PARTNER PORTALU
partner portalu

Koronawirus: pacjent u dentysty to także pacjent roszczeniowy

ms
21-04-2020, 13:09
Koronawirus: pacjent u dentysty to także pacjent roszczeniowy Uwaga na pacjentów roszczeniowych (foto: pixabay)
Nie możemy zostawić naszych pacjentów w potrzebie - słyszeliśmy szczerze brzmiące deklaracje lekarzy dentystów, którzy w pierwszych dniach pandemii próbowali świadczyć usługi stomatologiczne w tak zwanych przypadkach pilnych. Czy pacjenci, walczący z bólem zębów, wzięli te deklaracje do serca? Prawdziwych przyjaciół poznaje się w potrzebie. Okazuje się, że gdy potrzeba znika - rodzą się roszczenia.

Do doliczenia 100 złotych za dezynfekcję miało dojść w jednym z rybnickich gabinetów stomatologicznych. O sprawie poinformowała jedna ze słuchaczek radia90.pl.

Kobieta tak zrelacjonowała sytuację: Znajomy był u dentysty i została mu pobrana opłata za dezynfekcję gabinetu. Większość osób nie wie w ogóle o takim postępowaniu. Wydaje mi się, że taką rzecz trzeba nagłośnić, bo ktoś to po prostu wykorzystuje.

Takich głosów pojawia się w przestrzeni medialnej coraz więcej. Prawdą jest, że tylko znikoma część osób, szukających pomocy stomatologicznej w czasach ograniczonego dostępu do dentysty, zbulwersowana jest pobieraniem opłat za wdrożone, zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Zdrowia, dodatkowe środki ochrony higienicznej. Prawdą jest także to, że pacjenci zdegustowani zaistniałą sytuacją próbują dociec podstaw prawnych, na mocy których muszą więcej zapłacić za usługi stomatologiczne.

Dziennikarze już sprawdzają czy stomatolog ma prawo doliczać opłatę za dezynfekcję gabinetu i relacjonują: rzecznicy praw konsumenta byli zaskoczeni sprawą, ale nie potrafili odpowiedzieć jednoznacznie, czy to łamanie praw konsumenta. Bardziej zdecydowany był Sanepid: nie można doliczać dodatkowych opłat, poza tym gabinety powinny być dezynfekowane po każdym kliencie, bez względu czy mamy epidemię, czy też nie.

Oczywiście dodatkowe opłaty pobierane są nie tylko z tytułu pokrycia kosztu dezynfekcji. Nie wolno zapominać o ponadstandardowych, jednorazowych środkach ochrony osobistej, tych zużywanych przez lekarza dentystę, ale i tych przekazywanych pacjentom. Nie wolno zapominać o zmienionej organizacji pracy gabinetów dentystycznych, o dodatkowych procedurach, które wdrażane są w imię dochowania najwyższych zasad bezpieczeństwa w czasie pandemii. Nie wolno zapominać, że koszt pracy w warunkach zagrożenia zdrowia z reguły rośnie.

Te dodatkowe koszty gabinet stomatologiczny musi skalkulować i wprowadzić do cennika. Co jednak zrobić ma właściciel praktyki, realizującej kontrakt NFZ? Publiczny płatnik zapewne będzie utrzymywał, że świadczenia medyczne muszą być realizowane bezpiecznie niezależnie od warunków epidemicznych.

Rzeczywistość jest taka, że opłaty są pobierane, ale mogą być także konstatowane.

Prezentujemy tylko kilka anonsów (bez nazw podmiotów), które publikowane są przez lecznice stomatologiczne świadczące teraz usługi:
Dodatkowy sprzęt, odzież ochronna, maski, gogle, które zakłada każdorazowo lekarz i asystentka do każdego Pacjenta, musimy zakupić.  Dlatego też, jesteśmy zmuszeni podzielić się kosztami z Pacjentami i doliczyć do wizyty 150 zł.

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.