PARTNER PORTALU
partner portalu

Co drugi dentysta doświadcza agresji ze strony pacjenta

en
15-10-2020, 08:09
Co drugi dentysta doświadcza agresji ze strony pacjenta Szkalowanie opinii przez pacjenta lub agresja słowna w trakcie wizyty - tego doświadcza 50 proc. dentystów (fot. pixabay)
Agresja pacjentów przyjmuje dwie formy - albo szkodzą reputacji lekarza albo wszczynają kłótnie. Takie problemy w ciągu ostatniego roku były na porządku dziennym - mówi o nich co drugi dentysta w Stanach Zjednoczonych.

Najczęstsze formy ataków to agresja słowna i szkalowanie opinii. Ponad 50 proc. klinicystów zgłasza co najmniej jeden tego typu incydent w ciągu ostatniego roku. Takie wyniki otrzymano w pierwszym badaniu na temat agresji ze strony pacjentów przeprowadzonym w środowisku amerykańskich dentystów.

Poziom zgłaszanej przez amerykańskich stomatologów wrogich zachowań pacjentów był porównywalny do obserwowanych przez lekarzy innych specjalności w Stanach Zjednoczonych i ale też w innych krajach, w których prowadzono podobne badania - napisał autor pracy dr Kimberly Rhoades, z New York University College of Dentistry opublikowanej na łamach  Journal of the American Dental Association .

Agresja w miejscu pracy dentysty jest szeroko rozpowszechniona i często bywa przemilczana. W mediach pojawiają się doniesienia o pacjentach  grożących lekarzowi, a nawet rzucających w niego pieniędzmi lub maseczką. Inni mszczą się za domniemane krzywdy umieszczając negatywne opinie w mediach społecznościowych. Zwykle w tych komentarzach pojawiają się oskarżenia o braku profesjonalizmu, dyskryminacji, braku etyki i psychicznym nękaniu.

Badanie objęło 98 dentystów z miasta Nowy Jork, którzy prowadzą praktykę od co najmniej 15 lat. Lekarze wypełniali ankietę on-line.
W sondażu uwzględniono agresję fizyczną (kopanie, popychanie, chwytanie), agresję słowną (obrażanie, przeklinanie i grożenie) oraz wizerunkową (groźby podania do sądu, umieszczenia negatywnej opinii lub komentarza na mediach społecznościowych, złożenie skargi do izby lekarskiej).

Dr Rhoades podaje, że w ciągu ostatniego roku 55 proc. dentystów doświadczało agresji słownej ze strony pacjentów, podczas gdy 44 proc. spotkało szkalowanie opinii, zaś agresja fizyczna spotkała 22 proc. stomatologów z badanej grupy.

Liczby te rosły, jeśli pytania dotyczyły dłuższego okresu czasu - na przykład całej kariery zawodowej. Wtedy o incydentach agresji słownej pacjentów mówiło aż 74 proc. dentystów, niszczenie wizerunku - 69 proc. zaś akty agresji fizycznej spotkały 46 proc. lekarzy.

Występowanie agresji nie miało związku z takimi czynnikami jak płeć, rasa, specjalizacja, wiek, długość kariery.  

Więcej: Journal of the American Dental Association

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
komunikacja z pacjentem   pacjent   dentysta  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.