Lekarze przeciążeni pracą. Nie mają czasu dla pacjentów

- Lekarze nie słuchają tego co pacjent chce im powiedzieć, zbywają ich pytania, to opinia pacjentów o lekarzach
- Lekarze mówią wprost, że przy nawale obowiązków zwyczajnie brakuje im czasu na dobrą komunikację z pacjentami
- Relacja lekarz - pacjent jest głównym tematem raportu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego - "Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami"
Stosował płyn do płukania ust. Niemal stracił wzrok
Dobra relacja lekarza i pacjent. Rzadka w placówkach medycznych
Specjaliści WUM opublikowali raport "Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami", w którym przedstawiono najważniejsze rekomendacje pokazujące, jak te relacje poprawić. Jak wyjaśnił podczas konferencji na ten temat jeden z autorów opracowania, prof. Marcin Wojnar z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, przedstawiono "mapę drogową" niezbędnych ku temu działań.
W strategii wykorzystano 20 wywiadów z pacjentami oraz 28 rozmów z personelem medycznym, zarówno z lekarzami, jak i pielęgniarkami oraz ratownikami, a także 10 wywiadów z ekspertami. Dr Antonina Doroszewska z WUM, przedstawiając raport powiedziała, że pacjenci są zagubieni w systemie opieki medycznej i często nie wiedzą, na jakim są etapie leczenia ani co ich czeka. Cieszą się, że w ogóle dostali się na wizytę u lekarza, ale kiedy już są na konsultacji najbardziej doskwiera im to, że nie ma on dla nich zbyt dużo czasu.
Nie żyje prof. Urszula Kaczmarek
Chorzy stale niedoinformowani
- Najczęstsze uwagi pacjentów są takie, że lekarz nie słucha, zbywa pytania, rozmawia w trakcie wizyty z personelem, odbiera prywatny telefon, nie patrzy na pacjenta, nie sprawdza karty chorobowej, śpieszy się i milczy - powiedziała specjalistka.
Mimo to niektórzy pacjenci czują się tak skrępowani, że nie chcą - tłumaczyli w wywiadach - "przeciągać wizyty, bo inni chorzy czekają". Efekt tego jest taki, że chorzy czują się niedoinformowani co do swojej sytuacji zdrowotnej, a także leczenia i badań, jakim muszą się poddać. - Pacjenci czują się bezradni, nie mają poczucia kontroli swojej sytuacji i brakuje im wiedzy - podsumowuje specjalistka.
Według dr Antoniny Doroszewskiej lekarze narzekają, że na wszystko brakuje im czasu, gdyż mają dużo pacjentów i zbyt wiele obowiązków. Na dodatek przytłacza ich dokumentacja medyczna, którą musza wypełniać. To sprawia, że często muszą się skupić na podjęciu działań niezbędnych, ratujących życie i zdrowia pacjentów. Komfort i zadowolenie chorego jest na dalszym planie.
Rektor Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego prof. Zbigniew Gaciong powiedział podczas konferencji, że "lepsza komunikacja przekłada się na lepszą opiekę medyczną". Wynika to z tego, że lepiej poinformowani i bardziej usatysfakcjonowani pacjenci lepiej stosują się do zaleceń lekarza i lepiej z nim współpracują w procesie terapeutycznym i diagnostycznym.
Zadowolenie pacjenta. Nie tak ważne dla skutków leczenia, uważają lekarze
Z raportu WUM wynika natomiast, że lekarze nie są o tym przekonani.
- Uważają, że komfort i zadowolenie pacjenta to czynniki, które "tylko" pośrednio wpływają na efektywność leczenia i są na dole listy priorytetów, a że wymagają dodatkowego zaangażowania i bywają trudne, często z listy w ogóle wypadają - powiedziała dr Antonina Doroszewska. Jej zdaniem niewiele jednak trzeba, żeby poprawić wzajemne relacje - wysłuchać, odpowiedzieć na pytania i przekazać przystępne informacje.
