PARTNER PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Naukowcy: utrata kości w parodontozie powodowana przez bakterie

Autor: nieck • Źródło: en
18-10-2021, 09:00
Naukowcy: utrata kości w parodontozie powodowana przez bakterie Naukowcy odkrywają zależności między bakteriami a chorobą przyzębia (fot. Shutterstock)
Naukowcy pracują nad nowymi lekami na choroby przyzębia, wcześniej jednak muszą dokładnie poznać mechanizm, który do nich prowadzi.
  • Mikrobiom jamy ustnej jest drugim co do wielkości mikrobiomem w ciele człowieka.
  • Zapalenie przyzębia jest to choroba związana z utratą kości wyrostka zębodołowego.
  • Płytka bakteryjna w kieszonce zębowej powoduje akumulację bakterii Gram-ujemnych, które wywołują stan zapalny w tkankach przyzębia, w tym w kości wyrostka zębodołowego.

Mikrobiom jamy ustnej to istny kosmos. Obok siebie żyją bardzo różnorodne drobnoustroje.  I te korzystne dla zdrowia i te patogeniczne. Niektóre bakterie mogą m.in. pomagać w rozkładaniu żywności; inne są sprawcami chorób dziąseł i innych infekcji jamy ustnej. Praca japońskich naukowców z Tokyo University of Agriculture and Technology, dowodzi, że za objawy zapalenia przyzębia odpowiadają zarówno bakterie  Gram-dodatnie jak  i Gram-ujemne.

Jak dochodzi do zapalenia przyzębia

W zdrowej jamie ustnej korzeń zęba jest osadzony w zębodole w kości wyrostka zębodołowego. Zakażenie wieloma bakteriami Gram-ujemnymi powoduje resorpcję kości wyrostka zębodołowego i utratę zębów wywołaną ciężkim stanem zapalnym tkanek  przyzębia. Wiadomo, że głównymi periopatogenami są bakterie Gram-ujemne, w tym Porphyromonas gingivalis, Aggregatibacter actinomycetemcomitans, Tannerella forsythia i Prevotella intermedia.

Lipopolisacharyd (LPS) z bakterii Gram-ujemnych jest uważany za dominujący czynnik-sprawcę resorpcję kości w zapaleniu przyzębia. LPS, wchodzi w skład błony zewnętrznej bakterii Gram-ujemnych.  Z drugiej strony wiadomo, że bakterie Gram-dodatnie przyczyniają się do zapalenia dziąseł w początkowej fazie zapalenia przyzębia. Jednak niewiele było dowodów na to, że patogeny te indukują proces resorpcji kości w zaawansowanej fazie choroby przyzębia.

Zniszczenie dominuje nad regeneracją

Badacze zbadali wpływ LTA na różnicowanie osteoklastów, zapalną resorpcję kości i resorpcję kości wyrostka zębodołowego na myszach, u których wywołano zapalenie przyzębia.

Jako pierwsi dostarczyli dowody,  że bakterie Gram-dodatnie mogą również indukować resorpcję kości utrzymującej zęby, zwanej kością wyrostka zębodołowego. Wyniki zostały opublikowane Scientific Reports.

- To odkrycie jest nową koncepcją: zarówno bakterie Gram-dodatnie, jak i Gram-ujemne są zaangażowane w postęp utraty tkanki kostnej przyzębia – powiedział główny autor prof. Masaki Inada,

Według prof. Inady ten proces sprowadza się do przebudowy kości. W jakimś momencie obumieranie w wyniku infekcji bakteryjnej komórek staje się intensywniejsze niż tworzenie nowych komórek kostnych.

- Naszym celem jest wyjaśnienie zależności bakterii Gram-dodatnich i Gram-ujemnych w patogenezie i progresji utraty kości przyzębia. Zrozumienie tych  mechanizmów przyczyni się do opracowania nowych leków na parodontozę, powiedział prof. Msaki Inada.