PARTNER PORTALU
partner portalu partner portalu

Praktyczny przewodnik: Pomoc stomatologiczna dla uchodźców z Ukrainy

ms
03-03-2022, 14:11
Praktyczny przewodnik: Pomoc stomatologiczna dla uchodźców z Ukrainy Jak pomagać stomatologicznie Ukraińcom Fot. AdobeStock
Warto zapoznać się z praktycznym przewodnikiem „Pomoc stomatologiczna dla uchodźców z Ukrainy”, chociażby dlatego, że jego autorka, lek. dent. Marta Żęcin, całymi latami pomagała uchodźcom w Libanie.
  • Należy stosować podstawową zasadę pomocy humanitarnej “do no harm”.
  • W leczeniu należy stosować, o ile to możliwe, rozwiązania docelowe.
  • Nie wolno nierozważnie upubliczniać wizerunku leczonej osoby.

Podstawowe zasady opieki stomatologicznej świadczonej uchodźcom z Ukrainy.

Pacjent z traumą

Pamiętaj, że pracujesz z ludźmi, którzy prawdopodobnie doświadczyli ogromnej traumy, straty i pozostają w stanie przewlekłego stresu.

Podstawowa zasada pomocy humanitarnej brzmi “do no harm”. Oznacza to, że musimy być świadomi, że nasza postawa i zachowanie wpływają na ludzi, którym pomagamy. Powinniśmy dołożyć najwyższych starań, żeby nasze działania nie wpłynęły negatywnie na ich życie i dobrostan.

Najwyższa możliwa jakość usługi stomatologicznej

Pomimo tego, że udzielasz pomocy nieodpłatnie zachowaj najwyższą jakość świadczonych usług (wybieraj jakość ponad ilość), stosuj pewne rozwiązania i najlepiej ostateczne (nie tymczasowe). Jeżeli nie usuwasz na co dzień zatrzymanych “ósemek” to nie próbuj tego robić u pacjenta z Ukrainy.

Nie rezygnuj ze zdjęć RVG przed ekstrakcją czy leczeniem kanałowym.

Pomoc nie w trybie doraźnym 

Uchodźcy bardziej niż regularni pacjenci nie powinni być narażeni na komplikacje, utratę opatrunku itp. Dzisiaj udało im się dostać do stomatologa, ale jutro mogą już być w innym miejscu, gdzie takiej pomocy nikt im nie udzieli.

Ostateczna decyzja o leczeniu musi należeć do pacjenta. Nawet jeżeli wiesz, że należy wykonać ekstrakcję, a pacjent się na to nie zgadza, to należy to uszanować i jasno wytłumaczyć jakie mogą być konsekwencje takiej decyzji.

Pacjent z innego kręgu kulturowego 

Zawsze traktuj pacjentów z szacunkiem i uważnością na różnice (normy) kulturowe. Mimo, że Ukraina jest naszym sąsiadem niektóre zachowania mogą zaskoczyć. Postaraj się nie oceniać, a na pewno nie komentować/ krytykować.

Zdjęcia: nigdy nie rób zdjęć uchodźcom bez ich zgody. Jeżeli pacjent wyrazi zgodę na zdjęcie i chcesz je opublikować na swoich social mediach, to upewnij się, że ma on tego pełną świadomość.

W historii pomocy humanitarnej zdjęcia opublikowane na facebooku były wykorzystywane do odnalezienia osób, które uciekały przed prześladowaniem. Nigdy nie proś też o wykonanie zdjęcia przed wizytą – pacjent może zgodzić się wtedy z obawy, że inaczej zabieg nie zostanie wykonany lub zostanie wykonany z mniejszą starannością.

Przewodnik tutaj 

Lek. dent. Marta Żęcin o sobie:
Jestem lekarką dentystką z doświadczeniem pracy w sektorze humanitarnym. Ukończyłam studia podyplomowe Polskiej Akcji Humanitarnej, pracowałam w obozach dla uchodźców, a przez ostatnie dwa lata z organizacją Dental Mavericks koordynowałam projekty stomatologiczne w Libanie dla osób dotkniętych konfliktem w Syrii.

Prowadziłam też klinikę dla ofiar wybuchu w Bejrucie. W przewodniku zawarłam Kodeks postępowania, którego używaliśmy w naszej fundacji oraz praktyczne wskazówki.  Wszystkie informacje poparte są naszym bezpośrednim doświadczeniem udzielania pomocy uchodźcom. Wierzę, że przekazany Państwu przewodnik będzie dla Państwa pomocny.

W razie dodatkowych pytań lub uwag autorka przewodnika z chęcią odpowie lub pomoże:
marta.zecin@gmail.com
fb jako: Marta Żęcin

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.