PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Cztery lata oczekiwania na leczenie stomatologiczne

ms
11-04-2021, 12:51
Cztery lata oczekiwania na leczenie stomatologiczne Czas oczekiwania na leczenie stomatologiczne (fot. pixabay)
Od 1 stycznia 2021 r. dentyści z Anglii otrzymują całość środków z NHS tylko wtedy, gdy wykonają co najmniej 45 proc. kontraktu realizowanego przed pandemią. BDA twierdzi, że zmusza to gabinety do nadawania priorytetu rutynowym kontrolom przed czasochłonnym pilnym leczeniem. To pogłębia nierówności w obszarze dostępu do stomatologa.

Witryna internetowa NHS z kontaktami do dentystów nie jest aktualizowana. Ludzie spędzają dużo czasu telefonując po 20 - 40 razy szukając dentysty – bez rezultatu.

Szczególnie trudna sytuacja jest w Leeds. Trudno znaleźć w mieście gabinet oferujący opiekę dentystyczną NHS nowym pacjentom, a listy oczekujących zaczynają się od 12 miesięcy i sięgają czterech lat.

Internauci żalą się na forach internetowych
- Otrzymałem kilka telefonów do dentystów "na NHS" od znajomych. Sprawdziłem strony internetowe, na których są informacje, że fatycznie przyjmują pacjentów, ale nikt nie odbiera telefonu. Zostawiłem im kilka wiadomości. Nikt nie oddzwonił.

- Czuję się tak, jakby ropień znajdował się w mojej szczęce, ale nadal nie mogę dostać się do dentysty.

- Kiedyś płaciłem prywatnie, ale niestety nie stać mnie już na to. Mój dentysta z NHS ma dwuletnią listę oczekujących. Niestety, nie chcą nawet dodać mojego nazwiska do tej listy.

- Dzisiaj rano otrzymałem maila od dentysty, w którym poinformował mnie, że nie będzie już przyjmował pacjentów NHS.

- Spędziłem większą część dnia na poszukiwaniu dentysty, który przyjmuje pacjentów NHS - bez rezultatu.

Inna osoba z guzem mózgu, chorobą autoimmunologiczną i chorobą tarczycy skarży się, że nie może znaleźć żadnych praktyk, które przyjmują pacjentów NHS.

***
Mieszkańcy Leeds mieli problemy z dostępem do opieki dentystycznej NHS, zanim pandemia koronawirusa zakłóciła usługi dentystyczne. Liczba skarg do Healthwatch wzrosła znacząco w miarę rozwoju pandemii.

Brytyjskie Towarzystwo Stomatologiczne (BDA) stwierdziło, że problemy w Leeds i innych miejscach są połączeniem problemów pandemicznych i wcześniejszych kłopotów z opieką dentystyczną w ramach NHS.

Tak jest mimo tego, że do dentystów zgłasza się tylko połowa pacjentów, których przyjmowano przed pandemią.

BDA uważa, że już przed pandemią istniały ogromne problemy z dostępem do dentysty, ponieważ kontrakty NHS zorientowane są na leczenie, a nie na zapobieganie problemom stomatologicznym.

Dentyści otrzymują wynagrodzenie za pakiet zabiegów, co oznacza, że zarabiają tyle samo za wykonanie jednego wypełnienia lub dziesięciu, jeśli jest to część tego samego zabiegu.

Rzecznik NHS England powiedział, że rutynowa stomatologia na NHS pozostaje ograniczona w całym hrabstwie Yorkshire.

Wznowienie pełnego zakresu rutynowej opieki stomatologicznej wymaga czasu, a praktyki nadal stawiają na pierwszym miejscu wizyty pacjentów wymagających pilnego leczenia stomatologicznego.

Co do zasady opieka dentystyczna NHS jest tańsza dla dorosłych i bezpłatna dla dzieci, a także dla osób posiadających świadectwa zwolnienia z opłat.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
dentysta   kontraktowanie   COVID-19  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.