PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Sztuczna inteligencja w systemie opieki zdrowotnej. Konferencja NIL

Autor: nieck • Źródło: nil.org.pl
14-12-2022, 15:59
Sztuczna inteligencja w systemie opieki zdrowotnej. Konferencja NIL Sztuczna inteligencja - innowacja w diagnostyce i codziennej praktyce lekarza Fot. AdobeStock
Wdrożenie najnowszych technologii - rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji jest wyzwaniem dla polskiego systemu ochrony zdrowia. Pracownicy medyczni będą musieli zaadaptować się do nadchodzących zmian, podkreślali uczestnicy debaty zorganizowanej przez Naczelną Izbę Lekarską.
  • Odbyła się debata lekarzy innowatorów NIL IN pod hasłem "Europejska przestrzeń danych medycznych i sztuczna inteligencja”
  • Europejska przestrzeń danych o zdrowiu (EHDS – European Health Data Space) składa się z trzech odrębnych stref
  • Ministerstwo Zdrowia ma zastrzeżenia do standaryzacji podejścia do telemedycyny we wszystkich krajach członkowskich UE w zbyt szerokim  zakresie przetwarzania danych 
  • Wymienianie danych medycznych i ich przetwarzanie to duże wyzwanie. W tym celu trzeba w Polsce zbudować kompetencje w zakresie  możliwości przetwarzania tych danych
  •  Kwestią otwartą pozostaje chęć lekarzy do zaadaptowania się do nadchodzących zmian

Sztuczna inteligencja w medycynie. Wyzwanie dla systemu opieki zdrowia

Wdrożenia technologii przepływu danych medycznych, sztucznej inteligencji, edukacja środowiska lekarskiego i pacjentów w tym zakresie oraz nowe projekty w ochronie zdrowia dotyczące przesyłania danych zdrowotnych były 13 grudnia tematem dyskusji  ekspertów  w ramach organizowanego przez NIL  kolejnego spotkania lekarzy innowatorów NIL IN.

Postępy prac nad utworzeniem wspólnej dla państw UE sieci danych oraz zasady ich wymiany przedstawił Andrzej Ryś, dyrektor ds. systemów opieki zdrowotnej, produktów medycznych i innowacji w DG Santé Komisji Europejskiej.

Jak podkreślał w swoim wystąpieniu niezwykle ważna jest sprawność przesyłania dobrej jakości danych.

- W czasie pandemii wszyscy zrozumieliśmy, że proces „ucyfrowienia” naszego życia w sensie zawodowym, ale też w sensie edukacji czy badań naukowych, stał się znacznie szybszy niż przed trzema laty. Dostrzegliśmy, jak ważne było, żeby dane szybciej i w dobrej jakości docierały do decydentów na różnych szczeblach. Dzięki temu można było podejmować racjonalne decyzje dotyczące procesów zarządzania, jak i priorytetyzacji działań na terenie placówek medycznych czy też w całym systemie ochrony zdrowia.

Trzy filary  EHDS. Proces wdrożenia w Polsce

Europejska przestrzeń danych o zdrowiu (EHDS – European Health Data Space) składa się z trzech filarów.

Strefy European Health Data Space

  • dane pierwotne, zapisane w tzw. rekordach medycznych,
  • zanonimizowane dane wtórne, które mogą być wykorzystane w przeróżnych procesach decyzyjnych dotyczących zdrowia, opracowywaniu nowych wskazań do prowadzenia terapii, tworzeniu nowych produktów, badań naukowych, oceny skutków ubocznych, czy też oceny konsekwencji pandemii,
  • telemedycyna, czyli produkty cyfrowe, które stają się coraz bardziej powszechne wśród lekarzy, pacjentów czy pracowników ochrony zdrowia.

Europejska przestrzeń danych o zdrowiu. Plany Ministerstwa Zdrowie

Hubert Życiński, zastępca dyrektora w Departamencie Innowacji Ministerstwa Zdrowia wskazał w swoim wystąpieniu zasady i procesy zmian, jakie panują w europejskiej przestrzeni danych o zdrowiu oraz możliwości wdrożenia jej w polskiej ochronie zdrowia, m.in. plany Ministerstwa Zdrowia w tym zakresie. 

Wymienianie tych danych i przetwarzanie ich we wtórnym kontekście jest wielkim postępem i dużą szansą, ale jednocześnie wyzwaniem. Trzeba mieć na uwadze, że konieczne jest zbudowanie kompetencji w zakresie ich przetwarzania tzn. możliwości przetwarzania tych danych. Ważne jest, żeby z punktu widzenia państwa móc skorzystać z potencjału dużej liczby zespołów danych, które będą skatalogowane, które będą pochodziły z różnych państw członkowskich UE – podkreślał Hubert Życiński.

