PARTNER PORTALU
partner portalu partner portalu

Wylecz zęby przed podróżą samolotem. Zaległości mszczą się paskudnie

en
11-06-2022, 12:30
Wylecz zęby przed podróżą samolotem. Zaległości mszczą się paskudnie Przed podróżą samolotem wyleczenie chorych zębów to priorytet. Fot. Shutterstock
Przed podróżą samolotem lepiej zęby wyleczyć. Bywa że przełożona na "po urlopie" wizyta u dentysty, ma fatalne skutki. Już podczas pierwszej godziny wakacji, czyli w trakcie lotu, może pojawić ból trudny do zniesienia. Dlaczego wysoko w powietrzu zęby bolą o wiele bardziej niż na ziemi?
  • Podróż samolotem może ujawnić problem stomatologiczny, który do tej pory nie dawał żadnych objawów
  • Lepiej nie odkładać wizyty kontrolnej i planowanego leczenia na okres po urlopie. Zwłoka w leczeniu zębów może się boleśnie zemścić i zepsuć cały urlop
  • Ból zęba podczas lotu samolotem jest wyjątkowo dotkliwy za sprawą zmieniającej się objętości pęcherzyków powietrza pod wpływem różnic w ciśnieniu powietrza

Zaległości w leczeniu kanałowym. Nieusunięta próchnica. W samolocie bardzo bolą 

Niestety, daleka podróż z niewyleczonymi zębami, może być bardzo przykra. I nie tylko z powodu faktu, że trzeba będzie odwiedzić stomatologa za granicą. Co  oznacza czasami koszty nieprzyjemnie wysokie, ale też (co nawet może mieć większe znaczenie) poddawanie się leczeniu w placówce, o której nic nie wiadomo.

Zaniedbanie zdrowia jamy ustnej może zamienić podróż samolotem w  jedno pasmo cierpienia. 
 
Przyczyną silnego bólu może stać się na dużej wysokości zapalenie miazgi zęba, torbiel lub ropień przyzębny, niewyleczona próchnica, a także ząb w trakcie leczenia endodontycznego. Winę za to ponosi zmiana ciśnienia w otoczeniu. Często nieoczekiwanie dają znać o sobie problemy stomatologiczne, o których pacjent nic nie wiedział. 73 proc. wszelkich bólów w obrębie twarzoczaszki podczas lotu spowodowane jest zębami, a ponad 60 proc. z nich ujawnia się w zębach wypełnionych zachowawczo.

Zamknięte w czasie wypełniania ubytku pęcherzyki powietrza w kanalikach zębinowych mogą sprawiać ból w czasie zmian ciśnienia, drażniąc zakończenia nerwowe w zębie. Przyczyn bólu upatruje się także w przekrwieniu miazgi oraz bąbelkach gazu zamkniętych w kanałach zębowych w czasie leczenia kanałowego.

Zdrowe zęby pilota. To bezpieczeństwo pasażerów

Niekiedy ból zęba podczas lotu bywa tak silny, że może zaburzać pracę i percepcję u pilotów. Stąd też kandydaci na pilotów przechodzą wnikliwe badania dentystyczne.

Z badań przeprowadzonych na terenie Francji wynika, że barodontalgia (bo tak ból zębów podczas lotu jest nazywany) w lotnictwie wojskowym dotyka 6,8 proc. pilotów,  w lotnictwie cywilnym podobnie bo 6,5 proc.

Nasilenie bólu oceniano na 5,5 w skali od 0-10. Najczęściej dolegliwości pojawiały się podczas tracenia wysokości (47 proc. przypadków) i poniżej 8 tys. metrów. W 13, 5 proc. przypadków piloci przyznawali, że ból mógł narazić bezpieczeństwo lotu.

W trakcie II wojny światowej amerykańscy lotnicy zgłaszali utratę wypełnień, pękanie zębów, obluzowywanie się koron, a nawet ich przemieszczanie podczas lotów na dużych wysokościach.

Ich relacje sprawiły, że postanowiono sprawdzić w warunkach laboratoryjnych, jak zachowują się korony protetyczne podczas lotu na dużej wysokości.

Do badań posłużyły  korony w zębach po ekstrakcji. Były poddawane zmieniającemu się cyklicznie ciśnieniu (różnice do 3 atm). Gdy korony mocowano cementem cynkowo-fosforowym albo szkło-jonomerowym, ich retencja zmniejszała się pod wpływem wahań ciśnienia odpowiednio o 90 proc. i 50 proc. Najtrwalsze okazały się korony przytwierdzone cementem modyfikowanym żywicą, ale i najszczelniejsze, bo tylko w nich nie stwierdzono mikroprzecieków.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH