PARTNER PORTALU
partner portalu partner portalu

Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej: kropla drąży skałę

Autor: miro • Źródło: ms
22-03-2021, 09:07
Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej: kropla drąży skałę Mapa gabinetów realizująca projekty w ramach ŚDZJU (polskamowiaaa.pl)
Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej (20 marca) ma wówczas sens gdy się o nim mówi, w zasadzie nie o nim, a o problemach związanych z zachowaniem zdrowego uśmiechu. Na szczęście jest z tym coraz lepiej.

Nie ma wątpliwości - to Polskie Towarzystwo Stomatologiczne pociągnęło innych w walce o świadomość Polaków w zakresie zdrowego uśmiechu. Inicjatywy, apele, mniejsze i większe projekty, zabiegi i niekonwencjonalne pomysły sprawiły, że 20 marca jest coraz głośniej o ŚDZJU.

Szybka analiza Google Trends wykazuje, że w zasadzie w przestrzeni internetowej zjawisko zwane skrótowo ŚDZJU zaistniało tak na prawdę dopiero w 2018 r. Kolejne trzy lata przynosiły rok po roku coraz to wyższe poziomy oglądalności zagadnień związanych ze ŚDZJU. Zasada jest jedna - im więcej piszemy o tym dniu, tym internauci mają więcej okazji do zapoznania się z problematyką zdrowia jamy ustnej i tym częściej wyszukują taką frazę.

ŚDZJU pozycjonuje się mniej więcej na takim samym miejscu w wyszukiwarce Google co Światowy Dzień Walki z Cukrzycą. Oczywiście, że w kalendarzu zdrowotnych świąt jest wiele dat z większą siłą przebicia, jak chociażby Światowy Dzień Walki z Rakiem, ale nie zapominajmy, że ten ostatni nagłaśniany jest systematycznie na wiele sposobów i to przez wiele lat i nie tylko w konkretnej dacie (szczęśliwie marzec został ustanowiony miesiącem zdrowia jamy ustnej). Z tym, że dysproporcja zmniejsza się. Obecnie ŚDZJU stanowi ok. 20 proc. aktywności, jaką wyzwala w internecie Światowy Dzień Walki z Rakiem. Kto w największym stopniu kreuje ten ruch? Oczywiście internauci, ale muszą mieć materiał do przeczytania i obejrzenia.

Wyniki zależą silnie od horyzontu czasowego wyszukiwania.

W przypadku ostatnich 12 miesięcy najbardziej zauważalne były materiały (biorąc pod uwagę linki znajdujące się na pierwszych pozycjach wyszukiwarki):
medonet (2 linki)
tvp.bilystok.pl
gazetalekarska.pl
polskamowiaaa.pl
infodent24.pl (2 linki)
wspl.info.pl (Wojskowa Specjalistyczna Przychodnia Lekarska SPZOZ w Poznaniu)
izba-lekarska.pl (OIL Warszawa)

Gdyby wziąć pod uwagę ostatni tydzień (obejmujący 20 marca), to sytuacja rysuje się tak:
medonet.pl (2 linki)
bialystok.tvp.pl
infodent24.pl (2 linki)
gazetalekarska.pl
diabetyk.org.pl
vita.wroclaw.pl
polskamowiaaa.pl
glosseniora.pl

Jeśliby nie określać żadnej cezury czasowej, to wówczas ruch generują przede wszystkim linki:
pts.net.pl
polskamowiaaa.pl 
nil.org.pl
pl.wikipedia.org

W przypadku wyszukiwarki wiadomości to infoDENT24.pl króluje w wynikach Google. Niezależnie od cezury czasowej zadekretowanej w wyszukiwania - nasze materiały zdecydowanie dominują wśród innych (od 80 do 90 proc. zamieszczanych linków). Ten potencjał można by znacznie lepiej wykorzystać. W jaki sposób? Najważniejsza jest aktywność przed, w trakcie i po ŚDZJU.

Wszystkim lekarzom dentystom, właścicielom gabinetów stomatologicznych, wszelkim organizacjom funkcjonującym w branży stomatologicznej należą się podziękowania, bo to dzięki ich aktywności mieliśmy o czym pisać. Byliśmy zapraszani do uczestnictwa w wydarzeniach takich jak sesja naukowa zorganizowana 20 marca przez KS ORL w Warszawie, warszawski Oddział PTS i WUM, byliśmy informowani o inicjatywach jak tych organizowanych przez PTS, przeprowadzonych przez KS ORL w Szczecinie, czy Shop Dent. O wielu wiedzieliśmy, jednak wiele pozostało dla nas bezimiennych.

Jak wiadomo – tak jak wszędzie - praca jest najważniejsza, ale w tym konkretnym przypadku informowanie o niej - równie ważne. Tym bardziej, że nie wymaga to szczególnego wysiłku. Jesteśmy do dyspozycji.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH