PARTNER PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Boli ząb – weź głęboki oddech

Autor: miro • Źródło: ms
04-12-2021, 09:01
Boli ząb – weź głęboki oddech Świadome oddychanie zamiast środków przeciwbólowych (fot. Pixabay)
- Powolne, głębokie oddychanie zmniejsza nie tylko lęk, stres, depresję, ale i ból zębów – przekonują naukowcy z Michigan School of Dentistry.

- Jako stomatolodzy mamy do czynienia z pacjentami, którzy na co dzień doświadczają różnego rodzaju bólów. Bóle różnią się intensywnością, niektóre trwają od kilku minut do kilku godzin, podczas gdy inne trwają całymi dniami - twierdzi Lucy Stock z Gentle Dental Care w Belfaście.

Niektóre bóle, tak zwane stomatologiczne, mają charakter przewlekły i często cierpiący bezskutecznie próbują wielu środków, aby go uśmierzyć. Problemem jest także to, iż długotrwałe przyjmowanie specyfików przeciwbólowych obarczone jest skutkami ubocznymi. Poza tym w dłuższej perspektywie ich skuteczność w oddziaływaniu na organizm człowieka. zmniejsza się.

Pod tym kątem w Michigan School of Dentistry przeprowadzono analizę specyfiki bólu i metod jego przeciwdziałania. Badanie objęło dwie grupy ludzi. Jedna ćwiczyła świadome, głębokie oddychanie, wyobrażając sobie za każdym razem jak ich płuca napełniają się i opróżniają powietrzem, a druga korzystała z gogli kreujących wirtualną rzeczywistość (obserwowała ruchy pary płuc, słysząc przy tym dźwięk własnego oddechu).

Udowodniono, że świadome oddychanie zmniejsza lęk, stres, depresję i ból wśród pacjentów. Jak wiadomo ludzie, którzy przez długi czas praktykują ćwiczenia oddechowe (medytację zen), mają wyższe progi bólu, ponieważ ich mózgi są w stanie zmniejszyć aktywność tej części mózgu, która odczuwa ból.

Naukowcy biorący udział w badaniu Michigan School of Dentistry odkryli, że zarówno świadome oddychanie, jak i oddychanie w wirtualnej rzeczywistości miały pozytywny wpływ na mózg, poprawiając bariery przeciwbólowe u ludzi – obie grupy odczuwały mniejszy ból, jednak dodatkowe efekty sensoryczne w rzeczywistości wirtualnej najskuteczniej zmniejszały poziom bólu.

Kiedy mózg cierpi z powodu przewlekłego bólu, jego istota szara kurczy się. Szara materia jest ważna, ponieważ kontroluje ruch, pamięć i emocje. Medytacja z elementem uważnego oddychania zwiększa szarą materię, a tym samym poprawia pracę mózgu, pomagając utrzymać ten organ w stanie „spokoju”, co z kolei zmniejsza ból.

Każdy, kto obawia się pójścia do dentysty lub doświadcza bólu twarzy, może wypróbować dowolną z technik głębokiego oddychania, jednocześnie wizualizując swoje płuca, aby uspokoić mózg a przez to spacyfikować silne lęki lub bóle.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
środki przeciwbólowe   ból zęba   dentofobia  

POLECAMY W SERWISACH