PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Dlaczego dentyści zadają pytania leczonym pacjentom?

ms
29-12-2020, 12:03
Dlaczego dentyści zadają pytania leczonym pacjentom? Pacjent na fotelu stomatologicznym (fot. unsplash)
Dobrze wychowany pacjent podczas leczenia stomatologicznego - na zadane pytanie - co najwyżej może wydać z siebie coś w rodzaju „mchahhu”. Dlaczego zatem dentyści w ogóle próbują rozmawiać z osobą umiejscowioną na fotelu stomatologicznym?

Pacjent czuje się niesamowicie bezbronny, kiedy okutany fartuchami z fizeliny, leży na plecach z szeroko otwartymi ustami i z umiejscowionymi między zębami ssakiem, wacikami i … palcami dentysty.

Dlaczego w takich okolicznościach tak wielu dentystów chce z pacjentami porozmawiać, skoro i tak nie usłyszy jakiejkolwiek sensownej odpowiedzi?

Stomatolodzy udzielili wyjaśnień uczestnicząc w anonimowej ankiecie internetowej. Oto najczęściej udzielone wyjaśnienia:
- Rozmawiamy z pacjentami, aby odwrócić ich uwagę od faktu, że znajdują się w niewygodnej i wrażliwej pozycji, ale staramy się zadawać tylko pytania, na które można odpowiedzieć „tak” lub „nie”.

- Pacjenci zwykle koncentrują się na tym, co dzieje się w ich ustach, a to nie pomaga im w odprężeniu. Rozmawiam zatem z nimi i zadaję pytania. Od czasu do czasu robię przerwę, aby mogli odpowiedzieć na pytanie, a następnie wracam do pracy. To odwraca uwagę od zabiegu i pozwala się im uspokoić.

- Stajemy się całkiem nieźli w interpretowaniu tego, co próbują mówić pacjenci z palcami w ustach! Poza tym to jak odpowiadają nas rozśmiesza!

- Lubimy słyszeć te dziwnie mamrotane odpowiedzi. To moja mała rozrywka podczas wykonywania nudnej, powtarzalnej pracy.

- Moje serce śmieje się z desperackich prób mówienia przez moich pacjentów z ustami pełnymi dziwnych przedmiotów.

- Jesteśmy bardzo samotni, ponieważ pacjenci nieuchronnie przez większość czasu muszą być cicho. Musimy więc po prostu z nimi rozmawiać, aby lepiej ich poznać i rozpoznać ich zachowania w trakcie leczenia stomatologicznego.

- Czasami robię to, gdy muszę odwrócić uwagę pacjenta; potem próbują wymamrotać odpowiedź, a osoba jest sfrustrowana zniekształconym dźwiękiem, który się wydobywa. Ale jednocześnie zapominają, co robiłam dziesięciu sekund temu. To sprawia, że ​​wizyta jest trochę łatwiejsza, ponieważ osoba będzie pamiętać, że jestem manekinem, który dużo mówi, a nie manekinem, który ją krzywdzi.

- Fajnie jest patrzeć, jak ludzie mają problem z odpowiedzią na proste pytanie, takie jak: dobra pogoda dzisiaj, prawda?

- Rozmowa ma zapobiec ugryzieniu nas. Kiedy prowadzimy dialog, pacjent nie skupia się na leczeniu, na tym co robimy rękami, więc jest mniej prawdopodobne, że niespodziewanie zareaguje podczas operowania przeze mnie wiertłem.

- Robimy to po to, aby pacjenci zachowali spokój, a wizyta wydawała się krótsza niż jest w rzeczywistości.

- To zależy od sytuacji. Niektórym może się to nie podobać, kiedy mówimy, ale w przypadku innych pacjentów może to być pewna forma uspokojenia. Milczący dentyści mogą powodować dyskomfort. Zawsze uważałem, że dentyści powinni przejść kursy z zakresu psychologii przed rozpoczęciem leczenia stomatologicznego.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
dentysta   pacjenci   gabinet stomatologiczny  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.