PARTNER PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Pogotowie stomatologiczne. Trzykrotny wzrost skarg do Rzecznika Praw Pacjenta

Autor: miro • Źródło: ms
02-07-2022, 11:00
Pogotowie stomatologiczne. Trzykrotny wzrost skarg do Rzecznika Praw Pacjenta RPP odbiera skargi na świadczenia stomatologiczne Fot.. AdobeStock
Liczba skarg zgłaszanych telefonicznie Rzecznikowi Praw Pacjenta wzrosła w 2021 r. wobec 2020 r. o 100 proc. (z 66,5 tys. do 133 tys.). Wśród nich było 3220 zażaleń na pracę świadczeniodawców funkcjonujących w stomatologi (3198 w 2020 r.). Na co skarżono się głównie?
  • W przypadku stomatologii siedem na dziesięć skarg zgłaszanych Rzecznikowi Praw Pacjentów dotyczyło leczenia zachowawczego z endodoncją.
  • W 2021 r. trzykrotnie więcej skarg niż w 2020 r. napłynęło do RPP na funkcjonowanie stomatologicznej pomocy doraźnej
  • Udział skarg na świadczenia stomatologiczne w stosunku do liczby uwag ogółem od 2019 r. spadł 2,5-krotnie   

Stomatologia. Na co skarżą się Polacy do RPP

Najwięcej skarg płynących do Rzecznika Praw Pacjenta w 2021 r., jeśli chodzi o świadczenia stomatologiczne, dotyczyło leczenia zachowawczego z endodoncją – 70,5 proc. Podobnie było w 2020 r.

Najczęściej zgłaszane problemy w leczeniu stomatologicznym przez osoby dzwoniące na infolinię Rzecznika Praw Pacjenta dotyczyły:

  •  zastrzeżeń do wykonywanych świadczeń zdrowotnych,
  • uwag do zachowania pracowników podmiotu leczniczego i etyki pracownika medycznego,
  • odmowy udzielenia świadczenia zdrowotnego w trybie nagłym,
  • czasu oczekiwania na udzielenie świadczenia (m.in. ortodoncja i protetyka).

Wystąpił duży wzrost zgłoszeń dotyczących trudności w uzyskaniu świadczeń w zakresie pomocy doraźnej i chirurgii stomatologicznej – o ponad 300 proc.

Trzykrotny wzrost uwag do pomocy doraźnej

W 2021 nastąpił trzykrotny wzrost liczby skarg dotyczących pomocy doraźnej. Po części sytuacja taka wynikał z faktu, że Polacy niechętnie w okresie pandemii korzystali z usług dentysty, jeśli już musieli to w sytuacji ostrego bólu zęba.     

Liczba zgłoszeń i uwag do świadczeń w zakresie stomatologii:

leczenie zachowawcze z endodoncją
liczba zgłoszonych sygnałów w 2020 r. 2434 (proc. całości 76.10)
liczba zgłoszonych sygnałów w 2021 r. 2270 (proc. całości 70,50)

protetyka stomatologiczna
liczba zgłoszonych sygnałów w 2020 r. 502 (proc. całości 15.70)
liczba zgłoszonych sygnałów w 2021 r. 333 (proc. całości 10,30)

pomoc doraźna/chirurgia
liczba zgłoszonych sygnałów w 2020 r. 77 (proc. całości 2.40)
liczba zgłoszonych sygnałów w 2021 r. 327 (proc. całości 10,20)

ortodoncja
liczba zgłoszonych sygnałów w 2020 r. 182 (proc. całości 5,70)
liczba zgłoszonych sygnałów w 2021 r. 278 (proc. całości 8,60)

periodontologia
liczba zgłoszonych sygnałów w 2020 r. 3 (proc. całości 0,10)
liczba zgłoszonych sygnałów w 2021 r. 11 (proc. całości 0,40)

ogółem zgłoszeń w stomatologii
liczba zgłoszonych sygnałów ogółem w 2020 r. 3198
liczba zgłoszonych sygnałów ogółem w 2021 r. 3220

Spadający udział stomatologii w skargach płynących do RPP

Odsetek rozmówców telefonicznych informujących o problemach w zakresie opieki stomatologicznej w ogólnej puli zgłoszeń:

  • 3,8 proc. 2018
  • 4,0 proc. 2019
  • 3,3 proc. 2020
  • 1,8 proc. 2021
Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH