PARTNER PORTALU
partner portalu partner portalu

Co drugi dentysta doświadcza agresji ze strony pacjenta

en
15-10-2020, 08:09
Co drugi dentysta doświadcza agresji ze strony pacjenta Szkalowanie opinii przez pacjenta lub agresja słowna w trakcie wizyty - tego doświadcza 50 proc. dentystów (fot. pixabay)
Agresja pacjentów przyjmuje dwie formy - albo szkodzą reputacji lekarza albo wszczynają kłótnie. Takie problemy w ciągu ostatniego roku były na porządku dziennym - mówi o nich co drugi dentysta w Stanach Zjednoczonych.

Najczęstsze formy ataków to agresja słowna i szkalowanie opinii. Ponad 50 proc. klinicystów zgłasza co najmniej jeden tego typu incydent w ciągu ostatniego roku. Takie wyniki otrzymano w pierwszym badaniu na temat agresji ze strony pacjentów przeprowadzonym w środowisku amerykańskich dentystów.

Poziom zgłaszanej przez amerykańskich stomatologów wrogich zachowań pacjentów był porównywalny do obserwowanych przez lekarzy innych specjalności w Stanach Zjednoczonych i ale też w innych krajach, w których prowadzono podobne badania - napisał autor pracy dr Kimberly Rhoades, z New York University College of Dentistry opublikowanej na łamach  Journal of the American Dental Association .

Agresja w miejscu pracy dentysty jest szeroko rozpowszechniona i często bywa przemilczana. W mediach pojawiają się doniesienia o pacjentach  grożących lekarzowi, a nawet rzucających w niego pieniędzmi lub maseczką. Inni mszczą się za domniemane krzywdy umieszczając negatywne opinie w mediach społecznościowych. Zwykle w tych komentarzach pojawiają się oskarżenia o braku profesjonalizmu, dyskryminacji, braku etyki i psychicznym nękaniu.

Badanie objęło 98 dentystów z miasta Nowy Jork, którzy prowadzą praktykę od co najmniej 15 lat. Lekarze wypełniali ankietę on-line.
W sondażu uwzględniono agresję fizyczną (kopanie, popychanie, chwytanie), agresję słowną (obrażanie, przeklinanie i grożenie) oraz wizerunkową (groźby podania do sądu, umieszczenia negatywnej opinii lub komentarza na mediach społecznościowych, złożenie skargi do izby lekarskiej).

Dr Rhoades podaje, że w ciągu ostatniego roku 55 proc. dentystów doświadczało agresji słownej ze strony pacjentów, podczas gdy 44 proc. spotkało szkalowanie opinii, zaś agresja fizyczna spotkała 22 proc. stomatologów z badanej grupy.

Liczby te rosły, jeśli pytania dotyczyły dłuższego okresu czasu - na przykład całej kariery zawodowej. Wtedy o incydentach agresji słownej pacjentów mówiło aż 74 proc. dentystów, niszczenie wizerunku - 69 proc. zaś akty agresji fizycznej spotkały 46 proc. lekarzy.

Występowanie agresji nie miało związku z takimi czynnikami jak płeć, rasa, specjalizacja, wiek, długość kariery.  

Więcej: Journal of the American Dental Association

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
dentysta   pacjent   komunikacja z pacjentem  

POLECAMY W SERWISACH