PARTNER PORTALU
partner portalu partner portalu

Opieka stomatologiczna 2020 w ocenie RPP

Autor: miro • Źródło: ms
22-10-2020, 08:35
Opieka stomatologiczna 2020 w ocenie RPP Raport Rzecznika Praw Pacjentów
Pacjenci 2360 razy skarżyli się Rzecznikowi Praw Pacjentów na opiekę stomatologiczną od stycznia do września 2020 r. z czego aż 634 skarg zanotowano w marcu.

W celu minimalizacji ryzyka zakażenia SARS-CoV-2 15 marca 2020 r. Centrala NFZ wydała zalecenia ograniczenia do niezbędnego minimum lub czasowego zawieszenia udzielania świadczeń wykonywanych planowo. Jednocześnie ujawnił się problem udzielania świadczeń stomatologicznych w stanach nagłych. Pacjenci z bólem zęba poszukiwali tych gabinetów, które nie zawiesiły udzielania świadczeń.

Biorąc pod uwagę ograniczony dostęp osób dorosłych do opieki stomatologicznej finansowanej ze środków publicznych, Rzecznik Pacjentów weryfikował m.in. czy lista gabinetów (dostępna na stronach NFZ) pozwala na skuteczny kontakt ze świadczeniodawcą. Po dokonanej analizie sygnałów zgłaszanych do RPP, Rzecznik wystąpił w sprawie dostępności do świadczeń stomatologicznych do prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia.

Kolejnym z problemów pacjentów pozostawało pobieranie przez gabinety tzw. opłaty dezynfekcyjnej, czy też epidemicznej, czyli naliczania dodatkowych pieniędzy za udzielanie świadczeń w warunkach epidemii. Uzasadniano to koniecznością zwiększenia wydatków na zapewnienie bezpieczeństwa pacjentom w gabinecie poprzez stosowanie odpowiednich środków ochrony.

RPP wskazywał, że świadczeniodawca, realizujący leczenie gwarantowane, nie ma podstaw do pobierania dodatkowych opłat za sam fakt realizacji wizyty.

Liczba skarg i zgłoszeń do Rzecznika Praw Pacjenta na świadczeniodawców stomatologicznych:
styczeń 233,
luty 202
marzec 634
kwiecień 201
maj 243
czerwiec 278
lipiec 311
sierpień 206
wrzesień 52
razem 2360

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
skargi na dentystów   RPP  

POLECAMY W SERWISACH