PARTNER PORTALU
partner portalu

Koronawirus: MZ z nadzieją o teleporadach

ms
12-05-2020, 12:31
Koronawirus: MZ z nadzieją o teleporadach Wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński (foto: Fotolia/PTWP)
- W sytuacji gdy powinniśmy ograniczać do minimum kontakty międzyludzkie, zdalny dostęp do porady lekarskiej jest kluczowym elementem budowania bezpieczeństwa zdrowotnego Polaków” – przekonuje wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński.


Pandemia koronawirusa zmienia sposób kontaktu pacjenta ze służbą zdrowia. Coraz częściej wykorzystywane są nowoczesne technologie i rozwiązania takie jak konsultacje online. Teleporada to opracowana przez inżynierów Chmury Krajowej platforma pozwalająca na zdalny kontakt pacjentów z lekarzami, czy pielęgniarkami.

Aby skorzystać z usługi teleporady należy umówić się na konsultację online przez stronę internetową. W formularzu należy podać adres e-mail, na który pacjent otrzyma wiadomość zwrotną z instrukcją jak połączyć się z lekarzem albo pielęgniarką poprzez komputer stacjonarny, laptop lub telefon. Urządzenie, przez które prowadzona będzie rozmowa wideo musi mieć głośniki, kamerę oraz mikrofon.

Usługa powstała na zlecenie Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (CSIOZ). Wykorzystywana jest przez pracowników medycznych, którzy z różnych przyczyn nie mogą przyjmować pacjentów w swoich gabinetach. Obsługuje pacjentów, którzy przez ograniczenia spowodowane pandemią koronawirusa nie mogą skorzystać z konsultacji medycznej w tradycyjnej formie.

Jak podkreśla wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński, epidemia koronawirusa pokazała, jak potrzebne jest rozwijanie elektronicznych usług w ochronie zdrowia. - W sytuacji gdy powinniśmy ograniczać do minimum kontakty międzyludzkie, zdalny dostęp do porady lekarskiej jest kluczowym elementem budowania bezpieczeństwa zdrowotnego Polaków – przekonuje.

- Chcemy, aby z e-zdrowia mógł korzystać każdy medyk i dlatego ruszyliśmy z Platformą Teleporada, która wymaga od lekarza lub pielęgniarki jedynie komputera z dostępem do internetu. Poprawimy dzięki temu dostęp do opieki zdrowotnej i pokażemy, jak może wyglądać współpraca sektora publicznego z prywatnym na rzecz realizacji ważnych celów społecznych – podkreślił wiceminister zdrowia.

Zespół Chmury Krajowej opracował rozwiązanie w rekordowo krótkim czasie. Pierwsza wersja została udostępniona do użytku w zaledwie dwa tygodnie od rozpoczęcia projektu.

- Teleporada jest doskonałym przykładem tego, jak zwinnie i elastycznie można tworzyć nowe rozwiązania wykorzystując możliwości technologii chmurowej. Stale pracujemy nad rozwojem kolejnych funkcji systemu tak, aby coraz pełniej odpowiadał na potrzeby zarówno pracowników medycznych, pacjentów, jak i systemu ochrony zdrowia” - powiedział Michał Potoczek, prezes Operatora Chmury Krajowej.

Poza rejestracją pacjentów, powiadamianiem przez email i SMS o kolejnych etapach procesu oraz samą konsultacją w formie wideorozmowy, system ma też możliwość analizy danych i tworzenia raportów. Śledzi kolejkę zgłoszeń, podaje czasy oczekiwania i obsługi pacjentów, liczbę zalogowanych pracowników medycznych oraz udzielonych przez nich konsultacji. Dzięki przypisaniu zgłoszeń do lokalizacji może również w przyszłości pomagać we wczesnym wykrywaniu kolejnych ognisk choroby. Dane zbierane do raportów są zanonimizowane, w celu ochrony informacji poufnych.

SŁOWA KLUCZOWE
Janusz Cieszyński   teleporady  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.