PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Lęk przed leczeniem stomatologicznym. Jak najskuteczniej odwrócić uwagę dziecka

Autor: nieck • Źródło: J. Dent./infoDENT24.pl
02-10-2022, 15:12
Lęk przed leczeniem stomatologicznym. Jak najskuteczniej odwrócić uwagę dziecka Techniki odwracania uwagi dziecka i łagodzenia lęku przed leczeniem Fot. AdobeStock
Leczenie dzieci z lękiem przed leczeniem stomatologicznym może stanowić wyzwanie dla lekarzy dentystów. Przydaje się znajomość wielu technik uspokajania i terapii pacjentów. Która technika jest najlepsza, podpowiadają naukowcy.
  • Która z technik zarządzania zachowaniami dzieci obawiającymi się leczenia w gabinecie stomatologicznym ma największe szanse na sukces, zbadali naukowcy
  • Lekarze dentyści częściej stosują podstawowe metody obniżania lęku, które polegają m.in., na odwróceniu uwagi czy sterowaniu głosem
  • Z badania wynika, że należy być elastycznym i być gotowym do zastosowania różnych technik zmieniania zachowania dziecka, odpowiednio do zaistniałej sytuacji

Leczenie dziecka z dentofobią trudniejsze niż leczenie dorosłego z dentofobią

Analizę technik służących obniżaniu poziomu lęku przed leczeniem stomatologicznym u dzieci przeprowadzono w Department of Paediatric Dentistry, Athens School of Dentistry. Wnioski z tej pracy opublikował Journal of Dentistry.

Lęk i strach przed wizytą  u dentysty kształtują  zachowanie pacjentów podczas leczenia stomatologicznego, zwłaszcza jeśli pacjentem jest dziecko. Bywa że taka sytuacja stanowić duże wyzwanie dla klinicysty.

Badacze przeanalizowali badania dotyczące skuteczności podstawowych technik zarządzania behawioralnego  u pacjentów pediatrycznych, którzy mają podwyższony poziom lęku. W analizie uwzględniono 62 artykuły.

Walka z dentofobią. Nie ma jednego sposobu

Wyniki sugerują, że klinicyści powinni stosować szeroki zakres technik, dostosowywać je do zaistniałej sytuacji i indywidualnych potrzeb pacjenta. Najlepiej sprawdza się  elastyczność, podkreśla kierująca badaniem  dr. Sotiria Gizani z University of Athens w Grecji.

Podstawowe techniki zarządzania zachowaniami dzieci, najczęściej stosowane przez dentystów polegają na: 

  • wydaniu polecenia wykonania jakiejś czynności,
  • odwróceniu uwagi,
  • wzmocnieniu,
  • sterowaniu głosem,
  • modelowaniu
  • obecności rodziców.

Zaawansowane metody obejmują:

  • aktywne i bierne unieruchomienie,
  • sedację
  • znieczulenie ogólne.

Wyniki  większości badań potwierdzają skuteczność wszystkich technik, jeśli chodzi o spowolnienie akcji serca i nasycenia tlenem podczas leczenia stomatologicznego. Co nie mniej ważne obniżają one także poziom odczuwanego przez dziecko lęku przed, w trakcie i po zabiegu.

Dla kogo gra na komórce. A dla kogo film

Rozpraszanie uwagi metodami audiowizualnymi i dźwiękowymi było skuteczne w zmniejszaniu strachu i destrukcyjnych zachowań podczas leczenia. - Te techniki bardzo przyciągają uwagę dzieci, odwracają ich myśli od zabiegu i minimalizują nieprzyjemne bodźce ze środowiska gabinetu stomatologicznego, wyjaśnia badaczka.

Ważne jednak, że preferencje pacjentów i dobór techniki odpowiednio skutecznie rozpraszającej uwagę,  różniły się w zależności od wieku małego pacjenta.

Wyniki badań wskazują, że starsze dzieci zazwyczaj wolą wirtualne okulary lub  gry na telefony komórkowe. Dzieci do 8 roku życia preferowały bardziej pasywne formy na przykład tablet lub ekran przymocowany do fotela dentystycznego.

- Niechęć młodszych dzieci do wirtualnych okularów  przypisuje się rozwojowi poznawczemu. Ta metoda najprawdopodobniej zwiększa istniejący niepokój poprzez całkowite odizolowanie dziecka od otaczającego środowiska– pisze dr Sotiria Gizani.

Nowsze techniki, które łączą  relaksację i restrukturyzację poznawczą, takie jak hipnoza, są również skuteczne. -Pomagają dzieciom w zwiększaniu kontroli nad negatywnymi myślami, zmniejszaniu lęku, a tym samym sprawiają że dziecko lepiej współpracuje z dentystą podczas zabiegu – wyjaśnia Gizani. 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
dentofobia   leczenie dzieci  

POLECAMY W SERWISACH