Polski rząd ma zastrzeżenia do tworzenia EHDS, które skupiają się m.in. na standaryzacji podejścia do telemedycyny we wszystkich krajach członkowskich UE, na które strona polska się nie zgadza oraz na zbyt szerokim – zdaniem rządzących – zakresie przetwarzania danych we wtórnym kontekście. Obecnie trwa dyskusja nad przyjęciem propozycji kompromisowej, wypracowanej podczas czeskiej prezydencji, wyjaśniał Życiński.

- Ministerstwo Zdrowia planuje wdrażanie rozwiązań sztucznej inteligencji w ramach KPO. Z tych zamierzeń, które mamy, dwa wybijają się na pierwszy plan. To system analiz zdrowia pacjenta i system wsparcia decyzji lekarza z wykorzystaniem narzędzi sztucznej inteligencji. Planujemy także kontynuacje naszych aktywności związanych z domową opieką medyczną i wykorzystaniem wyrobów medycznych, które wykorzystują algorytmy AI do analizowania i przetwarzania zbieranych danych, informował.

Sztuczna inteligencja. W praktyce klinicznej

Podczas spotkania w siedzibie NIL dyskutowano także na temat danych medycznych, ich przetwarzania oraz potrzeby wykorzystania sztucznej inteligencji w praktyce klinicznej.

O samym zjawisku dawstwa danych, a także procesach ich przetwarzania w różnych rejonach świata mówiła Ligia Kornowska, liderka Koalicji AI. Wspomniane dawstwo danych, określone w przepisach Parlamentu Europejskiego, opiera się na dobrowolności pacjenta, który ma prawo udostępnić swoje dane dla celów badawczych organizacjom, które je anonimizują oraz wykorzystują w sposób, który nie może być szkodliwy dla pacjenta.

Dzielenie się danymi medycznymi to idea trochę podobna do dawstwa krwi czy szpiku. To nowa idea ze względu na to, że dopiero od niedawna mamy do czynienia z EDM. Oczywiście należy zdawać sobie sprawę, jak wielka odpowiedzialność ciąży na nas w kontekście dobrego i bezpiecznego zaprojektowania systemów, do dzielenia się tymi danymi. Ważne jest również, by uświadomić pacjentów w tym, dlaczego ich dane są ważne i dlaczego ich dane mogą wpływać na ratowanie zdrowia i życia innych pacjentów, jak właśnie dawstwo krwi czy szpiku – podsumowała Kornowska. 

Nowe technologie. Wymagają adaptacji  

Kwestię wyzwań związanych z implementacją AI w szpitalach oraz korzyści płynących z tych rozwiązań dla lekarzy poruszył Jakub Jaszczak z firmy Infermedica:

- Pracą lekarza jest udzielanie świadczeń zdrowotnych pacjentowi, a nie praca z jakimkolwiek systemem komputerowym. To tylko część zawodu, która obecnie wypełnia nasze życie coraz bardziej. Chcemy, aby przy pomocy naszego narzędzia lekarz mógł mieć część danych pacjenta zebranych przed wizytą, bez potrzeby wpisywania tego w komputer i mógł od razu przekazać dane do swojego systemu. Wdrożenie tego systemu jest na pewno dużym wyzwaniem. Z pewnością nie mniejszym wyzwaniem jest również przekonanie pacjentów i lekarzy o bezpieczeństwie przetwarzania tych danych – podkreślił.

Ewelina Barylska, dyrektor pionu operacyjnego Salve Medica, mówiła zaś o doświadczeniach związanych z wdrażaniem narzędzi AI w placówce ochrony zdrowia. - Jestem absolutnie przekonana do idei AI w medycynie. Wyzwaniem jest edukacja. Jeżeli, jak w naszym przypadku, dział obsługi pacjenta liczy w lokalizacji szpitalnej ponad pięćdziesiąt osób, to musimy mieć pewność, że personel, proponując rozwiązania przepływu danych pacjentowi, będzie umieć to wytłumaczyć i rozwiać jego wątpliwości.

Zaryzykowałabym tezę, że mniejszość lekarzy w grupie spółek, które reprezentuję, jest przekonana do AI. Jeśli jednak połączymy sztuczną inteligencję i autoryzację lekarza, mamy sukces, jakiego nie osiągnęlibyśmy, korzystając jedynie z AI bądź personelu – podsumowała Barylska o stosunku lekarzy do rozwiązań AI.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
opieka stomatologiczna   NIL  

POLECAMY W SERWISACH