PARTNER PORTALU
partner portalu

Telemedycyny w stomatologii nie ma, ale…

ms
04-06-2020, 11:38
Telemedycyny w stomatologii nie ma, ale… Telemedycyna zamiast wizyt w realu (foto: pixabay)
- W stomatologii nie ma takiej usługi jak teleporada, ale rekomendujemy pacjentom, aby w czasie epidemii w pierwszej kolejności – tak jak w pozostałych świadczeniach - wykonywali telefon do lekarza dentysty – przekonywała w TVP Bydgoszcz Barbara Nawrocka, rzecznik NFZ w Bydgoszczy.

- W przypadku nagłej potrzeby nie kierujmy od razu kroków do dentysty, zadzwońmy, przekażmy problem, a dopiero - jak taka będzie konieczność - umówmy wizytę w gabinecie stomatologicznym – przekonywała Barbara Nawrocka.

Taka kolejność postępowania wynika m.in. z zaleceń Ministerstwa Zdrowia.

Na terenie woj. kujawsko-pomorskiego ponad 400 podmiotów ma podpisane umowy z NFZ na świadczenie usług stomatologicznych. Spośród nich na przełomie kwietnia i maja pracowało 25 proc. podmiotów, teraz (dane z 2 czerwca) jest ich 160.

- Żaden z gabinetów stomatologicznych, związanych umową z NFZ, nie powinien pobierać dodatkowej opłaty za środki służące zapewnieniu wyższej ochrony przed koronawirusem – przestrzegała rzecznika NFZ.

- Nigdy nie było wymogu zamykania gabinetów stomatologicznych, realizowanie tylko niektórych procedur uznano za niewskazane - przypomniała Barbara Nawrocka, przyznała jednaj, że ze względu na brak środków ochrony indywidualnej, z uwagi na obawy przed zakażeniem zarówno pacjentów, jak i siebie - duża grupa właścicieli praktyk zawiesiła działalność.

Poza tym funkcjonowanie na standardowych zasadach, przy braku pacjentów, nie było uzasadnione ekonomicznie.

Na terenie woj. kujawsko – pomorskiego pacjentów z COVID-19 przyjmuje tylko dentobus stacjonujący przy szpitalu jednoimiennym w Grudziądzu, w tamtejszej lecznicy stomatologicznej leczone są osoby z podejrzeniem zakażenia.

Pacjenci wolni od wirusa mogą udać się do dowolnego gabinetu realizującego świadczenia. Pod pewnymi warunkami, do których należy m.in. wcześniejsza konsultacja telefoniczna.

Dorota Szyperska konsultant woj. do spraw protetyki stomatologicznej zalicza do takich wstępnych warunków rozmowę telefoniczną, podczas której: dokonana zostanie wstępna kwalifikacja, przeprowadzone - wywiad epidemiczny i wywiad zdrowotny, przekazane - ewentualne zalecenia natury medycznej, obejmujące np. wystawienie e-recepty, być może wystawione - skierowanie na badania radiologiczne. Taka sekwencja zdarzeń umożliwia optymalne pokierowanie leczeniem i – co obecnie ważne – pozwala na uniknięcie wizyty w gabinecie stomatologicznym, o ile nie jest to konieczne.

Wstępne ustalenia umożliwiają lepsze przygotowanie się dentysty do leczenia, o ile sytuacja wymusi wizytę osobistą pacjenta w gabinecie stomatologicznym.

Funkcjonujące lecznice z tygodnia na tydzień wprowadzają coraz to nowe, bardziej skuteczne metody ochrony przed koronawirusem. W Wojewódzkiej Przychodni Stomatologicznej w Bydgoszczy na przykład sprowadzono fumigator, który jest skutecznym narzędziem do dezynfekcji (przez zamgławianie) nie tylko powierzchni, ale także zainfekowanego powietrza. W trakcie dostawy jest sprowadzane z USA urządzenie ssące do pochłaniania aerozolu powstałego w trakcie opracowywania, szlifowania zębów.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
NFZ   Kontraktowanie   COVID-19  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.