Bez empatii nie ma dobrej relacji lekarza z pacjentem

- Ogłoszono wyniki raportu "Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami", a w nim rekomendacje, w jaki sposób personel medyczny może kształtować dobre relacje z pacjentami
- W Polsce rośnie liczba naruszeń praw pacjentów stwierdzonych przez Rzecznika Praw Pacjenta
- Polsce lekarze zajmują najgorsze miejsca w rankingach oceniających jakość relacji z pacjentami
- Co piąty pacjent przerywa leczenie, jeśli ma złą relację z lekarzem
Dobry kontakt pacjenta z lekarzem. Lepsze wyniki leczenia
Rektor WUM mówił o problemie relacji lekarz - pacjent podczas konferencji "Komunikacja w medycynie i dobre relacje z pacjentami - teoria, praktyka, dydaktyka", która odbyła się w Warszawie. Okazją do spotkania była publikacja raportu "Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami", w którym przedstawiono najważniejsze rekomendacje dotyczące poprawy relacji chorych z personelem medycznym.
Prof. Zbigniew Gaciong przypomniał, że polscy lekarze w 2014 r. znaleźli się na ostatnim miejscu w rankingu zaufania i satysfakcji z leczenia wśród pacjentów (opublikowanym przez prestiżowe pismo medyczne "New England Journal of Medicine"). Sklasyfikowano w nim lekarzy z 30 krajów, zarówno Europy jak i innych państwa, w tym USA, Japonii, Australii, Republiki Afryki Południowej, Korei Południowej, Tajwanu, Izraela oraz Filipin.
- Polska wypadła w tym zestawieniu na ostatnim miejscu, wyprzedziła nas nawet Federacja Rosyjska - zaznaczył rektor WUM.
Pierwsze miejsce zajęła Szwajcaria, aż 83 proc. badanych tam pacjentów oświadczyło, że ufa lekarzom, a 64 proc. było zadowolonych z terapii jaką otrzymało podczas ostatniej wizyty u lekarza. Na kolejnych miejscach znaleźli się lekarze z Danii (odpowiednio: 79 proc. i 61 proc.), Holandii (78 proc. i 47 proc.) oraz Wielkiej Brytanii (76 proc. i 51 proc.). Ostatnie trzy miejsca zajęli medycyny z Bułgarii (46 proc. i 30 proc.), Rosji (45 proc. i 11 proc.) oraz Polski (43 proc. i 23 proc.).
Pierwsze wrażenie buduje zaufanie pacjenta
Zdaniem prof. Zbigniewa Gacionga pacjent powinien być w centrum zainteresowania medycyny, całego personelu medycznego. - Już podczas pierwszego kontaktu z pacjentem lekarz swoim zachowaniem powinien sygnalizować, że jest ukierowany na pacjenta, pochyla się do przodu i utrzymuje z nim kontakt wzrokowy - przekonywał.
Dodał, że bardzo ważne jest aktywne słuchanie i nie może być żadnej bariery fizycznej, takiej choćby jak biurko czy komputer, utrudniającej bezpośrednią relację z pacjentem.
Wskazują na to badania AP-NORC Center przeprowadzone na grupie 1002 osób w wieku co najmniej 18 lat. Jak powiedział rektor WUM wykazały one, że dla pacjentów najważniejsze jest wysłuchanie go przez lekarza. Na drugim miejscu znalazło się postawienie właściwej diagnozy, a na kolejnych: zachowanie lekarze, to jak się odnosi do chorego, jego wiedza, cechy charakteru i czas poświęcony pacjentowi.
- Kluczowe znaczenie ma empatia i wrażliwość lekarza - zaznaczył prof. Zbigniew Gaciong.
Na co najczęściej skarżą się pacjenci
- brak empatii - 77 proc. zarzutów
- brak zaangażowania w decyzje - 55 proc. skarg,
- brak odpowiedzi na skargi pacjentów - 45 proc.,
- brak zainteresowania - 23 proc.
Takie wyniki dało badanie przeprowadzone w Szwecji, Tymczasem w Polsce zwiększyła liczba naruszeń praw pacjentów stwierdzonych przez Rzecznika Praw Pacjenta.
- Ten wzrost w ostatnich latach jest wręcz skokowy, a wpłynęła na to pandemia - skomentował rektor WUM.
Z przytoczonych danych wynika, że w latach 2016-2019 co roku stwierdzano od 89 do 97 przypadków naruszenia praw pacjentów. W 2020 r., czyli w pierwszym roku pandemii, było ich już 215.
