PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Gdy na leczeniu grube pieniądze tracą dentysta i jego pacjent

ms
21-06-2021, 10:01
Gdy na leczeniu grube pieniądze tracą dentysta i jego pacjent Drastyczne problemy z leczeniem implantoprotetycznym (fot. archwium)
Plan był prosty, pan młody na kilka miesięcy przed ślubem zdecydował się na implanty, gdyż chciał złożyć przysięgę małżeńską imponując przyszłej żonie nieskazitelnym uśmiechem. Plan spalił na panewce. Decyzja stała się źródłem wieloletnich problemów dla leczonego i leczącego.
  • Dentystka utrzymuje, że terapia kosztowała ją dwukrotnie więcej niż to co zapłacił pacjent.
  • Zaplanowana terapia była „na granicy kompetencji” nawet zdecydowanie bardziej doświadczonych dentystów.
  • Stomatolog dwukrotnie proponowała pacjentowi zwrot pieniędzy i skierowanie do innego dentysty, ale mężczyzna uważał, że sprawy zaszły zbyt daleko, aby zmienić leczącego.
  • Dentystka zawiodła w czterech zasadniczych obszarach: brak odpowiedniego planu leczenia, brak w pełni świadomej zgody pacjenta przed leczeniem, działanie wykraczające poza jej wiedzę i doświadczenie oraz brak dokumentacji.

Saga, związana z pomysłem wszczepienia implantów po ośmiu latach zmagań z komplikacjami skończyła się w sądzie. Mężczyzna domaga się zwrotu pieniędzy wydatkowanych na leczenie (w przeliczeniu ok. 267 tys. zł) i zapłaty zadośćuczynienia. Pacjent twierdzi, że stan jego uzębienia jest zdecydowanie gorszy niż wtedy, gdy rozpoczął leczenie. Dentystka Dalila Gabb znajduje się w równie tragicznej sytuacji. Stomatolog utrzymuje, że terapia kosztowała ją dwukrotnie więcej niż to co zapłacił pacjent.

W sprawie wypowiedział się Nowozelandzki Trybunał Dyscyplinarny Lekarzy. Jego członkowie wyrokowali, że niefortunna stomatolog przez rok będzie musiała być poddana zawodowemu nadzorowi, sprawowanemu przez doświadczonych specjalistów. Dalila Gabb zobligowana została także do zwrotu w przeliczeniu 220 tys. zł poszkodowanemu pacjentowi.

W ocenie Trybunału Gabb, próbując naprawić sytuację, faktycznie wydała więcej, niż zarobiła, poza tym była kompetentną dentystką, z tym, że sytuacja ją przerosła.

Pacjent przyszedł do Dalii Gabb w 2006 r. szukając alternatywy dla protez całkowitych. Mężczyzna został przekonany, że implanty będą prostym procesem terapeutycznym.

Przypadek przerósł dentystkę

Biegły, dentysta Benjamin Catherwood, stwierdził, że na miejscu Dalii Gabb powiedziałby pacjentowi, iż leczenie zajmie ok. 18 miesięcy, kosztowałoby od 130 do 260 tys. zł (w przeliczeniu), będzie bolesne i wiąże się z wysokim ryzykiem niepowodzenia.

- Dr Gabb po prostu nie wiedziała, tego co powinna była wiedzieć, podejmując się tak bardzo skomplikowanego leczenia – czytamy w wyroku Trybunału. Zaplanowana terapia była „na granicy kompetencji” nawet zdecydowanie bardziej doświadczonych dentystów – ocenili członkowie Trybunału.

Zaniedbania ze strony dentystki

Okazało się , że Dalia Gabb nie przygotowała pisemnego planu leczenia, nie przedstawiła pacjentowi pełnego kosztorysu, ani nie zadbała o uzyskanie od mężczyzny pisemnej zgody na leczenie.

SŁOWA KLUCZOWE
sąd   błąd dentysty   implanty   pacjent pierwszorazowy  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.