PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Postępy w informatyzacji podmiotów medycznych - wyniki badania

en
31-08-2021, 14:02
Postępy w informatyzacji podmiotów medycznych - wyniki badania Badania zaawansowania wdrażania EDM (fot. Shutterstock)
Raport CeZ z badania stopnia informatyzacji podmiotów ujrzał światło dzienne, wyniki nie tylko nie oszałamiają, ale wręcz pozwalają wątpić w to, że EDM szybko będzie sprawnie działać.
  • Kolejny raport prowadzony przez Centrum e-Zdrowia ujawnia stan  przygotowania placówek medycznych do  prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej.
  • Badanie objęło niewielki procent placówek medycznych, a wyniki wskazują, że ankieta stale kierowana jest do tych samym miejsc. Ankieta została wypełniona przez 6,65 proc. wszystkich podmiotów leczniczych, 37,20  proc. szpitali oraz ponad 28 proc. stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych innych niż szpitalne. 
  • Zaledwie 11 proc.  świadczeniodawców wdrożyło usługi elektroniczne przeznaczone dla innych podmiotów leczniczych.
  • 96 proc. polega na  wydruku jako podstawowej formie przekazywania dokumentacji medycznej.

Badanie CeZ objęło 5060 placówek, czyli niespełna 3 proc. z ok 180 tys. usługodawców (bez aptek). Wyniki nie dają zatem pełnego obrazu stanu informatyzacji.

Porównując z wynikami takiej samej ankiety z 2019 r. niewiele się zmieniło pod względem dysponowania narzędziami cyfrowymi i dostępu do repozytoriów. Najprawdopodobniej więc jest to stała grupa podmiotów, która bierze udział w tym badaniu.

Komputery prawie wszędzie powszechne

Komputer i internet to obecnie  powszechne wyposażenie placówki zdrowia.
We wszystkich podmiotach wykonujących działalność leczniczą w przeważającej  części pomieszczeń, w których przetwarzana jest dokumentacja medyczna – 95,97 proc.  zapewniony jest dostęp do sieci komputerowej.
W zdecydowanej większości podmiotów (90,16 proc.) wszyscy pracownicy medyczni lub ich zdecydowana większość mają dostęp do komputera.

Niestety dużo gorzej jest już z posiadanymi narzędziami do prowadzenia dokumentacji elektronicznej. Niewiele podmiotów prowadzi dokumenty EDM typowe dla swoich rodzajów świadczeń ( np. informacje lekarza specjalisty dla lekarza kierującego - w przypadku AOS , czy karty opisu badań diagnostycznych lub laboratoryjnych- dla pracowni laboratoryjnych i diagnostycznych).

 

Repozytoria nawet nie w co drugiej placówce

Blisko 44 proc. wszystkich ankietowanych podmiotów posiada repozytorium EDM, czyli miejsce składowania dokumentów elektronicznych wraz z metadanymi na potrzeby ich wyszukiwania. W porównaniu do wyników z poprzedniego badania nastąpił wzrost o ok. 1,5proc. I ten wynik nasuwa podejrzenie, że ankietę wypełniły w znacznej części te same podmioty co w 2019 r. 

Pozytywnie na pytanie dotyczące repozytorium odpowiedziało ponad 62 proc. szpitali, 45 proc. stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych innych niż szpitalne oraz 41,50 proc. AŚZ.

Na ile działa e-skierowanie?

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.