PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Akcja #szanujmedyka w odpowiedzi na agresję pacjentów

en
21-04-2021, 12:12
Akcja #szanujmedyka w odpowiedzi na agresję pacjentów Pracownicy medyczni zmagają się z hejtem i atakami pacjentów (fot. pixabay)
Akcja #szanujmedyka ma uświadomić potrzebę wzajemnego szacunku, który należy się ludziom ratującym innym życie. Podczas pandemii pracowników ochrony zdrowia spotykają zniewagi, ataki słowne, a nawet fizyczne.

Pracowników służby zdrowia zalewa fala hejtu i agresji, o wiele większa niż przed lub na początku pandemii, ponieważ do koronasceptyków dołączyli antyszczepionkowcy i zwolennicy różnych teorii spiskowych.

Wobec ośmieszania, nienawiści, zastraszania, a nawet grożenia, pielęgniarki i położne, ratownicy medyczni, farmaceuci, opiekunowie medyczni, salowe, sanitariusze, rejestratorki, a także lekarze czują bezsilność. 

- Wyzywali nas od „kowidowców”, popychali nas. - Zdarzają się pacjenci agresywni i wulgarni. - Czasem są próby zastraszenia, grożenia, a czasem są to rękoczyny – tłumaczą medycy.

Stąd inicjatywa Śląskiej Izby Lekarskiej oraz  Śląskiego Uniwersytetu Medycznego, by mówić głośno o fali hejtu zalewającej pracowników ochrony zdrowia. - Żyjemy w czasach, gdzie jesteśmy obciążeni ciężarem pandemii. Zarówno po stronie pacjentów, jak i po stronie lekarzy, ale musimy pamiętać o tym, że to zmęczenie może wywoływać różne niepożądane reakcje. Dlatego tym bardziej, w tych ciężkich czasach, musimy pamiętać, aby siebie szanować – mówi prof. dr hab. n. med. Tomasz Szczepański, Rektor Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.

Celem akcji #szanujmedyka jest przypomnienie o potrzebie wzajemnego szacunku, jaki przecież należy się wszystkim, a zwłaszcza ludziom ratującym innym życie. - Pacjenci coraz częściej próbują wywierać na nas presje poprzez straszenie, hejt, próbę agresji słownej, grożenie pisaniem skarg. Ludzie oczekują od nas empatii, ale ta empatia nie narodzi się z hejtu i agresji. Akcja, ma zwrócić uwagę na tak elementarne potrzeby, jakimi są wzajemne zaufanie i życzliwość w relacji pacjent – medyk. Medycy służą pacjentom i starają się zawsze jak najlepiej wykonywać swoją pracę. Oczekują jednego – zrozumienia – że nie wszystko zależy od nich, że nie zawsze proces leczenia kończy się sukcesem - podkreśla dr n. med. Tadeusz Urban, prezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Katowicach.

Jednym z elementów akcji, prowadzonej w porozumieniu z samorządem pielęgniarek i położnych, ratownikami medycznymi i farmaceutami, są noszone na fartuchach i kombinezonach plakietki z hasłem „Szanuję Ciebie, Szanuj Mnie!” tu do pobrania. Medycy nosić je będą z nadzieją, że to wołanie przynajmniej niektórych pobudzi do refleksji. 

Każdego dnia w mediach społecznościowych Śląskiej Izby Lekarskiej i Śląskiego Uniwersytetu Medycznego będzie publikowana jedna historia związana z hejtem, jaka spotkała medyka podczas wykonywania pracy. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.