PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Dentobus postcovidowy

ms
08-02-2021, 08:58
Dentobus postcovidowy Dentobus Corten Medic (foto: Corten Medic)
Dentobusy po wybuchu pandemii koronawirusa opuściły dzieci, nie z własnej woli. Zgodnie z ustaleniami rządu mobilne gabinety stomatologiczne zostały skierowane do leczenia pacjentów covidowych, w tym przebywających na kwarantannie. Teraz wracają do „statutowych” zadań.

Trzeba uczciwie powiedzieć, że wielu lekarzy dentystów, mających kontrakty z NFZ, na taką informację odetchnęło z ulgą. Wyznaczono bowiem kogoś, kto miał opiekować się osobami niosącymi duże ryzyko zakażenia, a strach był powszechny i dojmujący.

Świadczeniodawca, realizujący leczenie stomatologiczne w dentobusach, otrzymywał za czas pracy ryczałt, w podobnej formule jak to jest w przypadku pomocy doraźnej. W ten sposób zapewniono gotowość lekarzy stomatologów, którzy w razie potrzeby musieli nieść pomoc pacjentom ze stwierdzonym zakażeniem koronawirusem. Eufemizmem będzie powiedzenie, że w pierwszym okresie pandemii nie było nadmiaru chętnych do realizowania zadań przypisanych załogom dentobusów.

Dr Paweł Korneta dyrektor generalny firmy Corten Medic, podmiotu, który realizuje świadczenia m.in. w dwóch dentobusach na terenie woj. mazowieckiego i świętokrzyskiego przyznaje w rozmowie z infoDENT24.pl, że nie udało się uniknąć problemów, które trzeba było szybko rozwiązywać.

- Wśród natłoku informacji o kolejnych zakażeniach, obostrzeniach, czy sytuacji w kraju, trudno było dotrzeć z informacją do covidowego pacjenta potrzebującego pilnej stomatologicznej pomocy. Mieliśmy problem z dotarciem m.in. do telewizji, radia, mediów internetowych, aby przekazać ważną informację, że pacjenci ze stwierdzonym koronawirusem mają możliwość otrzymania pomocy w Corten Medic - mówi dyrektor dr Paweł Korneta.

Jednym z problemów było chociażby ustalenie spójnego, określonego w przepisach reżimu pracy załogi dentobusu.

- Podczas narad z dyrektorami Sanepidu i z władzami terenowymi dyskutowaliśmy wiele kwestii. Decyzji wymagał chociażby taki drobny szczegół - co zrobić, gdy osoba zakażona koronawirusem, przebywająca na kwarantannie, znajdzie się w dentobusie, a w tym samym czasie policja skontroluje jej obecność w miejscu zamieszkania. W wielu kwestiach od animatorów polityki zdrowotnej otrzymywaliśmy carte blanche, chociaż wcale z takiego rozwiązania nie byliśmy zadowoleni. Cóż, początek pandemii był czasem deficytu jasnych i spójnych procedur – mówi rozmówca infoDENT24.pl.

W 2021 r. dentobusy wracają do zadań jakie wyznaczono im podczas startu programu opieki stomatologicznej nad uczniami. Na pytanie czy w obecnych uwarunkowania pandemicznych jest do kogo wracać, dr Paweł Korneta zapewnia, że już pod koniec 2020 r. do Corten Medic zaczęły napływać liczne zapytania ze strony rodziców, ale i władz terenowych o możliwość pojawienia się dentobusu w konkretnej gminie.

- To, że szkoły funkcjonują w mniejszym zakresie nie osłabiło w zdecydowany sposób popytu na nasze usługi. Z pewnością będziemy przyjmować kilkakrotnie mniej dzieci niż zazwyczaj, a przypomnę, że przed pandemią mieliśmy od 30 do nawet 50 młodych pacjentów w trakcie dnia pracy. Naszą wydajność najbardziej ogranicza reżim sanitarny, związany m.in. z koniecznością zachowania większych odstępów czasu pomiędzy przyjęciami kolejnych pacjentów. To jest pewien problem w funkcjonowaniu dentobusów, gdyż ekstensywny czas pracy obniża oczywiście efektywność ekonomiczną mobilnego gabinetu stomatologicznego – ocenia rozmówca infoDENT24.pl.

- Ryczałt na funkcjonowanie dentobusu, jest bardzo skromnie skrojony pod rzeczywiste koszty stałe, związane z utrzymaniem pojazdu w gotowości do pracy. W naszym przypadku, ze względów logistycznych, w trasę jadą co najmniej dwa pojazdy. W dentobusie jest miejsce dla kierowcy, pełniącego też rolę operatora technicznego i lekarza dentysty. Pomocy stomatologicznej, czy drugiemu zespołowi medycznemu zapewniamy przejazd we własnym zakresie - mówi dr Paweł Korneta.

Tak czy inaczej, dentobusy przetrwały czas covidowej zawieruchy. Co natomiast z gabinetami stomatologicznymi funkcjonującymi w szkole? W tym przypadku sytuacja jest bardziej skomplikowana.

– Mamy w naszej strukturze kilkanaście szkolnych gabinetów stomatologicznych, w tym funkcjonujących w szkołach. Faktem jest, że czas pandemii jest dla nich czasem zawieszenia. W pierwszym okresie gabinety zlokalizowane bezpośrednio w budynkach szkolnych zostały zamknięte, gdyż taką decyzję podjął rząd. Później nie mogły funkcjonować, bo szkoły większą część roku świeciły i świecą pustkami. Przez COVID-19 liczba uczniów w szkołach się zmniejsza a strach przed pójściem do gabinetu stomatologicznego wręcz rośnie. Na szczęście, dzięki odpowiedniemu zabezpieczeniu sanitarnemu naszych gabinetów zlokalizowanych obok placówek oświatowych, możemy nadal normlanie przyjmować potrzebujących pacjentów – mówi dr Paweł Korneta.

Hibernacja pracy szkolnych gabinetów stomatologicznych to tylko część problemów.

- W I połowie 2020 r. nasze obroty związane ze świadczeniami stomatologicznymi mocno spadły. Sytuacja się normuje, ale bardzo powoli - ocenia dr Paweł Korneta. – Mimo to, jesteśmy przygotowani, aby w każdej chwili uruchomić opiekę stomatologiczną w szkołach. Problem próchnicy nie zniknął, a uczniowie nadal borykają się z dolegliwościami i skutkami mocno ograniczonego dostępu do dentysty. Często nie są oni również w odpowiedni sposób uczeni profilaktyki. Właśnie dlatego staramy się wychodzić naprzeciw ich potrzebom. Mamy lekarzy, mamy zasoby - w tym materiały edukacyjne on-line - które na pewno wykorzystamy, aby mimo pandemii zadbać o zdrowie naszych młodych pacjentów – dodaje dyrektor Corten Medic.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.