• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń
PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Dwa razy dziennie szczotkuje zęby tylko co drugi Polak

ms
18-11-2021, 09:20
Dwa razy dziennie szczotkuje zęby tylko co drugi Polak Jak Polacy dbają o zdrowie jamy ustnej (fot. Pixabay)
58 proc. Polek i 53 proc. Polaków zapewnia, że myje zęby dwa razy dziennie. Niestety pozostali respondenci, pytani przez 4OpenMind na zlecenie NutroPharma - przyznają, że robią to rzadziej. Inne wnioski płynące z ankiety też nie są zbyt budujące.
  • Ponad 90 proc. kobiet i mężczyzn uważa, iż dbanie o florę bakteryjną jest ważne, ale niemal 80 proc. nie widzi takiej potrzeby - jeśli chodzi o mikrobiom jamy ustnej.
  • Aż 79,1 proc. kobiet i 81,5 proc. mężczyzn nie ma świadomości, jakie choroby mogą zostać wywołane przez zaburzenia równowagi składu mikrobiologicznego jamy ustnej.
  • 12 proc. ankietowanych w celu zachowania prawidłowego mikrobiomu jamy ustnej sięga po specjalne suplementy diety.  

Aż co piąty ankietowany jest nieświadomy wpływu stanu zdrowia jamy ustnej na inne obszary organizmu. Osiem na dziesięć pytanych osób nie ma świadomości, że jest mikrobiota inna niż ta bytująca w jelitach, o którą należy odpowiednio dbać i wspierać.

 Wiedza ogólna o zdrowiu jamy ustnej, a działania praktyczne

 Jedno z najnowszych opracowań na temat podejścia Polaków do utrzymania zdrowia jamy ustnej powstało na zlecenie NutroPharma (sektor suplementów diety). Wyniki badania poziomu świadomości i zachowań Polaków jeśli chodzi o higienę jamy ustnej wskazują na raczej dobry poziom wiedzy ogólnej Polaków na ten temat.  Nie oznacza to jednak, że nie potrzeba dalszej edukacji.

Dentofobia wciąż domeną Polaków

Z przeprowadzonego blisko dekadę temu badania na temat „Nawyków Europejczyków związanych z higieną i zdrowiem jamy ustnej”* jasno wynikało, że Polacy, wiedli niechlubny prym, jeśli chodzi o obawę przed lekarzem dentystą (aż 39 proc. ankietowanych bało się wizyt u stomatologa).

Najnowsze badania, w tym także te przeprowadzone na zlecenie firmy NutroPharma, pokazują, że sytuacja ulega poprawie. Z raportu „Świadomość na temat mikrobiomu jamy ustnej” wynika, że w większości Polacy regularnie pojawiają się w gabinetach stomatologicznych (67,4 proc.). Nieco lepiej wypadają Polki (70,2 proc. w stosunku do 65,9 proc. Polaków).

Kobieta pilniejszą pacjentką dentysty niż mężczyzna

Wydaje się, że trend mówiący o tym, iż to kobiety bardziej dbają o kwestie zdrowia i urody powoli dobiega końca. Już w 2017 r. badanie CBOS „Czy jesteśmy zadowoleni ze swojego wyglądu”** wykazało, że aż 87 proc. Polaków przywiązuje dużą uwagę do kwestii własnego wizerunku, a blisko trzy czwarte uważa, iż ma on ogromny wpływ na powodzenie w życiu osobistym, a nawet przebieg drogi zawodowej.

Badanie NutroPharma pokazuje, że dbałość o higienę jamy ustnej kształtuje się na podobnym poziomie u kobiet i mężczyzn. Dla przykładu można podać statystykę dotyczącą częstotliwości mycia zębów - dwa razy dziennie szczotkuje je prawie 58 proc. kobiet i blisko 53 proc. mężczyzn.  Niemniej nadal prawie co drugi Polak jest z regularnym, codziennym myciem zębów na bakier.

Płyny d płukania jamy ustanej i suplementy diety 

Aż 70 proc. respondentów deklaruje stosowanie płynów do płukania jamy ustnej, a ok. 42 proc. - nici dentystycznych. W obu tych statystykach nieco lepiej wypadają kobiety, ale mężczyźni nie pozostają daleko w tyle.

Rosnącą grupę stanowią osoby, które dla zachowania zdrowia zębów i prawidłowego mikrobiomu jamy ustnej sięgają po specjalne suplementy diety dedykowane zdrowiu jamy ustnej (12 proc.). Póki co, przeważającą część tej grupy stanowią kobiety (66,4 proc.). Blisko 43 proc. mężczyzn nigdy takich produktów nie stosowało.

Badanie NutroPharma wskazuje, że choć ponad 90 proc. kobiet i mężczyzn uważa, iż dbanie o florę bakteryjną jelit jest ważne, o tyle już niemal 80 proc. z nich nie dba o nią np. w jamie ustnej. Dlatego zasadnicza jest dalsza, aktywna edukacja polskiego społeczeństwa w tym kierunku.

Mikrobiota jamy ustnej jest niezwykle ważna, bo jej zaburzona równowaga może doprowadzić do poważnych chorób nie tylko związanych z jamą ustną. Aż 79,1 proc. kobiet i 81,5 proc. mężczyzn nie ma świadomości, jakie choroby mogą zostać wywołane przez zaburzenia równowagi (składu mikrobiologicznego) mikrobioty jamy ustnej.

Polacy dbają o uzębienie nie tylko w miastach

Stopniowo zanika związek ze stanem zdrowia jamy ustnej a miejscem zamieszkania. Okazuje się, że prawie co druga Polka i Polak zamieszkujący obszary wiejskie, odwiedziło w ostatnim półroczu gabinet stomatologiczny, podobnie jak w przypadku osób mieszkających w dużych miastach powyżej 0,5 mln mieszkańców (46,8 proc.).

Może wydawać się zaskakujące, że w tym samym okresie na konsultacje stanu uzębienia u profesjonalisty udało się tylko 39,8 proc. osób pochodzących z miast od 150 tys. do 500 tys. mieszkańców.

Badanie pokazuje również, że niezależnie od miejsca zamieszkania Polki i Polacy coraz częściej sięgają po probiotyki w celu wsparcia zdrowia organizmu. Najczęściej stosują je mieszkańcy miast między 50 a 150 tys. mieszkańców (70,2 proc.) oraz powyżej 500 tys. (69,7 proc.), w przypadku wsi odsetek ten wyniósł 52,9 proc. Co istotne, przy wyborze takich produktów kupujący nie kierują się ceną, a bezpieczeństwem stosowania (niemal 60 proc.), naturalnym składem (prawie 57 proc.), a także rekomendacjami ze strony lekarzy i ekspertów - aż 46,5 proc. respondentów.

***
O badaniach
Badanie zrealizowane przez 4OpenMind – Instytut Badań i Analiz Rynku Medycznego, na zlecenie NutroPharma. Przeprowadzone zostało w sierpniu 2021 r. na grupie 500 respondentów, techniką Ci (badanie online – jedna z form pomiarów ilościowych, zakładająca prowadzenie badań z wykorzystaniem kwestionariuszy).
*Badania przeprowadzone w czerwcu 2012 r. przez grupę badawczą Ipsos na reprezentatywnych grupach mieszkańców siedmiu krajów Europy: Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Irlandii i Polski. Łącznie wzięły w nich udział 3504 osoby.
**Centrum Badań Opinii Społecznej “Czy jesteśmy zadowoleni ze swojego wyglądu?” - sierpień 2017 r.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.