PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Czy dentysta może zapytać pacjenta o szczepienie przeciwko COVID-19?

ms
01-06-2021, 08:16
Czy dentysta może zapytać pacjenta o szczepienie przeciwko COVID-19? Czy pacjent powie prawdę o szczpieniu przeciwko COVID-19 (fot. unsplash)
30 proc. Polaków nie chce się szczepić przeciwko COVID-19. Czy pytanie o status szczepień przeciwko COVID-19 jest legalne? Czy pacjent musi powiedzieć prawdę dentyście? Co jeśli nie powie?
  • Czy można w dwojaki sposób traktować w gabinecie stomatologicznym osoby zaszczepione i nie zaszczepione przeciwko COVID-19?

  • Pacjenci mogą być pytani o objawy związane z chorobą COVID-19, mogą być poddani badaniu ciepłoty.

  • CDC prosi, aby właściciele gabinetów stomatologicznych stosowali standardowe środki ostrożności, co oznacza, że należy każdego pacjenta traktować tak, jakby był potencjalnie zakażony.

  • Powinien istnieć tylko jeden zestaw protokołów kontroli zakażeń dla pacjentów, którzy obecnie nie są zakażeni COVID-19, niezależnie od statusu szczepień.

Pacjent zaszczepiony i nie zaszczepiony

Właściciel lecznicy stomatologicznej chce wprowadzić dwie procedury postepowania, inną dla tych którzy są zaszczepieni i inną którzy nie są - czy takie działanie jest legalne? - pyta higienistka stomatologiczna.

Jestem źle nastawiona do wprowadzonych protokołów postępowania, o przestrzeganie których zostaliśmy poproszeni. Otóż zaszczepieni pacjenci mogą odmówić płukania ust środkiem odkażającym lub użycia środka odkażającego do rąk. Natomiast osoby, które nie zostały zaszczepione, mają być zobligowane do zastosowania środków odkażających. Czy to ma sens? – pyta higienistka stomatologiczna w jednej z lecznic w USA.

Odpowiada Karen Daw specjalistka zarządzania w ochronie zdrowia:

Nawet jeśli padnie pytanie o szczepienie – pacjenci mogą kłamać. Taka sama sytuacja może wystąpić, gdy pacjent jest nosicielem wirusa HIV. Nie musi on odpowiedzieć zgodnie z prawdą, abstrahując od tego czy taka postawa jest naganna moralnie.

Jest tak wiele powodów, dla których pacjenci stronią od wizyty u dentysty: zakłopotanie, niepewność co do zakresu ubezpieczenia i właśnie obawa przed krępującymi pytaniami.

Zalecenia CDC

Centers for Disease Control and Prevention prosi w tej sytuacji, aby właściciele gabinetów stomatologicznych stosowali standardowe środki ostrożności, co oznacza, że należy każdego pacjenta traktować tak, jakby był potencjalnie zakażony. Trzeba pamiętać, że nawet na prośbę o aktualizację historii medycznej, pacjenci mogą odmówić złożenia wyjaśnień lub skłamać.

To trudne sytuacje. Oczywiście, że pacjenci mogą być pytani o objawy związane z chorobą COVID-19, mogą być poddani badaniu ciepłoty. Nie zmienia to jednak faktu, że odwiedzający lecznicę mogą nie mówić prawdy na przykład o historii podróży i o aktualnych objawach chorobowych.

Zaufanie do oświadczeń pacjentów powinno być ograniczone 

Niedawne badanie opublikowane w Journal of Health Psychology wykazało, że ludzie, którzy mieli pozytywny wynik testu na COVID-19 lub mieli objawy sugerujące infekcję, nie zawsze uczciwie informowali o tych zdarzeniach.

SŁOWA KLUCZOWE
dentysta   prawa pacjenta   COVID-19   szczepionka  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.