PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

FDI podsumowuje rok pandemii COVID-19

en
26-03-2021, 12:54
FDI podsumowuje rok pandemii COVID-19 Pandemia zakłóciła działanie 80 proc. gabinetów stomatologicznych w globalnej skali (fot. Pixabay)
Rok pandemii to katastrofa stomatologiczna -  dentyści z całego świata zmagają się z konsekwencjami epidemii COVID-19. U swoich pacjentów leczą o wiele częściej występującą próchnicę i bardziej zaawansowane choroby dziąseł niż przed pandemią.


Pogorszenie się stanu zdrowia jamy ustnej w skali populacji to efekt  fatalnych zmian w zachowaniach - pacjenci zaniedbują rutynowe szczotkowanie zębów, często jedzą między posiłkami, opuszczają wizyty u dentysty.

- To prawdziwa katastrofa stomatologiczna. Ograniczenia funkcjonowania gabinetów dentystycznych z pewnością odegrały rolę w wahaniach dotyczących zdrowia jamy ustnej, ale nie jest to jedyna przyczyna - powiedział dr Gerhard Konrad Seeberger, prezes Światowej Federacji Dentystycznej. 

Podczas pierwszej fali epidemii COVID-19 gabinety dentystyczne na całym świecie musiały zostać zamknięte. Przez dwa do trzech miesięcy wszystkie wizyty dentystyczne były przełożone lub odwołane, z wyjątkiem pilnych zabiegów. Światowa Organizacja Zdrowia poinformowała, że ​​usługi stomatologiczne były jednymi z najbardziej dotkniętych skutkami pandemii COVID-19 spośród wszystkich podstawowych usług  zdrowotnych.

Między pierwszą a drugą falą epidemii gabinety stomatologiczne w wielu krajach wznowiły pracę. Dentyści zawsze przestrzegali najbardziej rygorystycznych protokołów zapobiegania zakażeniom i kontroli, a także uzupełnili środki higieny wymagane podczas pandemii. W efekcie w większości państw, wśród  personelu gabinetów stomatologicznych odnotowano znacznie niższe wskaźniki zakażeń SARS-CoV-2 niż wśród pozostałych  pracowników służby zdrowia.

Mimo to wielu pacjentów nadal unika rutynowych badań kontrolnych i odwiedza dentystę tylko wtedy, gdy odczuwają silny ból. U wielu osób rozwinęła się zaawansowana próchnica i związane z nią powikłania, w tym infekcje, co dodatkowo komplikuje leczenie.

Dużym problemem są pacjenci z grupy wysokiego ryzyka, którzy choć zaleca im się  wizyty kontrolne co trzy - sześć miesięcy, to odwlekają wizyty nawet do roku lub dłużej. Gdy już się pojawią u dentysty, stan zębów jest na tyle zły, że konieczne są ​​ekstrakcje lub leczenie endodontyczne.

- Podczas pandemii u pacjentów z grupy wysokiego ryzyka występuje więcej niż jeden problem, często leczenia wymagają trzy lub cztery zęby  - podkreśla prof. Paulo Melo, ekspert FDI.

- Próchnica zębów, którą można było wyleczyć prostą odbudową, przeszła teraz do stadium przewlekłego zapalenia tkanek okołowierzchołkowych i ropni, które są trudniejsze do wyleczenia - powiedział stomatolog prof. Vanishree  z Bangalore w Indiach. 

- Niestety, jedną z dramatycznych konsekwencji pandemii jest to, że problemy ze zdrowiem jamy ustnej, które nie były uważane za pilne na początku  pandemii, po dwóch miesiącach oczekiwania na leczenie, wymagały natychmiastowej interwencji stomatologa. Mamy pacjentów, którzy byli w trakcie leczenia ortodontycznego i z powodu przerwy w wizytach  utracili luki utworzone w celu wyrównania zębów,  wskazuje  dr Maria Fernanda Atuesta Mondragon, prezes Kolumbijskiej Federacji Stomatologiczna i ekspert FDI. 

Ponawiane lockdowny, ograniczenia w życiu społecznym i nakazy  pracy zdalnej, przyczyniły się do zmiany codziennych nawyków i zachowań,  a to złożyło się na istotne pogorszenia zdrowia jamy ustnej.

Dr Seeberger podkreślił, że ludzie nie mogą bać się wizyty u dentysty. Ochrona zdrowia jamy ustnej ma ogromne znaczenie dla ogólnego zdrowia, dobrego samopoczucia i dobrej jakości życia, tak ważnych w dobie pandemii COVID-19.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
dentysta   opieka stomatologiczna   FDI   zdrowie jamy ustnej   COVID-19  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.