PARTNER PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Czy dentysta może zapytać pacjenta o szczepienie przeciwko COVID-19?

Autor: miro • Źródło: ms
01-06-2021, 08:16
Czy dentysta może zapytać pacjenta o szczepienie przeciwko COVID-19? Czy pacjent powie prawdę o szczpieniu przeciwko COVID-19 (fot. unsplash)
30 proc. Polaków nie chce się szczepić przeciwko COVID-19. Czy pytanie o status szczepień przeciwko COVID-19 jest legalne? Czy pacjent musi powiedzieć prawdę dentyście? Co jeśli nie powie?
  • Czy można w dwojaki sposób traktować w gabinecie stomatologicznym osoby zaszczepione i nie zaszczepione przeciwko COVID-19?

  • Pacjenci mogą być pytani o objawy związane z chorobą COVID-19, mogą być poddani badaniu ciepłoty.

  • CDC prosi, aby właściciele gabinetów stomatologicznych stosowali standardowe środki ostrożności, co oznacza, że należy każdego pacjenta traktować tak, jakby był potencjalnie zakażony.

  • Powinien istnieć tylko jeden zestaw protokołów kontroli zakażeń dla pacjentów, którzy obecnie nie są zakażeni COVID-19, niezależnie od statusu szczepień.

Pacjent zaszczepiony i nie zaszczepiony

Właściciel lecznicy stomatologicznej chce wprowadzić dwie procedury postepowania, inną dla tych którzy są zaszczepieni i inną którzy nie są - czy takie działanie jest legalne? - pyta higienistka stomatologiczna.

Jestem źle nastawiona do wprowadzonych protokołów postępowania, o przestrzeganie których zostaliśmy poproszeni. Otóż zaszczepieni pacjenci mogą odmówić płukania ust środkiem odkażającym lub użycia środka odkażającego do rąk. Natomiast osoby, które nie zostały zaszczepione, mają być zobligowane do zastosowania środków odkażających. Czy to ma sens? – pyta higienistka stomatologiczna w jednej z lecznic w USA.

Odpowiada Karen Daw specjalistka zarządzania w ochronie zdrowia:

Nawet jeśli padnie pytanie o szczepienie – pacjenci mogą kłamać. Taka sama sytuacja może wystąpić, gdy pacjent jest nosicielem wirusa HIV. Nie musi on odpowiedzieć zgodnie z prawdą, abstrahując od tego czy taka postawa jest naganna moralnie.

Jest tak wiele powodów, dla których pacjenci stronią od wizyty u dentysty: zakłopotanie, niepewność co do zakresu ubezpieczenia i właśnie obawa przed krępującymi pytaniami.

Zalecenia CDC

Centers for Disease Control and Prevention prosi w tej sytuacji, aby właściciele gabinetów stomatologicznych stosowali standardowe środki ostrożności, co oznacza, że należy każdego pacjenta traktować tak, jakby był potencjalnie zakażony. Trzeba pamiętać, że nawet na prośbę o aktualizację historii medycznej, pacjenci mogą odmówić złożenia wyjaśnień lub skłamać.

To trudne sytuacje. Oczywiście, że pacjenci mogą być pytani o objawy związane z chorobą COVID-19, mogą być poddani badaniu ciepłoty. Nie zmienia to jednak faktu, że odwiedzający lecznicę mogą nie mówić prawdy na przykład o historii podróży i o aktualnych objawach chorobowych.

Zaufanie do oświadczeń pacjentów powinno być ograniczone 

Niedawne badanie opublikowane w Journal of Health Psychology wykazało, że ludzie, którzy mieli pozytywny wynik testu na COVID-19 lub mieli objawy sugerujące infekcję, nie zawsze uczciwie informowali o tych zdarzeniach.

SŁOWA KLUCZOWE
dentysta   prawa pacjenta   COVID-19   szczepionka  

POLECAMY W SERWISACH