PARTNER PORTALU
partner portalu

Jak dbać o aktywnośc fizyczną w czasie pandemii

PAP/kan
19-07-2020, 09:38
Jak dbać o aktywnośc fizyczną w  czasie pandemii Mniej niż 1500 kroków dziennie może prowadzić do utraty 4 proc. masy mięśniowej w nogach w 14 dni (fot. pixabay)
Społeczna izolacja może prowadzić do spadku fizycznej aktywności, co szczególnie szkodzi seniorom. Już 5-10 dni bez wystarczającej fizycznej aktywności powoduje osłabienie mięśni i spadek ich masy.

Dystans od innych ludzi i pozostawanie w domach to jeden ze sposobów, w jaki społeczeństwo walczy z koronawirusem. Niestety, zamknięcie w mieszkaniu, na co niektórzy decydują się dobrowolnie lub byli do tego przymuszeni przepisami, może się niekorzystnie odbić na zdrowiu.

Brak spacerów, wizyt na siłowni czy nawet w galeriach handlowych oznacza spadek fizycznej aktywności. U ludzi starszych może to oznaczać większą podatność na chroniczne choroby, osłabienie mięśni i ciała.

Na łamach "Journal of the American Geriatrics Society" naukowcy z Uniwersytetu w Sao Paulo dokładnie opisali, czym grozi związany z epidemią bezruch.

Okazuje się, że już 5-10 dni bez wystarczającej fizycznej aktywności powoduje osłabienie mięśni i spadek ich masy. Może to nawet przyspieszyć postępowanie sarkopenii (utrata masy mięśniowej i ich funkcji).

Badania pokazują również, że starsze osoby, które dziennie wykonują mniej niż 1500 kroków mogą tracić 4 proc. masy mięśniowej w nogach zaledwie w dwa tygodnie. Dwa tygodnie ograniczonego ruchu (spadek dziennej liczby kroków o 75 proc.) oznacza też 8 proc. zmniejszenie siły mięśni.

Jednocześnie dwutygodniowa rehabilitacja nie wystarczy, aby tę siłę odzyskać.

Mniejsza liczba kroków oznacza też większe stężenie glukozy we krwi i nasilenie stanów zapalnych.

Dane pochodzące od 30 mln użytkowników z noszonych przy ciele urządzeń monitorujących ruch, takich jak Fitbit wskazują niestety na 12 proc. spadek aktywności wśród Amerykanów i jeszcze większy w innych krajach.

Słabe ciało to tymczasem ważny czynnik ryzyka zgonu u seniorów. Badacze twierdzą, że potrzebne są strategie utrzymania fizycznej aktywności na odpowiednim poziomie.

Przypominają, że ćwiczenia siłowe pozwalają zachować masę, siłę i ruchomość mięśni, nawet u ludzi po 90. roku życia.

W czasie izolacji szczególnego znaczenia nabierają ćwiczenia wykonywane w domu. Mogą one pomóc w zadbaniu o mięśnie oraz zapobieganiu upadkom, które dla starszych osób stanowią duże ryzyko hospitalizacji a nawet niesprawności.

Naukowcy radzą m.in. włączenie lekkich ćwiczeń do codziennej rutyny i ograniczenie siedzenia. Badacze proponują robienie przerw w siedzeniu, na krótkie przechadzki lub stanie - można np. chodzić po pokoju w czasie przerwy reklamowej w telewizji. Pomogą też lekkie prace domowe, takie jak sprzątanie, czy uprawianie ogródka, a także ruch dla przyjemności - np. taniec czy krótki spacer.

Korzystne też będzie utrzymywanie kontaktu z bliskimi, co pozwala uzyskać emocjonalne wsparcie. Jeśli to bezpieczne, warto utrzymać kontakt bezpośredni, jeśli nie, to chociaż przez internetowe aplikacje.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
COVID-19  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.