PARTNER PORTALU
partner portalu

Pacjent nadmiernie zaopiekowany stomatologicznie

ms
04-11-2020, 11:07
Pacjent nadmiernie zaopiekowany stomatologicznie Dylematy dentysty (foto: pixabay)
- Dentyści coraz częściej skarżą się, że właściciele niektórych lecznic obligują ich do „znajdowania leczenia”, gdyż leczenie faktycznych schorzeń pacjentów nie wystarcza – alarmuje dr Alexander Holden, który przygotował raport na temat zakresu leczenia wykraczającego poza medyczne wskazania. Rzecz dotyczy Australii.

Większość prywatnych dentystów w Australii zarabia w zależności od zakresu leczenia, więc model „opłaty za usługę” stanowi dla nich zachętę do realizowania większej liczby procedur niż wymagany zakres leczenia. Nie zawsze gdy dentysta zaleca koronę, usunięcie zębów mądrości – takie zabiegi są konieczne.

- Nasze badanie, które obejmuje wywiady z australijskimi dentystami z prywatnych praktyk, pokazuje, że jest to problem – uważa dr Alexander Holden.

Jest to nie tylko problem dla pacjentów. Niektórzy dentyści twierdzą, że czują presję, aby zalecać niepotrzebne zabiegi, a sposób, w jaki dentyści są opłacani za swoje usługi, faktycznie do tego zachęca.

W 2012 r. dentysta z Sydney został ukarany grzywną w wysokości ponad 1,7 mln dolarów australijskich za wykonanie leczenia pacjentowi w cenie 75 tys. dolarów, bo wiedział, że jest to niepotrzebne i nieskuteczne.

W 2013 r. inny dentysta z Sydney został  uznany za winnego  „nadmiernej obsługi” starszych pacjentów domów opieki, z których niektórzy mieli demencję. Wstawiał korony w sytuacjach nieuzasadniających tego typu zabiegów.

- Oczywiście „nadmierna obsługa” z reguły jest mniej ekstremalna niż ujawniono w tych głośnych sprawach sądowych. Przeanalizowaliśmy wywiady i wpisy 20 australijskich dentystów pracujących w prywatnych praktykach. Dentyści, z którymi rozmawialiśmy, powiedzieli, że często odczuwają presję, aby maksymalizować zakres leczenia. Często mówili oni o zmuszaniu do „znajdowania leczenia”, zamiast po prostu zajmowania się problemami pacjentów. Presja pochodziła ze strony właścicieli gabinetów – mówi dr Alexander Holden.

Jeden z dentystów tak opisuje swoje rozterki. „Rzuciłem pierwszą pracę, ponieważ ważne tam było ile koron robię tygodniowo. Oczekiwano, że klinicyści będą robić co najmniej koronę dziennie, bez analizy czego tak naprawdę potrzebuje pacjent. Sprawę tak stawiano: spotykasz się z nowym pacjentem, zobacz, czy możesz uzyskać od niego tyle a tyle przychodu”.

Większość prywatnych dentystów w Australii zarabia na wynagrodzeniu zależnym od zakresu przeprowadzanego leczenia. Tak więc ten model opłaty za usługę stanowi dla nich zachętę do rozszerzania leczenia.

To naturalny system jednak próbuje się uniknąć jego niedoskonałości, na przykład w Wielkiej Brytanii testuje się rozwiązania oparte na miesięcznej opłacie powiązanej z zarejestrowaniem pacjenta w przychodni. Koszty leczenia spadły a pacjenci nie odczuwali w żaden sposób obniżenia jakości usług, czy ich zakresu.

Skutecznym zabezpieczeniem jest konsultacja u drugiego dentysty, skutecznym ale kosztownym, gdyż kolejna wizyta u stomatologa to kolejny wydatek. Innym problemem jest wydobycie z lecznicy zrealizowanych już badań radiologicznych.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
korony   leczenie kanałowe  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.