• Na koniec grudnia 2022 r. działały w szkołach 721 gabinety dentystyczne (na ponad 14 tys. publicznych szkół podstawowych i ponadpodstawowych) - podaje za  NFZ Konkret24tvn 
  • O ile rzeczywiście w 2018 r. gabinetów dentystycznych w szkołach było 716, to w ciągu pięciu lat przybyłoby zaledwie pięć gabinetów
  • Tymczasem w roku szkolnym 2016/2017 było zaledwie 415 gabinetów stomatologicznych (jak wynika z oceny Ministerstwa Zdrowia z września 2017 r.)
  • Inne liczby podaje Konkret24tvn: w połowie 2017 r. w szkołach działały 664 gabinety, a ich liczba w końcu 2017 r. wzrosła do 675 

Ile rzeczywiście jest gabinetów stomatologicznych w szkołach

4 kwietnia 2023 r. na pytanie Konkret24tvn o liczbę gabinetów dentystycznych w szkołach NFZ odpowiedział, że na koniec grudnia 2022 r. działały w nich 721 gabinety dentystyczne (na ponad 14 tys. publicznych szkół podstawowych i ponadpodstawowych).

Jak podaje Konkret24tvn w połowie 2017 r.  w szkołach funkcjonowały 664 gabinety, a ich liczba w końcu 2017 r. wzrosła do 675. Ten sam Konkret24tvn informuje, że w 2018 r. utworzono 41 gabinetów dentystycznych w szkołach. W sumie dałoby to 716 takich gabinetów.   

Przez następnych pięć lat zatem przybyło ich tylko ... pięć.

Tymczasem wiceminister zdrowia Józefa Szczurek - Żelazko udzieliła we wrześniu 2017 r. oficjalnej odpowiedzi na jedną z interpelacji poselskich, informując m.in., że w roku szkolnym 2015/2016 było 411 gabinetów stomatologicznych funkcjonujących w szkołach, a w roku szkolnym 2016/2017 o cztery więcej (415).

Jak widać, pomiędzy liczbami są trudne do wytłumaczenia, znaczące dysproporcje. 

Biorąc pod uwagę informację ówczesne wiceministerki zdrowia i konfrontując ją z liczbą gabinetów z końca 2022 r. (podaną przez Konkret24tvn) przybyłoby ich w spektakularny sposób.  W trakcie expose premier Beata Szydło (18 listopada 2015 r. ) powiedziała m.in.: Jak wielokrotnie zapowiadaliśmy, będziemy realizować program tworzenia gabinetów stomatologicznych i lekarskich. Część danych trudno jest dopasować. 

Jaka jest efektywność gabinetów stomatologicznych w szkołach 

Czy zwiększanie liczby gabinetów stomatologicznych w szkołach ma sens? 

Skuteczność szkolnych programów stomatologicznych i badań przesiewowych w zakresie ogólnego stanu zdrowia jamy ustnej próbowano ustalić analizując wyniki ośmiu randomizowanych badań klinicznych prowadzonych w czterech krajach: Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Indiach i Arabii Saudyjskiej. W sumie programy te objęły ponad  21 tys. dzieci w wieku od 4 do 15 lat.

Wyniki opublikował Cochrane Database of Systematic Reviews.

Nic nierobienie vs mało skuteczne działania

- Niestety brakuje dowodów, aby jednoznacznie stwierdzić, że prowadzone w  szkole kontrolne badania stomatologiczne zwiększają częstotliwość wizyt u dentysty, podkreślają autorzy badania, naukowcy z University College London w Wielkiej Brytanii.

Co więcej, nie mamy pewności, czy tradycyjne badania przesiewowe są lepsze niż ich brak – napisał kierujący badaniem dr Sumantha Kumbargere Nagraj. 

Jednak należy założyć, że gdy dziecko wymaga leczenia zębów, to spersonalizowana informacja kierowana do jego rodziców i konkretne skierowanie do placówki stomatologicznej może dać lepszy efekt, niż ogólne zalecenia udania się do dentysty otrzymywane przez rodziców uczniów z konkretnej szkoły, podkreśla dr Nagraj.