PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Jak Polacy dbają o jamę ustną (raport)

ms
19-03-2021, 08:01
Jak Polacy dbają o jamę ustną (raport) Większość Polaków w rozmowie z nowo poznaną osobą najbardziej zwraca uwagę na uśmiech
Ponad 70 proc. Polaków zwraca uwagę na skład produktów, których używa do higieny jamy ustnej. Co trzeci pytany odwiedza dentystę raz na pół roku, ale wciąż są i tacy, którzy nie robią tego w ogóle. Co ciekawe trend BIO w branży kosmetyków do czyszczenia zębów jest wciąż mało popularny - wynika z ankiety przeprowadzonej przez SHOP-DENT.

Większość ankietowanych w rozmowie z nowo poznaną osobą najbardziej zwraca uwagę na uśmiech i zęby. Następnie patrzy na oczy, włosy i dłonie. Na ostatnim miejscu według ankietowanych jest ubiór. Na statystki te może mieć wpływ coraz większa świadomość społeczeństwa w kwestii dbania o higienę jamy ustnej oraz o estetykę uśmiechu.

Co piąty Polak bywa u dentysty raz na rok. Czy to wystarczy?

Okazuje się, że coraz większa liczba osób ma świadomość, jak ważna jest higiena jamy ustnej, która przekłada się na jej zdrowie, a to z kolei na piękny uśmiech. Na pytanie: jak często bywasz u dentysty? – 38,2 proc. badanych wskazało, że odwiedza stomatologa raz na pół roku, 29 proc. sprawdza stan swojego uzębienia częściej niż dwa razy w roku, 20,7 proc. bywa u dentysty raz na rok, 7,4 proc. raz na dwa lata, 3,7 proc. tylko wtedy, gdy czuje uporczywy ból, natomiast 1,7 proc. wcale nie odwiedza dentysty. Martwi to, że wciąż są osoby, które nie widzą sensu w odwiedzaniu specjalisty. 

Temat powiązania zdrowia jamy ustnej ze zdrowiem organizmu

Co poza dentystą?

Higiena jamy ustnej nie ogranicza się tylko do sprawdzania stanu uzębienia u specjalisty, większość czynności należy oczywiście wykonywać samodzielnie w domu.
Ankietowani zapytani o to, jakie czynności związane z higieną wykonują regularnie, najczęściej zaznaczali szczotkowanie (99 proc.), zaskakującym jest, że wiele osób nie skupia się jedynie na tej powszechnej czynności.

Z badania wynika także, że co druga osoba poza szczotkowaniem używa nici dentystycznych (52,73 proc.) i stosuje płyn do płukania jamy ustnej (52,31 proc.). 44 proc. ankietowanych myje język podczas higieny, a 20 proc. używa także irygatora.

Jest to świetny obraz tego, jak zmienia się świadomość Polaków w kwestii zdrowia jamy ustnej i zauważania plusów, jakie niesie za sobą odpowiednia higiena. Jej istotnym elementem jest także odpowiednia częstotliwość czynności, które są wykonywane.

Na pytanie: jak często szczotkujesz zęby? - najwięcej ankietowanych wskazało odpowiedź: dwa razy dziennie (67,4 proc.), 25,9 proc. myje minimum trzy razy dziennie, 2,8 proc. tylko wieczorem, a 2,5 proc. tylko rano. 52,3 proc. badanych do mycia zębów preferuje szczoteczki o średniej grubości włókna, 45 proc. woli miękkie, a tylko 2,7 proc. twarde.

- Otrzymane wyniki dają bardzo optymistyczny obraz na przyszłość. Dotychczasowe badania, dotyczące higieny jamy ustnej Polaków, prezentowały dość ponure dane. Cieszy fakt, iż tak duża liczba respondentów zadeklarowała korzystanie ze zdywersyfikowanych środków higieny jamy ustnej. Wybór odpowiednich przyrządów w połączeniu z poprawną techniką mycia zębów oraz oczywiście regularnymi wizytami w gabinecie stomatologicznym są kluczowymi zmiennymi decydującymi o tym, iż możemy cieszyć się pięknym i zdrowym uśmiechem – mówi Krzysztof Gałka manager ds. rozwoju i szkoleń z firmy SHOP-DENT.

- Warto także zwrócić uwagę na widoczny w badaniu pozytywny trend jakim jest decydowanie się na wybór delikatniejszych szczoteczek. Do tej pory pokutuje mit o zbawiennym wpływie twardych włókien szczoteczki na ukrwienie dziąseł, czy doczyszczanie zębów. Należy jednak jednoznacznie podkreślić, iż twarde włókna oznaczają mniejszą liczbę tychże w główce szczoteczki, a tym samym spada procentowa szansa na dokładne usunięcie płytki nazębnej, która w swej konsystencji jest dość miękkim, a lepkim złogiem - zwraca uwagę Krzysztof Gałka.

- Miękka szczoteczka przeważnie gwarantuje większą liczbę włókien, a tym samym lepsze czyszczenie zębów. Dodatkowo miękką szczotką także możemy masować dziąsła, jednocześnie minimalizując ryzyko skaleczenia dziąseł, a więc wprowadzenie stanu zapalnego – dodaje Krzysztof Gałka.

Sprawdzanie składu produkt powszechne

Polacy nie tylko coraz solidniej starają się dbać o higienę jamy ustnej, ale także zwracają uwagę na skład produktów, których używają. Z badania wynika, że aż 71,3 proc. respondentów, zanim zdecyduje się na zakup produktów do czyszczenia zębów, skrupulatnie sprawdzi ich skład.

- Jest to kolejny przykład tego, że uczymy się jako społeczeństwo dokonywać świadomych wyborów zakupowych. Umiejętność poprawnego czytania składów produktów do higieny jamy ustnej pozwala na odróżnienie specjalistycznego produktu o złożonym i odpowiednio dobranym składzie od marketingowych zabiegów, którymi często posługują się firmy - mówi Krzysztof Gałka.

- Jest to jednak umiejętność, która wymaga poświęcenia dość dużej ilości czasu i niestety nie każdy może sobie na to pozwolić. I choć w internecie pojawiają się często zestawienia mające nam pomóc w wyborze odpowiednich produktów, czasami ich metodologia jest mocno zastanawiająca. W razie wątpliwości zawsze lepiej poradzić się specjalisty w gabinecie, niż bazować na opinii nawet najbardziej popularnych influencerów – zauważa Krzysztof Gałka.

Trend BIO nie dominuje

Co ciekawe, choć kupujący skrupulatnie patrzą na skład, to jednak nie zwracają uwagi na element BIO. Tylko niespełna 25 proc. Polaków używa produktów BIO do higieny jamy ustnej. Wygląda na to, że na razie ten trend w branży kosmetyków do czyszczenia zębów nie zdobył aż takiej popularności, jak chociażby w przypadku żywności.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.