PARTNER PORTALU
partner portalu

NFZ zawsze zapłacipoza przypadkami gdy nie zapłaci

02-08-2013, 00:01
Lekarze skupieni wokół OIL w Lublinie chcieli wiedzieć co mają zrobić, gdy udzielą świadczenia osobie nieuprawnionej do korzystania z publicznej opieki zdrowotnej. Okazuje się zatem, że niezależnie od mnogości interpretacji - temat ten jest wiecznie żywy.

Na to pytanie odpowiedzi udzielił Sławomir Neumann, sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia.

W ministerialnym piśmie jest tyle warunków, zależności i zastrzeżeń, że cytowanie go nie przyniosłoby pożytku czytelnikom. W tej sytuacji lepszy jest opis.

Okazuje się, że świadczeniodawcy nie mają powodu do obaw, bo oto NFZ zapłaci za wszystkie procedury znajdujące się w koszyku świadczeń udzielone wszystkim pacjentom mającym do nich prawo.

Ciekawa jest odpowiedź na pytanie w jaki sposób Fundusz dzieli się ryzykiem z lekarzami na wypadek zrealizowania usługi na rzecz osoby nieuprawnionej.

Otóż okazuje się, że gdy osoba taka wprowadzi w błąd lekarza i nie mając żadnych dowodów na swoje uprawnienia (odpowiedni rekord w systemie eWUŚ, dokument papierowy potwierdzający status ubezpieczonego) oświadczy, iż takowe uprawnienia posiada to za koszt zrealizowania usługi zapłaci NFZ. Później publiczny płatnik będzie dochodził należności  od oszusta.

Uwaga jednak, okazuje się, że gdy pacjent nie ma dokumentów potwierdzających uprawnienia do świadczeń gwarantowanych i nie złoży stosownego oświadczenia, że jest ubezpieczony w systemie publicznym - to za usługę zrealizowaną w takich warunkach lekarz nie uzyska refundacji z NFZ.

Do tego typu zdarzenia może dojść na przykład, wówczas gdy stan chorego uniemożliwia z nim kontakt. Lekarz dentysta z takimi przypadkami praktycznie na szczęście nie ma do czynienia.

Tak, czy inaczej powstaje pytanie czy to rozsądne, aby ratując ludzkie zdrowie, a nawet życie lekarz ponosił ryzyko pokrycia kosztów podejmowanych czynności?

Na to pytanie minister zdrowia nie udziela odpowiedzi, można jednak domyślić się co legło u podłoża takiego właśnie stanowiska. Otóż dla publicznego płatnika sytuacja taka w niczym nie różni się od tej, gdy do kasy NFZ zaczną sięgać ci, którzy z premedytacją nie będą egzekwowali od pacjentów poświadczenia ich uprawnień do leczenia w oparciu o powszechne ubezpieczenie zdrowotne. Jak widać oświadczenia świadczeniodawcy i świadczeniobiorcy o ratowaniu zdrowia i życia są dla publicznego płatnika mało wiarygodne.

Co zatem w sytuacji, gdy pacjent nie miał uprawnień, nie złożył oświadczenia, a mimo to otrzymał świadczenie? Wówczas musi sam za nie zapłacić świadczeniodawcy. NFZ nie miesza się do tego.

Oczywiście zdarzyć się może, że pacjent, nie mogąc udokumentować uprawnień do świadczeń - zapłaci za nie, a dopiero później wyjaśni sprawę w rozmowach z pracownikami NFZ. Wtedy to publiczny płatnik zapłaci za usługę świadczeniodawcy, a pacjent może we własnym zakresie żądać zwrotu pieniędzy od podmiotu, który usługę zrealizował.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
newsDENT   NFZ   kontrakt   eWUŚ   koszyk stomatoloiczny   Zmiany systemowe   Finanse  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.