Pacjent, także roszczeniowy, będzie miał silniejszą pozycję

Co szczególnie podoba się BCC?
Gwarancja ochrony danych osobowych pacjenta
Na akceptację zasługują spójne i kompleksowe zmiany dotyczące gwarancji ochrony danych osobowych pacjenta i ochrony dokumentacji medycznej. Projekt zawiera nowe rozwiązania dotyczące sposobu postępowania z dokumentacją medyczną po zakończeniu działalności leczniczej przez świadczeniodawcę. Projektowane regulacje, nakładając zobowiązania w tym zakresie, powinny jednocześnie wskazać nie tylko podmiot zobowiązany do przechowywania dokumentacji medycznej, ale także określić precyzyjnie sposób rozliczania kosztów z tym związanych.
Uproszczone procedury postępowania w sprawach tzw. zdarzeń medycznych
Za korzystne należy uznać propozycje uproszczenia procedury postępowania wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych oraz zgłaszania przez pacjenta sprzeciwu do opinii lub orzeczenia lekarskiego. Słusznie proponuje się odstąpienie od obowiązku wskazania przez pacjenta podstawy prawnej, w oparciu o którą wnosi on o zaskarżenie opinii lub orzeczenia lekarskiego.
Na poparcia zasługuje również propozycja dopuszczenia w postępowaniu przed komisją w zastępstwie radcy prawnego aplikanta radcowskiego oraz możliwość zaciągania opinii konsultantów z innych województw. Rozważenia wymaga zasadność skrócenia (z 30 do 14 dni) czasu na zajęcie stanowiska przez dyrektora podmiotu leczniczego, którego sprzeciw dotyczy. W każdym takim przypadku niezbędna jest (wymagająca czasu) dogłębna analiza nie tylko medyczna, ale i prawna oraz ekonomiczna.
Uprawnienia Rzecznika Praw Pacjenta
Zmiany dotyczące rozszerzenia uprawnień Rzecznika Praw Pacjenta to dobre propozycje. Umożliwią RPP podejmowanie skutecznych interwencji w ochronie praw pacjenta. Rozszerzony zostanie katalog przypadków, w których RPP może nałożyć na podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych karę pieniężną za ponowne podjęcie tych samych działań, uznanych uprzednio za praktyki naruszające zbiorowe prawa pacjenta oraz indywidualne prawa danego pacjenta.
Rozmowy kontrolowane
Słuszne są także propozycje dotyczące rejestrowania rozmów telefonicznych pomiędzy dyspozytorem medycznym, a zgłaszającym wezwanie. Rejestry powinny być spójne z projektem ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego, przewidującym obowiązek ewidencjonowania przez trzy lata danych dotyczących treści zgłoszeń alarmowych, w tym: nagrań rozmów telefonicznych. Zaproponowany w założeniach trzymiesięczny okres przechowywania plików jest zbyt krótki.
infoDENT24.pl przypomina, że wymóg rejestrowania rozmów mają praktyki stomatologiczne świadczące nocne i świąteczne usługi medyczne.


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
CZYTAJ TAKŻE:
» Lekarz odmawia przyjęcia pacjenta z bólem zęba. To niedopuszczalne
lexDENT» Bezpłatne szkolenie z kompetencji miękkich. UE finansuje. Rzecznik Praw Pacjenta zaprasza
eduDENT» Dentysta z kontraktem NFZ ma obowiązek przyjąć pacjenta z bólem zęba. RPP tłumaczy
lexDENT» Pogotowie stomatologiczne. Trzykrotny wzrost skarg do Rzecznika Praw Pacjenta
newsDENT
-
Ból podczas leczenia aparatem ortodontycznym. Jaki środek przeciwbólowy najlepiej stosować. Wyniki naukowe
techDENT -
NFZ w Łodzi ogłasza 22 konkursy na świadczenia stomatologiczne
newsDENT -
Bakterie z ropnia zęba przyczyną tętniaka tętnicy szyjnej
techDENT -
Ceny u dentysty mogą przyprawić o ból głowy. I taniej nie będzie. Pytamy ekspertów, dlaczego jest tak drogo
bizDENT -
Ser czy mleko? Co bardziej hamuje próchnicę zębów
lifeDENT -
104 przypadki małpiej ospy w Polsce. Dentysta może dostrzec pierwsze objawy choroby
newsDENT -
Szczepienia medyków czwartą dawką przeciw COVID-19. Od 17 sierpnia
newsDENT -
Bakterie w jamie ustnej mają wpływ na nadciśnienie. Ważna zależność
techDENT
-
Minimalne wynagrodzenia: higienistki dentystycznej i asystentki stomatologicznej. Tak mają być liczone
lexDENT -
Będą certyfikaty umiejętności zawodowej lekarzy. Dla kogo i na jakich zasadach? Jest projekt rozporządzenia ministra zdrowia
lexDENT -
Czy pacjent może dochodzić od NFZ zwrotu kosztów leczenia?
lexDENT -
Pacjenci masowo nie przychodzą na wizyty lekarskie. Zbadano, jak rozwiązać problem
bizDENT -
Ceny u dentysty mogą przyprawić o ból głowy. I taniej nie będzie. Pytamy ekspertów, dlaczego jest tak drogo
bizDENT -
ZUS odmawia dentystce pracy na swoim. Sąd Najwyższy oponuje
lexDENT -
NFZ w Katowicach odwołuje konkursy. Znikome zainteresowanie kontraktami stomatologicznymi
newsDENT -
Kiedy pacjent dopuszcza się szalbierstwa. Co mu grozi?
lexDENT
PRACA: OSTATNIE OGŁOSZENIA
-
lekarz dentysta
Kraków, małopolskie -
lekarz dentysta
Bogatynia, dolnośląskie -
lekarz dentysta
Białystok, podlaskie -
lekarz dentysta
Raszyn, mazowieckie