PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Na ile dieta wpływa na zdrowie dziąseł

ms
10-02-2021, 11:07
- Jeśli nie dostarczymy paliwa pod postacią konkretnych składników odżywczych nie pomoże nawet wzorowa higiena jamy ustnej oraz opieka stomatologiczna – przekonuje lek. dent. Monika Stachowicz z Centrum Leczenia i Profilaktyki Paradontozy Periodent w Warszawie.

Witamina C
Związek między krwawieniem dziąseł a poziomem witaminy C został zauważony już ponad 30 lat temu. Składnik ten wpływa na proces biosyntezy kolagenu i tkanki łącznej, wspomaga również układ odpornościowy w walce z bakteriami odpowiedzialnymi za rozwój paradontozy i usprawnia regenerację dziąseł. Z kolei niedobór witaminy C może zwiększać ryzyko krwawienia dziąseł i sprzyjać powstawaniu stanów zapalnych.

- Najnowsze badania przeprowadzone na University of Washington potwierdzają, że skłonność do krwawienia dziąseł jest powiązana z niskim poziomem witaminy C w osoczu. Co więcej, naukowcy odkryli, że zwiększenie jej dziennego spożycia pomaga zredukować te objawy. W tym przypadku warto stosować zróżnicowaną dietę lub rozważyć suplementowanie witaminy C w dawce ok. 100-200 mg dziennie – komentuje periodontolog.

Najwięcej witaminy C znajdziemy w nieprzetworzonych produktach takich jak np. jarmuż, kiwi, brokuły, natka pietruszki, czerwona i zielona papryka – szklanka tej pierwszej zawiera ponad 300 proc. zalecanego dziennego spożycia, a kolejnej 200 proc. Na niedobór powinny również uważać osoby będące na specjalistycznej diecie, np. paleo, w której produkty posiadające witaminę C, ale zawierające cukier (np. kiwi, pomarańcze), są eliminowane.

Beta karoten
Beta karoten, czyli prowitamina witaminy A, jest kolejnym, niezbędnym składnikiem odżywczym wspomagającym zdrowie naszych dziąseł. Badania wykazały, że spożywanie pokarmów zawierających beta karoten pomaga zredukować stany zapalne i wspomaga leczenie chorób dziąseł. Najwięcej beta karotenu znajduje się nie w marchwi, ale w batatach. Słodkie ziemniaki zawierają również duże ilości witaminy C, witaminy B6 oraz mangan.

Omega-3
Kwasy tłuszczowe z rodziny Omega-3 są znane ze swoich właściwości przeciwzapalnych, to również sposób na lepszą odporność i ogólne wzmocnienie organizmu. Bazując na dostępnych badaniach okazuje się, że wyższe spożycie kwasu DHA pełni rolę ochronną, zmniejszając ryzyko chorób przyzębia.

Gdzie szukać kwasów omega-3? Przede wszystkim w tłustych rybach np. łososiu, makreli, śledziach, ale też m.in. w orzechach makadamia, pistacjach oraz nasionach sezamu. Ze względu na niskie spożycie ryb wśród Polaków można się również wspierać suplementami zawierającymi omega-3, które kupimy w aptece.

Fungoterapia korzystna dla przyzębia
Warto także zwrócić uwagę na niepozorne grzyby shiitake, powszechnie wykorzystywane w kuchni, ale i medycynie Dalekiego Wschodu. Dlaczego? Zawierają lentinian, polisacharyd, który ma działanie przeciwbakteryjne, zwiększa także produkcję przeciwciał, interferonu oraz interleukiny stymulujących układ odpornościowy do obrony przed infekcjami. W badaniach zaobserwowano ich właściwości przeciwzapalne i zmniejszanie stężenia markerów stanu zapalnego. Na tym nie koniec, shiitake, zwany w Polsce twardnikiem japońskim, to naturalne źródło witamin z grupy B, które wpływają na ogólny stan zdrowia jamy ustnej.

SŁOWA KLUCZOWE
dieta   stomatologia   choroby dziąseł   Monika Stachowicz  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.