PARTNER PORTALU
partner portalu partner portalu

Dentysta w starciu z dr Google

en
23-04-2022, 08:30
Dentysta w starciu z dr Google Kryzys zaufania do nauki bywa bardzo uciążliwy dla lekarza Fot. Pixabay
Każdy dentysta raz na jakiś czas ma pacjenta, dla którego głównym autorytetem jest „dr Google”, ze wszystkimi tego konsekwencjami!
  • W dobie wszechobecnego internetu pacjenci krytykujący metody leczenia stają się coraz większym problemem.
  • Rodzice małych dzieci, które wymagają leczenia stomatologicznego lub profilaktyki, nie zgadzają się na robienie wypełnień czy stosowanie preparatów z fluorem.
  • Kluczem do zmiany ich postawy jest budowanie zaufania do dentysty, zatem dobra komunikacja jest także bardzo ważna w relacji lekarz - pacjent.

Problem można rozwiązać, gdy komunikacja z pacjentem jest odpowiednia, twierdzi amerykański dentysta dziecięcy dr Greg Psaltis prowadzący własną praktykę w miejscowości Olympia, w stanie Waszyngton.

Z własnego doświadczenia (a leczy dzieci od 34 lat) wielokrotnie musiał radzić sobie z rodzicami małych pacjentów, którzy kwestionują proponowane przez niego metody leczenia, protestują przeciwko robieniu zdjęć rtg, nie zgadzają się na stosowanie preparatów z fluorem.  Bezkrytyczna wiara w wiadomości znajdowane w internecie może być bardzo niszcząca, mówił dr Psaltis, na konferencji Chicago Dental Society Midwinter Meeting.

Trudna, o ile nie beznadziejna walka z mitami

- Obecnie poziom braku zaufania do pracowników medycznych jest chyba najwyższy w historii. Może w takim stopniu nie dotyka to  dentystów jak lekarzy innych specjalności,  ale zdobycie wiarygodności i autorytetu, jakim kiedyś cieszyli się lekarze, właściwie dla każdego z nas stało się bardzo trudnym wyzwaniem, podkreślał.

Wystarczy przytoczyć proste dane - w 1998 r. z wyszukiwarki Google'a korzystano 10 tys. razy w ciągu dnia, zaś do  2019 r., liczba tych aktywności wzrosła do... 63 tys. na sekundę.

Ponadto pandemia ujawniła przepaść dzielącą tych, którzy ufają  zaleceniom naukowców i pracowników opieki zdrowotnej i tych, którzy je podważają. Wręcz nasiliły się kampanie dezinformacyjne, mające na celu budowanie antynaukowych poglądów.

Rodzice oczywiście działają w dobrych intencjach, chcą mieć jak największą wiedzę na temat zdrowia swoich dzieci. Z reguły szukają informacji, w które już wierzą, i gdy usłyszą od dentysty, że ich dziecko wymaga wypełnień, koron protetycznych lub aparatu ortodontycznego, będą się te zalecenia starali zweryfikować w internecie. Jeśli znajdą przeciwstawne informacje, zaczyna się problem.

Strach przed pastą z fluorem 

W stomatologii dziecięcej najczęściej kwestionowanymi zaleceniami są materiały odtwórcze oraz konieczność wykonania prześwietleń rtg. Także stosowanie preparatów z fluorem jest szeroko dyskutowane.

- Budowanie zaufania jest najlepszym sposobem radzenia sobie z rodzicami i pacjentami, którzy mają już "wyrobione opinie" na temat zalecanych metod leczenia. Dobra relacja pacjentem działa lepiej niż fakty i cytowanie autorytetów (bo te zawsze mogą być uznane za mało obiektywne) - radzi amerykański specjalista.

- Brak autorytetu grozi nie tylko utratą trudnych pacjentów. - Moim zdaniem największym zagrożeniem dla dentysty jest  utrata etyki i zawodowej uczciwości, jeśli zaczyna zgadzać się na żądania swoich pacjentów, podsumowuje Psaltis.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.