PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Akcja #szanujmedyka w odpowiedzi na agresję pacjentów

Autor: nieck • Źródło: en
21-04-2021, 12:12
Akcja #szanujmedyka w odpowiedzi na agresję pacjentów Pracownicy medyczni zmagają się z hejtem i atakami pacjentów (fot. pixabay)
Akcja #szanujmedyka ma uświadomić potrzebę wzajemnego szacunku, który należy się ludziom ratującym innym życie. Podczas pandemii pracowników ochrony zdrowia spotykają zniewagi, ataki słowne, a nawet fizyczne.

Pracowników służby zdrowia zalewa fala hejtu i agresji, o wiele większa niż przed lub na początku pandemii, ponieważ do koronasceptyków dołączyli antyszczepionkowcy i zwolennicy różnych teorii spiskowych.

Wobec ośmieszania, nienawiści, zastraszania, a nawet grożenia, pielęgniarki i położne, ratownicy medyczni, farmaceuci, opiekunowie medyczni, salowe, sanitariusze, rejestratorki, a także lekarze czują bezsilność. 

- Wyzywali nas od „kowidowców”, popychali nas. - Zdarzają się pacjenci agresywni i wulgarni. - Czasem są próby zastraszenia, grożenia, a czasem są to rękoczyny – tłumaczą medycy.

Stąd inicjatywa Śląskiej Izby Lekarskiej oraz  Śląskiego Uniwersytetu Medycznego, by mówić głośno o fali hejtu zalewającej pracowników ochrony zdrowia. - Żyjemy w czasach, gdzie jesteśmy obciążeni ciężarem pandemii. Zarówno po stronie pacjentów, jak i po stronie lekarzy, ale musimy pamiętać o tym, że to zmęczenie może wywoływać różne niepożądane reakcje. Dlatego tym bardziej, w tych ciężkich czasach, musimy pamiętać, aby siebie szanować – mówi prof. dr hab. n. med. Tomasz Szczepański, Rektor Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.

Celem akcji #szanujmedyka jest przypomnienie o potrzebie wzajemnego szacunku, jaki przecież należy się wszystkim, a zwłaszcza ludziom ratującym innym życie. - Pacjenci coraz częściej próbują wywierać na nas presje poprzez straszenie, hejt, próbę agresji słownej, grożenie pisaniem skarg. Ludzie oczekują od nas empatii, ale ta empatia nie narodzi się z hejtu i agresji. Akcja, ma zwrócić uwagę na tak elementarne potrzeby, jakimi są wzajemne zaufanie i życzliwość w relacji pacjent – medyk. Medycy służą pacjentom i starają się zawsze jak najlepiej wykonywać swoją pracę. Oczekują jednego – zrozumienia – że nie wszystko zależy od nich, że nie zawsze proces leczenia kończy się sukcesem - podkreśla dr n. med. Tadeusz Urban, prezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Katowicach.

Jednym z elementów akcji, prowadzonej w porozumieniu z samorządem pielęgniarek i położnych, ratownikami medycznymi i farmaceutami, są noszone na fartuchach i kombinezonach plakietki z hasłem „Szanuję Ciebie, Szanuj Mnie!” tu do pobrania. Medycy nosić je będą z nadzieją, że to wołanie przynajmniej niektórych pobudzi do refleksji. 

Każdego dnia w mediach społecznościowych Śląskiej Izby Lekarskiej i Śląskiego Uniwersytetu Medycznego będzie publikowana jedna historia związana z hejtem, jaka spotkała medyka podczas wykonywania pracy. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH