PARTNER PORTALU
partner portalu partner portalu

Leki mogą powodować nadwrażliwość zębów!

Autor: nieck • Źródło: en
18-02-2022, 09:48
Leki mogą powodować nadwrażliwość zębów! Mężczyźni rzadziej niż kobiety cierpią z powodu nadwrażliwości zębów Fot. AdobeStock
Niewiele wiadomo na temat leków, których skutkiem ubocznym jest nadwrażliwość zębów. Opisano dwa przypadki, w których doszło właśnie do takiej reakcji na tetrabenazynę.

 

Kiedy zęby bolą w czasie picia i jedzenia

Nadwrażliwość nie jest związana z żadną wadą ani chorobą zębów. Najczęściej dokucza okolica szyjki zęba kłów i pierwszych zębów przedtrzonowych. Ostry, krótki ból towarzyszy piciu lub jedzeniu zimnych, a czasami ciepłych, kwaśnych lub słodkich napojów i pokarmów. Ból może być też odczuwany podczas szczotkowania lub zabiegów stomatologicznych.

Często przyczyną nadwrażliwości zębów jest utrata szkliwa, używanie twardej szczoteczki do zębów i agresywna technika szczotkowania zębów, 

Szacuje się, że nadwrażliwość zębów dotyka nawet 10–30 proc. osób  w wieku 20–50 lat, częściej kobiety niż mężczyzn. Bywa że pojawia się jako krótkotrwały skutek uboczny wybielania zębów. Po raz pierwszy opisano dwa przypadki, w których nadwrażliwość zębów została spowodowana przez zażywane leki.  

Przypadek 1

Tetrabenazyna jest stosowana w leczeniu choroby Huntingtona. Mężczyzna (w wieku 24 lat) po tygodniu stosowania tego środka zgłaszał problemy z nadwrażliwością zębów. Dolegliwość była na tyle silna, że  trudno mu było jeść jakiekolwiek pokarmy stałe czy płynne, niezależnie od ich temperatury. Tetrabenazynę zastąpiono innym lekiem i objawy z rejonu jamy ustnej ustąpiły, pisze neurolog Bob Daripa ze Steel City Hospital, w Mumbaju, w Indiach.  

Przypadek 2

Mężczyzna w wieku 45 lat przez kilka miesięcy stosował lek przeciwdepresyjny olanzapinę (selektywny inhibitor zwrotnego wychwytu serotoniny (SSRI)).  Pacjent zgłaszał od kilku dni ostrą jednostronną dystonię kończyny dolnej, która wcześniej u niego nie występowała. Wykluczono zespół niespokojnych nóg,  poziom elektrolitów, wapnia i fosfokinazy kreatynowej (CPK) we krwi był prawidłowy. Podejrzewając, że przyczyną jest lek przeciwdepresyjny, zalecono obniżenie dawki olanzapiny przez kilka następnych dni i włączono tetrabenazynę w dawce 25 mg dziennie, którą po tygodniu zwiększono do 25 mg dwa razy dziennie. Dystonia ustąpiła, więc ostatecznie zdecydowano o stopniowym odstawieniu SSRI. Po około dwóch tygodniach przyjmowania tetrabenazyny mężczyzna zauważył nadwrażliwość zębów, która stopniowo narastała do tego stopnia, że ​​trudno było mu jeść jakiekolwiek stałe pokarmy. Lekarz podjął decyzję o zastąpieniu tetrabenazyny doustnym triheksyfenidylem. Nadwrażliwość zębów  ustąpiła w ciągu kilku dni.

Opis obu przypadków został opublikowany w periodyku Cureus.

Leki które mogą być problemem dla zębów

Do tej pory było wiadomo, że antybiotyki, takie jak tetracyklina, doksycyklina, suplementy żelaza i fluoru, wziewny kortykosteroid i płyny do płukania jamy ustnej mogą być przyczyną powstawania przebarwień szkliwa. Poza tym długa lista leków ma wśród skutków ubocznych suchość jamy ustnej. Jednak nikt do tej pory nie zgłaszał, by lek mógł wywołać nadwrażliwość zębów.

 

 

 
 
 
 
 

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH