PARTNER PORTALU
partner portalu partner portalu

Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej vs Dzień Bez Mięsa

en
20-03-2022, 07:04
Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej vs Dzień Bez Mięsa Zdrowa dieta jest kluczowa dla zdrowia zębów Fot. Unsplash/Pixabay
Na 20 marca wyznaczono dwa ważne święta, oba światowe i oba dotyczące zdrowia jamy ustnej. Bezpośrednio - Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej, a pośrednio - Światowy Dzień Bez Mięsa.
  • Ludzie, którzy przestrzegają diety bogatej w składniki pochodzenia roślinnego, a jednocześnie ograniczają cukier i unikają wysokoprzetworzonych produktów zbożowych, mogą mieć zdrowsze dziąsła.
  • Dieta śródziemnomorska zapewnia lepszy poziom higieny jamy ustnej, mniej płytki nazębnej.
  • Właściwa dieta jest niezbędna dla sprawnego działania układu odpornościowego i obrony przed bakteriami powodującymi stan zapalny dziąseł.

Jak stosować dietę bezmięsną, by sprzyjała zdrowiu jamy ustnej? Bez diety bogatej we wszystkie niezbędne składniki odżywcze nie pomoże nawet wzorowa higiena jamy ustnej oraz opieka stomatologiczna.

Pułapki diety wegańskiej

W praktyce, obserwacje niektórych dentystów przestrzegają przed bezkrytycznym stosowaniem diety bezmięsnej. Na przykład dr Marvin Druan z londyńskiego Centrum Stomatologii Estetycznej zauważył, że rośnie specyficzna grupa pacjentów, która zgłasza problemy z zębami. Okazuje się, że są to osoby deklarujące stosowanie diety wegańskiej. Taki sposób odżywiania niesie zagrożenia, bo posiłki wyłącznie roślinne często są zbyt ubogie w białko i wapń.

Dentysta ostrzega także, że niektórzy weganie jedzą więcej słodkich potraw, a także pokarmy bogate w skrobię (owoce i zboża). Przy takiej diecie bardziej aktywne są bakterie wytwarzające kwasy, które mogą powodować trwałe uszkodzenie szkliwa zębów.

- Często tania żywność wegańska nie najlepszej jakości, a niestety na taką - decyduje się większość ludzi, którzy eliminują z diety mięso i produkty zwierzęce – przestrzega dr Marvin Druan.

Kolagen dla zdrowych dziąseł
Płytka bakteryjna, która jest główną przyczyną chorób dziąseł, codziennie gromadzi się na powierzchni zębów. Jeśli regularnie nie usuwamy jej podczas szczotkowania, patogenne bakterie atakują dziąsła, w których wyzwala się proces zapalny, a następnie dochodzi do niszczenia kolejnych, coraz głębszych tkanek przyzębia. Równoległe toczy się proces degradacji włókien kolagenowych, które są niczym rusztowanie dla dziąseł i stanowią do 65 proc. ich objętości.

- To efekt uwalniania kolagenaz, grupy enzymów, które rozkładają naturalny kolagen w dziąśle. Utrata kolagenu jest charakterystyczna dla wczesnego etapu stanu zapalnego, dziąsła stają się mniej odporne w walce z infekcją, a uszkodzone tkanki słabiej się regenerują. Dlatego pokarmy zawierające kolagen są tak istotne.

Bogactwem kolagenu niezbędnego dla zdrowia dziąseł, ale też stawów, chrząstek czy jelit, jest m.in. bulion kostny ugotowany na bazie kości z kurczaka, wołowiny lub wieprzowiny. Podobnie galarety rybne lub wieprzowe oraz podroby. A o te trudno w diecie wege. Jeśli więc występuje jakiś problem ze zdrowiem dziąseł lepiej do diety podchodzić elastycznie i odpowiednio ją zmodyfikować.

 

Dieta śródziemnomorska dobra dla serca, mózgu i dziąseł

Dieta śródziemnomorska oraz dieta dieta DASH (stworzona dla osób z nadciśnieniem) zapobiega chorobom serca i udarom mózgu. Obie diety mają na celu zmniejszenie stanu zapalnego, który jest cechą charakterystyczną także w zapaleniu przyzębia. Ograniczenie stresu oksydacyjnego wraz ze wzrostem spożycia przeciwutleniaczy ma pozytywny wpływ na stan zapalny dziąseł i przyzębia, ponieważ moduluje odpowiedź immunologiczną gospodarza.

- Ściślejsze przestrzeganie diety DASH, a także diety śródziemnomorskiej było znacząco związane z mniejszym ryzykiem wystąpienia zapalenia przyzębia – podkreśla dr Carolin Walther, periodontolog  z University Medical Center Hamburg-Eppendorf w Niemczech, która badała wpływ diety na zdrowie jamy ustnej.

Dr Carolin Walther próbowała ustalić czy istnieje związek między chorobami przyzębia a przestrzeganiem obu typów diet. Do analizy wykorzystano dane  6209 uczestników, objętych badaniem monitorującym zdrowie mieszkańców Hamburga pod kątem ryzyka i występowania chorób przewlekłych.

Na diecie śródziemnomorskiej  trzy razy mniej płytki nazębnej

Dowiedziono, że przestrzeganie diety DASH lub śródziemnomorskiej zmniejsza ryzyko rozwoju zapalenia przyzębia. Około 21 proc. osób, które niezbyt rygorystycznie przestrzegały diety DASH, miało zaawansowane zapalenie przyzębia w porównaniu do około 13 proc. osób  ściśle przestrzegających zdrowego żywienia. 

Osoby nieprzestrzegające diety DASH,  częściej miały nieodpowiedni  poziom higieny jamy ustnej, na przykład więcej płytki nazębnej (wskaźnik na poziomie 10,71 vs. 6,25) i intensywniejsze krwawienie podczas badania sondą periodontologiczną (wartości wskaźnika 8,70 vs. 7,1) w porównaniu z osobami, które jadły tylko prozdrowotne pokarmy. Podobny związek występował dla diety śródziemnomorskiej (szczególnie wyraźnie pod względem ilości płytki nazębnej 10,42 vs. 3,57). 

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH