PARTNER PORTALU
partner portalu partner portalu

Strach przed bólem wciąż zniechęca do dentysty

ms
18-02-2022, 08:35
Strach przed bólem wciąż zniechęca do dentysty Strach przed dentystą to strata dla leczonego i leczącego Fot. Unsplash
W ankiecie, przeprowadzonej przez Dental Law, 42 proc. pacjentów stwierdziło, że strach przed bólem jest tym, czego najbardziej obawiają się u dentysty. Większy lub mniejszy lęk nie ułatwia podejmowania decyzji o wizycie w gabinecie stomatologicznym.
  • 49 proc. ludzi przyznaje się do lęku przed dentystą, spośród nich 12 proc. ma wręcz fobię dentystyczną.
  • 28 proc. pacjentów twierdzi, że odwołało lub opuściło wizytę u dentysty z powodu lęku przed bólem.
  • Pacjenci są bardziej skłonni do pojawienia się u dentysty, jeśli ten może ich zapewnić, że zastrzyk – a nie tylko procedura, która po nim następuje – będzie bezbolesny.

Obawa przed bólem u dentysty - powszechna

Pacjenci konsekwentnie wymieniają ból jako jeden z głównych problemów związanych z leczeniem stomatologicznym.

W Wielkiej Brytanii 49 proc. ludzi przyznaje się do lęku przed dentystą, spośród nich 12 proc. ma wręcz fobię dentystyczną. Stomatolodzy są świadomi tego problemu, przy czym wiedzą, że pacjenci pewni tego, że podczas wykonywanych procedur medycznych ból będzie precyzyjnie kontrolowany, są bardziej zrelaksowani, łatwiej poddają się leczeniu, częściej wracają do gabinetu i z ochotą polecają „swojego” dentystę innym.

Dodatkowe znieczulenie, ale jakie?

Dentyści nie mają jednak złotego  standardu, który byłby niezawodny w przypadku potrzeby zastosowania miejscowego znieczulenia. Tymczasem produkty takie jak spray i żele, stosowane jako specyfik znieczulający przed wstrzyknięciem środka znieczulającego , działają szybko i skutecznie.

Takie postępowanie wydaje się łatwym sposobem przezwyciężenia obaw pacjentów przed bólem. Jednak tylko jedna trzecia dentystów, twierdzi, że przed podaniem pacjentowi zastrzyku znieczulającego stosuje żel do znieczulenia miejscowego.

Część z nich twierdzi, że miejscowe środki znieczulające są kosztem, który warto ponieść tylko w najbardziej wyjątkowych przypadkach. Takie podejście nie uwzględnia długoterminowych korzyści biznesowych, jakie mogą odnieść praktyki, które zapewniają bezbolesne leczenie każdemu pacjentowi.

Dodatkowe znieczulenie, ale kiedy?

Ankietowani przez Dental Law dentyści przyznali, że dodatkowe środki przeciwbólowe najczęściej stosują wtedy, gdy są przekonani, iż leczenie niespokojnego pacjenta potrwa dłużej, przy czym jest mało prawdopodobne, że zestresowana osoba powróci na kolejną wizytę, a dodatkowo taki pacjent może zaszkodzić lecznicy przekazując niepochlebne informacje o miejscu, w którym doświadczyły bólu.

Właściciele lecznic stomatologicznych dobrze wiedzą, że niepojawienie się rozczarowanego pacjenta na kontynuowanie leczenia pozostawia lukę w harmonogramie, którą trudno w ostatniej chwili wypełnić. W takich sytuacjach dentyści czują się zestresowani i nie mają motywacji do pracy.

Dodatkowe znieczulenie, jak powszechne oczekiwanie?

Co ciekawe, dentyści na co dzień nie wiążą uników pacjenta przed kolejnymi wizytami z obawami przed bólem. Oszacowali, że tylko 7 proc. pierwszorazowych pacjentów rezygnowało z leczenia na skutek obaw przed doznanym bólem.

Badanie Dental Law wskazuje jednak, że liczba ta jest znacznie wyższa. Aż 28 proc. pacjentów twierdzi, że odwołało lub opuściło wizytę u dentysty z powodu lęku przed bólem. Oczekiwanie lub „przewidywanie” bólu jest prawie tak traumatyczne – a czasem gorsze – jak sam ból. To skłania niektórych pacjentów do opóźniania lub unikania leczenia.

Badania (van Wijk i Makkes, 2008) pokazują, że lęk może w rzeczywistości nasilić odczuwanie bólu przez pacjenta np. podczas zastrzyku. Stwarza to negatywne oczekiwania co do przyszłego leczenia, wzmacniając związek lęk - ból.

Dodatkowe znieczulenie, jakie oczekiwania pacjentów?

Zaoferowanie znieczulenia miejscowego w postaci żelu to prosty sposób na zerwanie tego związku. Pacjenci są bardziej skłonni do pojawienia się u dentysty, jeśli ten może ich zapewnić, że zastrzyk – a nie tylko procedura, która po nim następuje – jest bezbolesny.

Podczas wizyty pacjenta warto przećwiczyć z  nim ogólne techniki radzenia sobie z lękiem i zachowania relaksacyjne (np. ćwiczenia oddechowe). W ten sposób można wyzwolić u pacjenta lepsze wrażenia z samego leczenia, stworzyć pozytywne oczekiwania co do przyszłych wizyt oraz ograniczyć kosztowne i frustrujące nieobecności.

Co z dzielnym pacjentem?

Bywa też, że pacjent może nie odczuwać niepokoju. Uwaga jednak, badania (Dou i in., 2018) mówią, że istnieje silna korelacja między lękiem przed leczeniem stomatologicznym a wcześniejszym bolesnym doświadczeniem. Wystarczy jedna trudna wizyta, aby utrudnić przyszłe interakcje. Warto więc temu zapobiec za pomocą proaktywnego, powszechnie stosowanego leczenia bólu.

Jeśli pacjent jest szczególnie niezadowolony, może zmienić świadczeniodawcę i co gorsza dzielić się swoimi przykrymi doświadczeniami z innymi. Można temu zapobiegać za pomocą prostego procesu znieczulenia miejscowego, wykorzystując do tego żel lub spray. Jest to szczególnie ważne podczas pandemii COVID-19, gdy ludzie i tak mniej chętnie decydują się na pomoc dentystyczną.

Chociaż zastosowanie miejscowych środków znieczulających bez wątpienia wymaga nieco czasu i wiąże się z kosztami – to końcowy efekt będzie z korzyścią dla pacjenta i leczącego go dentysty.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
strach przed dentystą   ból zęba   znieczulenia   pacjent   dentysta  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.