PARTNER PORTALU
partner portalu partner portalu

ABC diety dla zdrowych zębów

Autor: nieck • Źródło: en
14-10-2021, 08:00
ABC diety dla zdrowych zębów Zdrowy mikrobiom jamy ustnej można budować przez dobrą dietę (fot. Shutterstock)
Istnieje bezpośredni związek między spożywaną żywnością a zdrowiem jamy ustnej. Czego w jadłospisie brakować nie powinno?
  • Niedobór witamin i minerałów znacząco podnosi wzrost ryzyka schorzeń przyzębia.
  • Aby zmniejszyć wzrost chorobotwórczych bakterii, warto  wyeliminować z diety cukier, który stanowi dla nich pożywkę oraz rafinowane węglowodany, czyli np. białe pieczywo, ryż czy makaron.
  • Prawidłowy mikrobiom jamy ustnej będzie się rozwijał, jeśli w diecie znajdą się probiotyki, które wspierają równowagę naturalnej flory bakteryjnej.

Kiedy jemy lub pijemy słodkie potrawy i napoje, jesteśmy podatni na próchnicę i choroby dziąseł. Płytka nazębna to cienka, niewidoczna, lepka warstwa bakterii, która pokrywa powierzchnię zębów. Kiedy cukry i skrobia z pokarmu stykają się z płytką nazębną, powstają kwasy, które atakują szkliwo, niszczą je, otwierając drogę dla bakterii  próchnicowych.

Składniki diety  promujące zdrowie zębów

Owoce bogate w błonnik: stymulują produkcję śliny. Ślina zawiera śladowe ilości wapnia i fosforanów. Przywraca minerały tym obszarom zębów, które utraciły je w wyniku działania kwasów bakteryjnych. Owoce takie jak pomarańcze i grejpfruty z wysokim poziomem witaminy C wzmacniają naczynia krwionośne i tkankę łączną w jamie ustnej, spowalniają rozwój stanu zapalnego dziąseł.

Maślanka, jogurt naturalny i ser: stymulują produkcję śliny. Są bogate w wapń, więc poprawiają zdrowie kości. Dodanie mięty do szklanki maślanki utrzymuje świeżość w ustach.

Woda kokosowa: jest doskonałym źródłem składników odżywczych, ma  właściwości antybakteryjne i antywirusowe, które pomagają budować odporność.

Migdały, orzechy włoskie, pistacje: bogate w białko, zdrowy tłuszcz i witaminy.

Sałata: zawiera błonnik, jest prebiotykiem, którym żywią się bakterie korzystne dla zdrowia   jamy ustnej. Sałata stymuluje rozwój bakterii redukujących azotyny, zaś  w środowisku o wyższym poziomie tlenku azotu, rozwija się  zdrowszy mikrobiom.

 Zielona i czarna herbata: zawierają polifenole, które hamują gromadzenie się płytki nazębnej.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
dieta   zdrowa żywność   zdrowie jamy ustnej  

POLECAMY W SERWISACH