PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Lekarz dentysta z syndromem Blue Monday

Autor: miro • Źródło: ms
17-01-2022, 10:01
Lekarz dentysta z syndromem Blue Monday Blue Monday w praktyce lekarza dentysty (fot. Adobe)
Blue Monday (najbardziej przygnębiający dzień w roku) - w rozpoczynającym się właśnie 2022 - przypada na 17 stycznia. Na tę okoliczność British Dental Association wydało przewodnik, który ma pomóc lekarzom dentystom w zarządzaniu stresem.
  • Stres jest powszechny wśród dentystów i stanowi główny czynnik powodujący wypalenie i choroby psychiczne.
  • Źródła stresu zawodowego obejmują obawy dotyczące skarg i sporów sądowych, obciążenia pracą i trudne interakcje z pacjentami.
  • Stomatolodzy ukrywają problemy psychiczne, gdyż boją się, że te mogą wpłynąć na karierę zawodową.

Powszechnie wiadomo, że chociaż stomatolodzy dostrzegają znaczenie zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia pacjentów, nie zawsze rozpoznają własne potrzeby w zakresie zdrowia psychicznego i nie zawsze należycie je oceniają. 

Stres - sprawa szczególnie wstydliwa

Stres jest powszechny wśród dentystów i stanowi główny czynnik powodujący wypalenie i choroby psychiczne. Problemy te mogą dotyczyć osób na każdym etapie ich zawodowej kariery.

Z różnych powodów, dentyści szczególnie niechętnie rozmawiają o swoich problemach osobistych, w tym tych dotyczących zdrowia psychicznego, niestety rzadko szukają wsparcia. Może to być spowodowane obawami o utrzymanie poufności danych z zakresu zdrowia psychicznego, ale także strachem przed wpływem ujawnienia problemów zdrowotnych na rejestrację praktyki zawodowej i utrzymanie pwz.

Lekarze dentyści tak naprawdę nie wiedzą, gdzie znaleźć pomoc w sytuacjach wzmagających stres.

Stres trudny do uniknięcia

Stres może być fizjologiczną reakcją na okoliczności zewnętrzne. Krótkotrwały stres, na niskim poziomie, bywa pomocny lub motywujący i motywuje do pokonania konkretnych wyzwań. Jednak stres długotrwały lub o wysokim poziomie, spowodowany wyzwaniami osobistymi lub zawodowymi, jest szkodliwy dla zdrowia i dobrego samopoczucia.

Źródła stresu zawodowego obejmują obawy dotyczące skarg i sporów sądowych, obciążenia pracą i trudne interakcje z pacjentami.

Stres może powodować zmiany nastroju i koncentracji oraz brak radości z życia i mieć szereg objawów fizycznych, w tym zmęczenie i bóle głowy.

Złote rady w zmaganiach się ze stresem

Planowanie działań. Jeśli zadanie wydaje się przytłaczające i trudne do rozpoczęcia, spróbuj podzielić je na prostsze części. Planuj z wyprzedzeniem. Wykonaj listę rzeczy do zrobienia: podróż, którą musisz odbyć, rzeczy, które musisz podjąć – to może naprawdę pomóc.

Pozwól sobie na trochę pozytywnego myślenia. Poświęć czas na przemyślenie dobrych rzeczy w swoim życiu. Każdego dnia zastanów się, co poszło dobrze i spróbuj wymienić trzy rzeczy, za które jesteś wdzięczny.

Bądź bardziej aktywny. Bycie aktywnym może pomóc spalić złą energię powstającą w sytuacjach stresowych. Nie sprawi to oczywiście, że stres zniknie, ale w ten sposób można zmniejszyć jego intensywność.

Porozmawiaj z kimś, kogo darzysz zaufanym (przyjaciele, rodzina lub współpracownicy).

Dbaj o sen. Zaburzenia snu mogą towarzyszyć objawom, takim jak lęk lub obniżony nastrój. Zły sen może pogłębiać problemy ze zdrowiem psychicznym.

Pojęcie „higieny snu” stało się popularne w ostatnich latach i w istocie oznacza stworzenie środowiska, w którym można się zrelaksować i zasnąć.

Istnieje wiele aplikacji na telefon, które poprawiają sen.

Jeśli leżysz bezsennie i nie możesz zasnąć, nie zmuszaj się do snu. Wstań i zrób coś relaksującego przez chwilę i wróć do łóżka, gdy poczujesz się bardziej śpiący. Utrzymuj regularne godziny snu

Kładzenie się do łóżka, gdy czujesz się zmęczony i wstawanie mniej więcej o tym samym czasie, pomaga nauczyć organizm „lepiej spać”.

Staraj się unikać drzemki, jeśli to możliwe.

Stwórz spokojne otoczenie (ciemne, ciche i chłodne pomieszczenie ułatwia zasypianie).

Odłóż pobudzające substancje. Kofeina i alkohol mogą powstrzymać przed zaśnięciem.

Zapisz swoje zmartwienia. Jeśli nie śpisz, martwiąc się o jutro, zarezerwuj czas przed snem na sporządzenie listy na następny dzień. To może pomóc w odprężeniu.

Wzmocnij aktywność fizyczną, która może pomóc zasnąć.

Jak zwykle dobre rady są tylko dobrymi radami, które mogą nie tylko pomóc, ale także być kolejnym powodem do zdenerwowania.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
stres w zawodzie dentysty  

POLECAMY W SERWISACH