PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Zwalczyć przesądy na temat leczenia kanałowego

en
13-05-2021, 14:01
Choć w endodoncji dokonał się olbrzymi postęp, gwarantujący skuteczność i sukces leczenia zębów, które w innym wypadku nadawałyby się do ekstrakcji, to mity na jego temat są nadal rozpowszechnione.

W zdecydowanej większości przypadków, poza bardzo rzadkimi wyjątkami, leczenie kanałowe, zgodnie z zaleceniami renomowanych towarzystw stomatologicznych, powinno zamknąć się w nie więcej niż dwóch, ewentualnie trzech wizytach. Każda z wizyt - w zależności od stopnia skomplikowania zabiegu - powinna trwać średnio ok. 1-2 godzin. Mniejsza ilość czas spędzonego w gabinecie podczas jednej wizyty, a tym samym konieczność jego częstszych odwiedzin, to większe ryzyko na infekcję, czy złamanie zęba. A to przekłada się na zmniejszenie jakości leczenia. Odbudowa zęba powinna nastąpić, jak najszybciej po leczeniu, najlepiej - jeżeli jest to możliwe - na ostatniej wizycie leczenia kanałowego. Jeżeli z różnych przyczyn ta odbudowa zostanie odroczona - czasami są to przyczyny stricte medyczne związane z wątpliwymi rokowaniami dotyczącymi zęba, stanem zapalnym, torbielą, koniecznością wykonania zabiegu chirurgicznego, a czasami na przeszkodzie stają finanse pacjenta - wówczas do czasu tzw.  docelowej odbudowy, konieczne jest wykonanie szczelnej obudowy tymczasowej. Jej rolą jest zabezpieczenie m.in. przed ponowną infekcją.

 Mit 3. Leczenie kanałowe jest bolesne

Owszem, ból jest jednym z najczęstszych bodźców, które powodują, że decydujemy się na wizytę u stomatologa, ale samo leczenie kanałowe nie wiąże się zazwyczaj z bólem. Dzisiejsza medycyna daje możliwość na tyle silnego znieczulenia, że cała procedura nie wiąże się z dodatkowymi dolegliwościami dla pacjentów. Znieczulenie jest podawane przez igłę o grubości włosa. Zdarza się natomiast, że po zakończeniu leczenia kanałowego przez kilka dni leczony ząb jest bardziej wrażliwy lub boli. Powodem jest przebyty stan zapalny. Organizm potrzebuje trochę czasu, aby całkowicie go wyciszyć.

Mit 4. Leczenie kanałowe wymaga  podania antybiotyku

W zdecydowanej większości przypadków antybiotyk nie jest zalecany i nie powinien być stosowany rutynowo. Nie dotyczy to zresztą tylko leczenia kanałowego. Polskie Towarzystwo Stomatologiczne w 2019 roku zmniejszyło ilość rekomendacji do stosowania antybiotyków. Wśród wskazań są m.in. bardzo poważne infekcje, które są nie tylko ograniczone do zęba i jego najbliższej okolicy, ale są duże i dotyczą kilku segmentów twarzy. Antybiotyk podawany jest także wówczas, kiedy infekcja jest tak duża, że pacjent zmaga się z objawami ogólnymi, które towarzyszą bólowi zęba, na przykład gorączką. W leczeniu kanałowym zamiast antybiotyków przed wszystkimi stosowane są leki doraźne (przeciwzapalne i przeciwbólowe), których zadaniem jest polepszenie komfortu pacjenta.

 Mit 5. Ząb leczony kanałowo wymaga specjalnego traktowania

Jak każdy, także ząb leczony kanałowo wymaga perfekcyjnego dbania o higienę. Tym bardziej, że do leczenia kanałowego w 90 procentach przypadków dochodzi wówczas, kiedy doszło do dużych zmian próchnicowych. Infekcja zęba wiąże się z tym, że jest on bardzo zniszczony i wymaga wówczas porządnej odbudowy. To, że jest wyleczony nie oznacza, że nie grozi mu próchnica wtórna. W przypadku zębów leczonych kanałowo jest ona podstępna, ponieważ związane z nią dolegliwości bólowe (w przypadku zębów żywych pojawiają się stosunkowo szybko, już po “dotknięciu” miazgi) mogą pojawić się nawet po dwóch-trzech latach, kiedy próchnica zaatakuje już korzenie. Wówczas jedynym wyjściem jest usunięcie zęba.

 Mit 6. Leczenie kanałowe jest bardzo drogie 

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.