PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Pacjenci mają najwięcej uwag do ginekologii i stomatologii. Raport Rzecznika Praw Pacjenta

Autor: miro • Źródło: RPP
17-01-2023, 08:50
Pacjenci mają najwięcej uwag do ginekologii i stomatologii. Raport Rzecznika Praw Pacjenta Skargi pacjentów na leczenie stomatologiczne Fot. AdobeStock
Rzecznik Praw Pacjenta przedstawił raport na temat postepowań wszczętych w związku z podejrzeniem o nieprzestrzeganie praw pacjenta. Zastrzeżenia dotyczące świadczeń stomatologicznych były zgłaszane jako jedne z najczęstszych.
  • Rzecznik Praw Pacjentów raportuje o szczególnie wysokim poziomie naruszeń praw pacjenta w poradniach: ginekologicznych, diagnostyki laboratoryjnej, stomatologicznych, neurologicznych, kardiologicznych oraz pulmonologicznych
  • W 2021 r. stwierdzono 27 naruszeń praw pacjentów w stomatologii (na 31 prowadzonych postępowań)
  • Największy udział stwierdzeń naruszenia praw pacjenta przez RPP dotyczył poradni: ginekologicznych 17,42 proc., chirurgicznych 9,50 proc. i stomatologicznych 8,71 proc. 

Wzrasta liczba zastrzeżeń wobec świadczeń stomatologicznych

Rzecznik Praw Pacjentów wszczyna postępowania na podstawie informacji co najmniej uprawdopodabniających naruszenie praw pacjenta. 

W latach 2019–2021 zwiększyła się liczba stwierdzonych naruszeń praw pacjenta w poradniach: ginekologicznych, diagnostyki laboratoryjnej, stomatologicznych, neurologicznych, kardiologicznych oraz pulmonologicznych.

Liczba, prowadzonych przez RPP, naruszeń zgłoszonych przez pacjentów w zakresie stomatologii:

  • 2019 r. 5, w tym stwierdzonych naruszeń 2;
  • 2020 r. 18, w tym stwierdzonych naruszeń 15;
  • 2021 r., 31 w tym stwierdzonych naruszeń 27.

Liczba, prowadzonych przez RPP, naruszeń zgłoszonych przez pacjentów w zakresie ginekologii i położnictwa:

  • 2019 r. 24, w tym stwierdzonych naruszeń 17;
  • 2020 r. 45, w tym stwierdzonych naruszeń 34;
  • 2021 r., 44 w tym stwierdzonych naruszeń 37.

Największy udział stwierdzeń naruszenia praw pacjenta w latach 2019 - 2021 dotyczył poradni:

  • ginekologicznych 17,42 proc.,
  • chirurgicznych 9,50 proc.,
  • stomatologicznych 8,71 proc.,
  • poradni ortopedycznych 6,66 proc.,
  • poradni rehabilitacyjnych 4,75 proc.

Ponad połowa stwierdzonych uchybień dotyczyła nieprzestrzegania przez podmioty lecznicze prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością, w tym braku obiektywnej procedury ustalającej kolejność udzielania świadczeń zdrowotnych (m.in. umieszczania pacjentów na liście oczekujących bez względu na stan ich zdrowia). 

Wysoki wzrost naruszeń praw pacjenta w stomatologii

Zanotowano wysoki wzrost stwierdzeń naruszeń praw pacjentów w stomatologii. W 2019 r. było ich 4, a w 2020 r. już 15, w 2021 r. aż 27.

Gabinety stomatologiczne, które świadczyły usługi w ramach ubezpieczenia zdrowotnego, na początku pandemii w wielu miejscach były zamknięte i nie przyjmowały pacjentów, nawet w przypadku silnego bólu zęba. Pacjenci nie mogli również uzyskać pomocy w gabinetach prywatnych.

Rzecznik wystąpił do Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z propozycją utworzenia stałych ośrodków, które udzielałyby pacjentom pomocy stomatologicznej.

Przez liczne zmiany w przepisach, podczas pandemii, placówki medyczne miały problem z bieżącym dostosowywaniem się do nich. Po zniesieniu części obostrzeń i spadku liczby nowych zakażeń COVID-19, trudności z dostępem do świadczeń stomatologicznych stopniowo się zmniejszały.

Stwierdzone przez Rzecznika Praw Pacjentów naruszenia prawa pacjenta w latach 2019–2021 najczęściej związane były z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w następujących dziedzinach medycyny:

  • medycyna rodzinna (18,43 proc.);
  • medycyna ratunkowa (14,38 proc.);
  • ginekologia i położnictwo (13,06 proc.);
  • chirurgia (14,01 proc.);
  • choroby wewnętrzne (5,87 proc.);
  • stomatologia (4,13 proc.);
  • psychiatria (3,77 proc.);
  • inne (26,35 proc.).
Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
rzecznik praw pacjenta   pacjent  

POLECAMY W SERWISACH