Dobre relacje miedzy personelem medycznym i pacjentem wpływają na satysfakcję chorych, ale także na przebieg terapii. - Lepsza komunikacja przekłada się na lepsza opiekę medyczną - podkreślił prof. Zbigniew Gaciong. Wynika to z tego, że lepiej poinformowani i bardziej usatysfakcjonowani pacjenci lepiej stosują się do zaleceń lekarza i lepiej z nim współpracują w procesie terapeutycznym i diagnostycznym.
Co piąty pacjent przerywa leczenie, gdy lekarz nie budzi zaufania
Na podstawie metaanalizy 106 badań wyliczono, że zła komunikacja o 19 proc. zwiększa ryzyko przerwania leczenie przez chorego. Natomiast szkolenie personelu medycznego w zakresie komunikacji z pacjentem skutkowało 1,6-krotnym zwiększeniem szansy, że pozostanie on w terapii. Wielu chorych odstawia leki już po kilku miesiącach terapii. Tak jest szczególnie w chorobach przewlekłych, takich jak nadciśnienie tętnicze, osteoporoza czy cukrzyca.
- Nierzadko trudno ocenić czy chory bierze leki, bo większość pacjentów powie, że bierze. Wielu z nich jednak w ogóle zapomina je wziąć, a zatem udzielona lekarzowi odpowiedź jest w sumie szczera" - powiedział prof. Zbigniew Gaciong. Dodał, że przerwanie terapii, zmniejsza jej skuteczność i zwiększa koszty leczenia, prowadzi do stosowania nadmiernych, niepotrzebnych procedur i zagraża bezpieczeństwu pacjenta.
Nie żyje prof. Urszula Kaczmarek


CZYTAJ TAKŻE:
» Od 1 lipca pensje w ochronie zdrowia w górę. Wchodzą podwyżki minimalnych wynagrodzeń
bizDENT» Brak kadry lekarskiej. Zbyt mało studentów medycyny. Ocena ministra zdrowia
eduDENT» Konkurs dla dentystów. Leczenie więźniów. Oferty do 30 czerwca
bizDENT» Ważne zmiany w Kodeksie pracy. Koniec z dyżurami dla medyków?
lexDENT
-
Prawo pacjenta do poszanowania godności. Kto i jak musi o nie dbać
lexDENT -
Tyle od 1 lipca zarobi asystentka, higienistka i technik dentystyczny. Mniej być nie może
lexDENT -
Poszukiwani chirurdzy i periodontolodzy chętni na kontrakt
newsDENT -
Groźne ropnie mózgu u dziecka. Powikłanie problemów z zębami
techDENT -
Obecny subwariant koronawirusa bardzo zaraźliwy. Grozi pogorszenie sytuacji pandemicznej
newsDENT -
Co robić, gdy boli ząb? Te leki przyniosą ulgę
techDENT -
Brak lekarzy ogólnych już wkrótce? Analiza rynku pracy
newsDENT -
Od dzisiaj zmiana stawki PIT i mniej ulg podatkowych. Kto skorzysta?
bizDENT
-
Straciła 11 zębów. Według sądu zawinił lekarz i pacjentka
lexDENT -
Odkryto nowe powikłanie po COVID-19. Objawia się silnym bólem. To nekroza szczęki
techDENT -
Nocne poty, mgła mózgowa, problemy z jelitami dokuczały jej przez 10 lat. Poprawną diagnozę postawił dentysta
techDENT -
Podwyżki od 1 lipca zagrożone? Pracodawcy RP pytają, skąd wziąć pieniądze
newsDENT -
Od 1 lipca podatki w dół, pensje w górę. Duże zmiany również dla medyków
bizDENT -
Sejm uchwalił podwyżki wynagrodzeń w ochronie zdrowia. Kogo ucieszą, a kogo nie
lexDENT -
Drakońskie kary za błędy w gospodarowaniu odpadami medycznymi. Nawet do 1 mln zł
lexDENT -
Zgrzytanie zębami. Skutki tego nawyku są opłakane
techDENT
PRACA: OSTATNIE OGŁOSZENIA
-
lekarz dentysta
Katowice, śląskie -
lekarz dentysta
Poznań, wielkopolskie -
lekarz dentysta
Wałcz, zachodniopomorskie -
lekarz dentysta
Warszawa, ul. Dzika, mazowieckie