PARTNER PORTALU
partner portalu

Nowelizacja ustawy ws. zarządzania NFZ w Sejmie

PAP/en
21-07-2020, 13:19
Nowelizacja ustawy ws. zarządzania NFZ w Sejmie Narodowy Fundusz Zdrowia (fot. PTWP)
Sejm 22 lipca na plenarnym posiedzeniu zajmie się nowelizacją ustawy zmierzającą do usprawnienia zarządzania Narodowym Funduszem Zdrowia, tzw. pionizacją.

Prezes NFZ Adam Niedzielski, odnosząc się do zmian regulacji z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, którymi ma zająć się w tym tygodniu Sejm, stwierdził, że chodzi o dalsze usprawnienie funkcjonowania funduszu, ujednolicanie procedur i standardów obsługi.

- Na zmianach skorzystają pacjenci i świadczeniodawcy. Znacznie łatwiej załatwić swoją sprawę, gdy procedury i standardy w każdym oddziale Funduszu są tożsame. Zmiany są też efektem wniosków i doświadczeń związanych z zarządzaniem organizacją w czasie COVID-19 - wyjaśnił PAP.

Jak wynika z uzasadnienia projektu, do którego dotarła PAP, zmiany mają na celu przede wszystkim usprawnienie zarządzania Narodowym Funduszem Zdrowia - co jest szczególnie ważne w okresie pandemii. Zakładają one m.in. pionizację Narodowego Funduszu Zdrowia przez ujednolicenie sposobu funkcjonowania funduszu poprzez wprowadzenie zasady, w myśl której dyrektorzy oddziałów wojewódzkich realizują swoje zadania na mocy upoważnienia od prezesa funduszu.

- Dotyczy to w szczególności kompetencji do wydawania decyzji administracyjnych oraz zawierania i rozliczania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. (...) Zmiana ma na celu realizację wspólnych priorytetów zdrowotnych przy jednoczesnym uwzględnieniu zróżnicowania regionalnego. Z wyżej wymienionej zmiany wynika konieczność doprecyzowania zakresu zadań dyrektorów oddziałów wojewódzkich Funduszu. Niezmiennym pozostanie fakt realizacji zadań związanych z obsługą wszystkich procesów przez oddział wojewódzki. Pozwoli to na jeszcze lepsze wykorzystanie dotychczasowego doświadczenia poszczególnych oddziałów wojewódzkich Funduszu w rozwiązywaniu problemów specyficznych dla danego obszaru - napisano w uzasadnieniu.

Ponadto funkcję pracodawcy wobec osób zatrudnionych w oddziale wojewódzkim Funduszu, w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy, będzie wykonywał prezes NFZ, który będzie mógł upoważnić do wykonywania tych czynności dyrektorów oddziałów wojewódzkich.

Dodatkowo też zrezygnowano z obowiązku informowania o wyniku naboru na stanowisko prezesa funduszu w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

- Wobec osób, które pełnią stanowisko prezesa Funduszu i jego zastępców, dyrektorów centrali Funduszu oraz dyrektorów oddziałów wojewódzkich Funduszu i ich zastępców, dodano wymóg, aby osoby te nie pełniły służby zawodowej ani nie pracowały w organach bezpieczeństwa państwa wymienionych w art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów, ani nie były ich współpracownikiem. Osoby pełniące kluczowe funkcje w systemie systemu ochrony zdrowia, dysponujące znacznymi środkami na zabezpieczenie opieki zdrowotnej w kraju, powinni wykazać się nie tylko wysokimi kwalifikacjami merytorycznymi, ale również etycznymi, co jest wymogiem dalej idącym niż przewidziany w dotychczas obowiązujących przepisach - czytamy w uzasadnieniu do projektu.

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.