PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Czego unikać przy zaburzeniach ss-ż

en
05-08-2021, 12:03
Czego unikać przy zaburzeniach ss-ż Zaburzenia s s-ż to częsta przypadłość osób z bruksizmem (fot. Shutterstock)
Kilka sposobów, po które może sięgnąć sam pacjent, aby sobie pomóc przy zaburzeniach stawu skroniowo-żuchwowego.
  • Kiedy coś dzieje się coś złego z mięśniami i stawami szczęki z powodu przeciążenia, urazu lub procesu zapalnego, pojawiają się zaburzenia w funkcjonowaniu stawu skroniowo-żuchwowego.
  • Nawracające bóle głowy, karku, nietypowe bóle zębów, ból twarzy,  drżenie ust, trzask podczas ruchów żuchwy – to najczęstsze dolegliwości pacjentów z objawami dysfunkcji układu ruchowego narządu żucia. Często może okazać się niezbędna terapia bólu, bez której pacjentowi trudno funkcjonować.

Leczenie zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego uwalnia od dolegliwości bólowych i pomaga w odzyskaniu pełnej ruchomości żuchwy. Wśród tradycyjnych metod znajduje się farmakoterapia, zabiegi fizjoterapii oraz szynoterapia. Jeśli jednak nie dają rezultatów - lekarz może sięgnąć po botoks. 

O tej metodzie leczenia piszemy w tekście Botoksem można leczyć dysfunkcje stawu skroniowo-żuchwowego.

Czego nie należy robić mając zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego

Pacjent, który ma zaburzenia s s-ż powinien uniknąć pewnych aktywności, aby zmniejszyć obciążenia tych stawów i przyspieszyć proces zdrowienia. 

Zaciskanie zębów

Zaciskanie zębów, zgrzytanie, może wystąpić podczas snu lub w ciągu dnia. W przypadku pacjentów z ss-ż, bruksizm powoduje nadmierne obciążenie mięśni żuchwy.

Często  bywa wynikiem stresu, zatem warto spróbować kontrolować poziom napięcia. Dentysta może również przepisać specjalną szynę do noszenia podczas snu, aby zapobiec zaciskaniu zębów.

Jedzenie twardych pokarmów

Twarde pokarmy  powodują nadmierne obciążenie mięśni żuchwy. Jedzenie ich uniemożliwia stawom  s-ż odpoczynek niezbędny do prawidłowego gojenia.

Guma do żucia

Żucie gumy powoduje nadmierną aktywność stawu skroniowo-żuchwowego. Zatem rezygnując z niej, czyli ograniczając pracę stawów i mięśni żuchwy, można zmniejszyć  ich obciążenie.  

Żucie tylko jedną stroną

Długotrwałe nawykowe żucie po jednej stronie prowadzi do asymetrycznej czynności mięśni i obciąża staw skroniowo-żuchwowy po tej stronie. Stąd konieczne jest skorygowanie tego nawyku.  

Opieranie brody w dłoniach

Wiele osób ma zwyczaj opierania żuchwy na dłoniach podczas oglądania telewizji, nauki lub przeglądania mediów społecznościowych. Ta pozycja, mimo że przyjemna, może wywierać nacisk na mięśnie żuchwy i stawy, wypychając krążek stawowy z miejsca, powodując w ten sposób problemy z otwieraniem i zamykaniem żuchwy. 

Używanie zębów jako narzędzi

Otwieranie butelek czy opakowań plastikowych zębami, trzymanie zębami różnych przedmiotów (np. gdy obie ręce zajęte)  nie tylko może doprowadzić do problemów ze stawem skroniowo-żuchwowym, może też nasilić już istniejące zaburzenia s s-ż.

Palenie papierosów

Palenie nie tylko znacząco zwiększa ryzyko raka jamy ustnej, ale także stymuluje dysfunkcję stawu skroniowo-żuchwowego.

Garbienie się

Funkcjonowanie żuchwy jest ściśle związane z postawą ciała. Kiedy jest prawidłowo wyprostowana, a głowa znajduje się powyżej kręgosłupa szyjnego, żuchwa działa najlepiej.  U osób, które się garbią, następuje zmiana pracy mięśni oraz sposób otwierania i zamykania żuchwy. W celu skorygowania tych błędów potrzebna jest  fizjoterapia, która poprawi postawę, dzięki odpowiednim ćwiczeniom.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
dieta   bóle głowy   staw s-ż   żuchwa  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.