PARTNER PORTALU
partner portalu

Opłaty covidowe przy udzielaniu świadczeń komercyjnych

en
23-07-2020, 15:03
Opłaty covidowe przy udzielaniu świadczeń komercyjnych Pacjent musi być zawczasu uprzedzony o wysokości dodatkowej opłaty (fot. pixabay)
W ostatnim czasie, część praktyk zawodowych oraz podmiotów leczniczych rozpoczęło pobieranie od pacjentów tzw. dodatkowych opłat covidowych przy udzielaniu świadczeń komercyjnych. Jak to powinno przebiegać, by pod względem prawnym było bez zarzutu, wyjaśnia adwokat Damian Konieczny z Biura Prawnego OIL w Gdańsku.

Dodatkowe opłaty covidowe przy udzielaniu świadczeń komercyjnych są związane z koniecznością pokrycia zwiększonych kosztów zapewnienia wymogów sanitarnych podczas stanu epidemii. Należy w tym zakresie przypomnieć, iż zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, to właściciel samodzielnie określa – w ramach regulaminu organizacyjnego – wysokość opłat za wszelkie świadczenia zdrowotne, informuje prawnik OIL w Gdańsku Damian Konieczny. 

Brak jest zatem przeszkód prawnych do pobierania od pacjentów opłat przewidzianych w cenniku usług. Pacjent powinien być jednak przed wykonaniem usługi wyraźnie poinformowany o jej koszcie, tak aby mógł świadomie wyrazić zgodę na zawarcie z placówką umowy przewidującej obowiązek zapłaty określonej kwoty pieniężnej. Opłata ta nie powinna być zatem przed pacjentem zatajana przed przystąpieniem do realizacji usługi.

 
Również w świetle stanowiska Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów  (tu można się z nim zapoznać)  pobieranie dodatkowych opłat jest dopuszczalne, jeżeli o dodatkowych kosztach pacjent jest informowany przed wykonaniem zabiegu, odbyciem wizyty czy udzieleniem innego świadczenia zdrowotnego.

Więcej: oilgdansk.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
COVID-19  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.