Specjalistka zwróciła uwagę, że w jak trudnej sytuacji są pielęgniarki, zawieszone między lekarzem i pacjentem oraz innymi osobami personelu medycznego. Zarówno w szpitalach, jak i przychodniach są pod presją dużych oczekiwań. Poza swoimi obowiązkami muszą wyjaśniać i przekazywać informacje, wykonywać czynności zlecane przez lekarzy oraz zadania, których nikt chce się podjąć.
W strategii "Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami" uznano, że są one ważne dla zagwarantowania bezpieczeństwa i jakości leczenia. - Należy zatem stworzyć warunki - czytamy w opracowaniu - by personel medyczny mógł rozwijać swoje kompetencje komunikacyjne.
Uznano też, że dla poprawy skuteczności terapii ważna jest również współpraca i zaangażowanie ze strony pacjentów. Tymczasem nie zawsze wykazują oni odpowiedzialność za swoje zdrowie i leczenie. Często nie przestrzegają zaleceń lekarskich i zaprzestają zażywania przepisanych leków, szczególnie w chorobach przewlekłych, takich jak nadciśnienie tętnicze.


CZYTAJ TAKŻE:
» No-fault. NIL opracowuje projekt ustawy
lexDENT» 8,4 stomatologów na 10 tys. mieszkańców. Jakie są faktyczne potrzeby?
newsDENT» Potrzebny lepszy nadzór na lekami. Dopuszczenie do obrotu trwa w Polsce zbyt długo
lexDENT» Od 1 lipca pensje w ochronie zdrowia w górę. Wchodzą podwyżki minimalnych wynagrodzeń
bizDENT
-
Specjalizacje lekarskie. Nowe wzory dyplomów już obowiązują. Jest rozporządzenie ministra zdrowia
lexDENT -
500 tys. zakażeń koronawirusem w tydzień. Kolejna fala pandemii w Wielkiej Brytanii
newsDENT -
Co czwarty nastolatek pali e-papierosy. Ta moda się nasila
techDENT -
No-fault. NIL opracowuje projekt ustawy
lexDENT -
8,4 stomatologów na 10 tys. mieszkańców. Jakie są faktyczne potrzeby?
newsDENT -
Wyższe wyceny dla techników dentystycznych i protetyków. Jest apel do Ministerstwa Zdrowia
bizDENT -
Medicover przejmuje sieć znanych klinik stomatologicznych
bizDENT -
Zdrowotne skutki urlopu. Ryzyko zgonu mniejsze o 20 proc.
lifeDENT
-
COVID-22 i siódma fala koronawirusa. Ten wariant daje zupełnie nowe objawy
newsDENT -
Nocne poty, mgła mózgowa, problemy z jelitami dokuczały jej przez 10 lat. Poprawną diagnozę postawił dentysta
techDENT -
Podwyżki od 1 lipca zagrożone? Pracodawcy RP pytają, skąd wziąć pieniądze
newsDENT -
Sejm uchwalił podwyżki wynagrodzeń w ochronie zdrowia. Kogo ucieszą, a kogo nie
lexDENT -
Co robić, gdy boli ząb? Te leki przyniosą ulgę
techDENT -
Drakońskie kary za błędy w gospodarowaniu odpadami medycznymi. Nawet do 1 mln zł
lexDENT -
Amalgamat do lamusa. MZ wycofa plomby z koszyka świadczeń gwarantowanych
newsDENT -
Sztuczna inteligencja pomoże postawić prawidłową diagnozę w gabinecie dentystycznym
techDENT
PRACA: OSTATNIE OGŁOSZENIA
-
lekarz dentysta
Katowice, śląskie -
lekarz dentysta
Poznań, wielkopolskie -
lekarz dentysta
Wałcz, zachodniopomorskie -
lekarz dentysta
Warszawa, ul. Dzika, mazowieckie
KURSY LAST MINUTE
-
Kontrola Urzędu Wojewódzkiego w...
szkolenie internetowe, cała Polska -
Letni kampus ortodontyczny
Olsztyn, warmińsko-mazurskie -
Profesjonalna asysta implantologiczna
Warszawa, mazowieckie -
Curriculum Implantologiczne - edycja 34
Warszawa, mazowieckie