
- Muzyka w tle zmniejsza stres studentów stomatologii i poprawia ich wyniki w trakcie wykonywania trudnych zabiegów, dowodzi badanie wykonane na University of Eastern Finland
- Fiński eksperyment ujawnił, że muzyka może sprzyjać edukacji, zwiększać satysfakcję i produktywność studentów. Ponadto obniża poziom lęku u studentów stomatologii podczas zajęć praktycznych
- W badaniu sprawdzano poziom lęku odczuwany w trakcie opracowywania zęba w trakcie leczenia próchnicy, w warunkach pracowni symulacji stomatologicznej

Czytaj więcej
Czy Dr Smile wyprostuje zęby? Mnożą się drażliwe pytaniaStudia stomatologiczne. Trudne początki nauki zawodu
Wiele składa się na to, że stan psychiczny studentów stomatologii nie jest najlepszy - długie godziny szkolenia, praktyka przedkliniczna i kliniczna, brak snu, duże obciążenie pracą i wysoko postawiona poprzeczka - wytwarzają silną presję, której muszą przyszli lekarze dentyści muszą stawić czoła w trakcie edukacji.
Ogrom wymaganej wiedzy zawodowej i umiejętności manualnych, źle wpływa na dobrostan przyszłych lekarzy dentystów. A z tym wiążą się słabe wyniki, błędy dentystyczne oraz obniżona jakość przyszłej opieki nad pacjentem.
Problemem wśród studentów stomatologii jest też wysokie ryzyko depresji i objawów lękowych. Badania prowadzone na całym świecie, dają niepokojące dowody - wynika z nich, że studenci stomatologii są trzy razy bardziej narażeni na pogorszenie stanu zdrowia psychicznego i fizycznego niż studenci innych kierunków.

Czytaj więcej
Dentysta Oleg Magdziarz szuka złodziei samochoduWalka ze stresem. Muzyka pomaga opanować lęk
Kiedy studenci stomatologii przystępują do zajęć w pracowni symulacji stomatologicznej, zaczynają po raz pierwszy używać narzędzi stomatologicznych i pracować na fantomach, nawet podstawowe czynności, takie jak opracowywanie ubytków i polerowanie powierzchni zęba, często wydają się trudne do nauczenia.
W badaniu pilotażowym przeprowadzonym na University of Eastern Finland w Finlandii stwierdzono, że muzyka w tle zmniejsza stres studentów stomatologii i poprawia ich wyniki podczas przedklinicznych ćwiczeń opracowywania zębów pod wypełnienie. Wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie Journal of Dental Education.
Nie brakuje dowodów, że muzyka ma pozytywny wpływ na emocje i samopoczucie. Badania naukowe wskazują również, że muzyka w tle może sprzyjać edukacji i uczeniu się oraz potrafi zwiększać satysfakcję i produktywność uczniów. Do tej pory jednak nie sprawdzano, czy muzyka w tle ma wpływ na poziom lęku u studentów stomatologii podczas praktyki, ani też czy może zmieniać ich wyniki.
Nabycie umiejętności manualnych i kompetencji proceduralnych ma kluczowe znaczenie w przedklinicznym szkoleniu stomatologicznym. W fińskim badaniu porównywano wyniki 36 studentów stomatologii w trakcie kursu kariologii na fantomach w pracowni symulacji stomatologicznej bez muzyki w tle lub z cichą, powolną muzyką. Naukowcy chcieli ustalić, czy muzyka ma wpływ na:
- poziom lęku,
- satysfakcję
- osiągane przez studentów wyniki podczas ćwiczeń.
Okazało się, że "podkład muzyczny" podczas zajęć w pracowni symulacji stomatologicznej był bardzo dobrze oceniany przez studentów. Badanie wykazało, że zmniejsza stres, jednocześnie zwiększając motywację do nauki i ćwiczeń. Czas potrzebny na opracowywanie ubytku był krótszy i jakość wykonywanej czynności lepsza. Komunikacja w grupie studentów przebiegała sprawnie pomimo muzyki w tle.
Zdaniem naukowców wobec korzystnego wpływu muzyki na uczenie umiejętności dentystycznych należałoby rozważać włączanie odpowiednio dobranej muzyki w trakcie ćwiczeń praktycznych. Muzyka może sprawić, że edukacja stomatologiczna będzie mniej stresująca, podsumowują autorzy pracy.

Czytaj więcej
Periodontolog na NFZ. Idzie lepsze?
Komentarze