PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Stomatologów portret własny

ms
24-12-2020, 11:06
Stomatologów portret własny PTS: wyniki ankiety
Polskie Towarzystwo Stomatologiczne przedstawiło wyniki ankiety "Polski lekarz dentysta w czasie pandemii COVID-19”. Pierwsze tygodnie i miesiące pod panowaniem koronawirusa to był czas próby dla pracujących i nie pracujących wówczas stomatologów.

PTS - wyniki ankiety

Zamknięte gabinety – mniej pracy
Przerwa w pracy gabinetu to dla wielu właścicieli absolutna nowość. Jak pokazuje badanie, tylko 15,6 proc. placówek nie zamknęło drzwi przed pacjentami nawet na chwilę. Natomiast 30,3 proc. klinik przerwało pracę na 30-60 dni, a aż 19,4 proc. na dłużej niż 2 miesiące. W efekcie problemów, których nasilenie obserwowaliśmy w marcu, kwietniu i maju, aż 12,7 proc. respondentów przyznało, że rozważało lub rozważa zamknięcie praktyki.

Ciekawych informacji dostarczają odpowiedzi na pytanie o spadek pacjentów związany z pandemią COVID-19. 23 proc. właścicieli nie odnotowało problemu z wypełnieniem grafika przyjęć. Natomiast 75,5 proc. taką sytuację zgłosiło, z czego 17,5 proc. przyznało, że liczba pacjentów spadła aż o połowę.

Najwięcej, bo co trzeci dentysta określił spadek przyjęć na poziomie 20-50 proc. W praktyce mniejsze obłożenie grafików przełożyło się na spadek realizacji świadczeń planowych. Taką sytuację zgłosiło 73,9 proc. ankietowanych. Wśród procedur rzadziej wykonywanych na skutek pandemii COVID-19 są: protetyka (63 proc.), profilaktyka (53 proc.), chirurgia (14 proc.). 65,5 właścicieli zaobserwowało natomiast wzrost świadczeń interwencyjnych (np. pierwsza pomoc interwencyjna, pacjenci bólowi, ropnie itp.).

Mniej pracy – mniej inwestycji
Niezależnie od indywidualnego rozumienia słowa kryzys należy zauważyć, że aż 67,5 proc. ankietowanych przez Polskie Towarzystwo Stomatologiczne wstrzymało inwestycje (np. wymiana sprzętu, zakup nowych technologii). Nie wiemy tego na pewno, ale być może część z dentystów musiała wybierać pomiędzy inwestycjami a zwolnieniem personelu. Na szczęście w stomatologii nie mieliśmy do czynienia z falą masowych zwolnień, jednakże do redukcji zatrudnienia przyznało się 14,3 proc. respondentów. Wśród grup zawodowych, których koronawirus pozbawił pracy są przede wszystkim asystentki stomatologiczne.

Mniej inwestycji – większe koszty
Aż 99,1 proc. ankietowanych przez PTS nie ma wątpliwości, że ceny niezbędnych środków ochrony indywidualnej poszybowały w górę. Lista produktów wymienianych przez dentystów jest długa. Dominują na niej: rękawiczki, maseczki, środki do dezynfekcji. Zdaniem połowy dentystów ceny wzrosły o 100 proc. i więcej.

W ankiecie zadano również bardzo trudne pytanie, o orientacyjną kwotę przeznaczaną na zakup ŚOI w skali miesiąca. Odpowiedzi były mocno rozbieżne, a kalkulacje wahały się od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Trudno się dziwić skoro ankietowani wymieniali chociażby bardzo wiele elementów standardowego ubioru w którym przyjmują pacjentów. Koszty zakupu ŚOI, to jedno, bo wielu dentystów przyznało się również do zakupu urządzeń wspomagających bezpieczeństwo w gabinecie stomatologicznym.

Największym zaufaniem cieszyły się lampy przepływowe UVC (62, 4 proc.), oczyszczacze powietrza (32,4 proc.), ozonatory (21,8 proc.) i fumigatory (7,6 proc.).

Ktoś złośliwy mógłby powiedzieć, że przecież takie koszty dentyści rekompensują sobie pobierając tzw. opłatę covidową/sanitarną. A co mówi ankieta? 71,1 proc. respondentów zadeklarowało, że w ogóle takiej pozycji nie wprowadziło do cennika! Pozostali wprowadzili opłaty lub nieco podnieśli ceny. Ci, którzy pobierali opłaty, czynili to najczęściej (43,1 proc.) w wysokości do 50 zł.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
PTS   COVID-19  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.