
- Zakres kompetencji techników został znacznie poszerzony. Wykształciły się dwie specjalizacje manualna i cyfrowa
- Ważnym elementem układanki jest współpraca pomiędzy specjalistami manualnymi i cyfrowymi
- W pracy technika dentystycznego niezmiennie ważne pozostaje umiejętne wykorzystanie nowoczesnych technologii – w tym pracy frezarek, czy drukarek 3D
- Wiele klinik i laboratoriów nie zdecydowało się na wprowadzenie cyfrowych rozwiązań lub wprowadza je w bardzo ograniczonym zakresie, ponieważ obawia się ryzyka związanego z kosztownymi inwestycjami
Cyfryzacja zawodu technika dentystycznego
Zawód technika dentystycznego, wyspecjalizowanego w kierunku ortodoncji, w ciągu ostatniego dziesięciolecia przeszedł zauważalną transformację. Zmieniły się oczekiwania i zakres realizowanych zadań.
Ciągły rozwój narzędzi i rozwiązań cyfrowych w stomatologii wymaga od specjalistów dostosowywania się do panujących trendów i zapoznawania się z nowymi technologiami.
O tym, jak zmieniła się codzienna praca techników dentystycznych tworzących rozwiązania ortodontyczne i jakie są wobec nich oczekiwania rynkowe, opowiada Filip Dziedzic, współzałożyciel i CEO laboratorium ONCE.
Współcześnie postrzeganie profesji technika specjalizującego się w zakresie ortodoncji jest nieco inne niż kilka lat temu, ponieważ procesy realizowane w ramach produkcji materiałów i rozwiązań stomatologicznych dynamicznie się zmieniają, przechodząc transformację cyfrową.

Czytaj więcej
Co pacjenta najbardziej irytuje u dentystyTechnicy nie wykonują tylko prac manualnych
Zakres kompetencji techników został znacznie poszerzony, w związku z czym wykształciły się dwie specjalizacje:
- manualna – klasyczna praca techników,
- cyfrowa, czyli praca przy komputerze, przy jednoczesnym rozumieniu medycznych aspektów leczenia ortodontycznego.
Mogą one być łączone, jednak najczęściej są rozdzielane w ramach jednego laboratorium. Takie rozdzielenie pomaga tworzyć kompleksową ofertę zarówno w kontekście rozwiązań cyfrowych, jak i prac manualnych na nich opartych. W związku z tym, nieodłącznym elementem rozwoju możliwości cyfrowych w stomatologii są również regularne szkolenia i kursy organizowane przez marki, które wprowadzają innowacje.
Technicy wykonujący cyfrową pracę muszą rozumieć potrzeby techników zajmujących się manualną stroną, ponieważ stale ze sobą współpracują.
Odpowiednie kompetencje techników, takie jak wiedza medyczna i techniczna, myślenie przestrzenne i kompetencje miękkie, są kluczem do sukcesu. Wszelkie procesy cyfryzacji są oparte na maszynach, jednak na tym etapie rozwoju nie są one możliwe do zrealizowania bez zaangażowania człowieka.
Ważnym elementem układanki jest współpraca pomiędzy specjalistami manualnymi i cyfrowymi, a także kompleksowe podejście do realizowanych zadań na najwyższym poziomie merytorycznym.
Odpowiednie kompetencje warunkują sukces
Specjaliści pracujący cyfrowo muszą przede wszystkim myśleć przestrzenie, ponieważ obraz, który widzą, jest wykonywany w perspektywie 3D. Niezbędne jest również przygotowanie merytoryczne w zakresie teorii medycznej i anatomii, ponieważ w trakcie wykonania projektu ważne jest rozumienie, jak wygląda proces przesuwania zębów.
Ze względu na konieczność kompleksowej koordynacji procesów cyfrowych niezmiernie istotna jest również umiejętność jednoczesnego kontrolowania wielu procesów, czyli tak zwany multitasking. Niezmiennie ważne pozostaje też rozumienie procesów technicznych i wiedza z zakresu stomatologii, a także umiejętne wykorzystanie nowoczesnych technologii – w tym pracy frezarek czy drukarek 3D.
Wpływ cyfryzacji na rozwój branży
Rozwiązania cyfrowe zarówno do gabinetów, jak i laboratoriów są wprowadzane powoli. Cyfryzacja branży jest tak nieśpieszna ze względu na wieloetapowy proces przejścia od tradycyjnych metod
do wykorzystywania technologii w celu optymalizacji leczenia. Wiele klinik i laboratoriów nie zdecydowało się jeszcze na wprowadzenie cyfrowych rozwiązań lub wprowadza je w bardzo ograniczonym zakresie, ponieważ obawia się ryzyka związanego z kosztownymi inwestycjami.
Warto jednak zaznaczyć, że inwestycje te mogą przyczynić się do szybkiego zwrotu kosztów, usprawnienia procesów wewnętrznych i optymalizacji nie tylko czasu, ale też efektów leczenia. Ważnym elementem tego procesu jest jednak przygotowanie merytoryczne i wiedza umożliwiająca efektywne wykorzystanie nowoczesnych sprzętów.
W ONCE regularnie prowadzimy wewnętrzne szkolenia dla techników, a także zewnętrzne – dla lekarzy, które uwzględniają zarówno podstawy procesów cyfrowych, jak i zaawansowane działania oparte na innowacjach. Przedstawiamy wszystkie procesy tak, aby każdy członek zespołu potrafił efektywnie funkcjonować w cyfrowym świecie stomatologicznym. To przekłada się m.in. na myślenie i wizualizowanie przestrzenne, niezbędne w komputerowym planowaniu leczenia.
Filip Dziedzic:
- współzałożyciel i CEO ONCE
- pionier cyfrowej ortodoncji w Polsce, technik dentystyczny z ponad 10-letnim doświadczeniem
- członek Polskiego Towarzystwa Techniki Dentystycznej.
Komentarze