PARTNER PORTALU
partner portalu partner portalu

Problemy z zębami wśród NOP po szczepionce AstraZeneca

ms
29-03-2021, 13:44
Problemy z zębami wśród NOP po szczepionce AstraZeneca NOP przy szczepionce (fot. unsplash)
Wśród NOP, zgłaszanych przez osoby zaszczepione preparatem AstraZeneca, kilka dotyczyło bezpośrednio uzębienia, chodzi o … utratę zębów (1 zgłoszenie) oraz o wprost przeciwną reakcję, czyli rozpoczęcie procesu wyrzynania się ósemek (6), zgłaszano też przebarwienie zębów (1).

Informacje o zębach są jednymi z dziwniejszych zgłoszeń, które trafiły do bazy danych Medicines and Healthcare products Regulatory Agency - MHRA (Wielka Brytania). Nie jest ich dużo, jednak osobliwość odczuć daje dużo do myślenia o naturze organizmu człowieka. 

Zgłaszane NOP:
- nadmierne mruganie oczyma (1)
- ziewanie (24)
- popadnięcie w nałóg palenia papierosów (1)
- płacz (42)
- jęczenie (3)
- objadanie się (1)
- zmiana koloru oczu (4)
- wzdęcia (102)
- zmniejszenie masy ciała (30)
- zwiększenie masy ciała (1)
- nieprawidłowa utrata masy ciała (9)
- nieprawidłowy przyrost masy ciała (2)
- stres (2)
- popadanie w marzenia (5)
- inne "nienormalne" odczucia (558)

MHRA wyjaśniła, że większość objawów, o których ludzie wspominają, nie jest w ogóle związana ze szczepionką. - Prosimy o zgłaszanie wszelkich podejrzeń, nawet jeśli osoba zaszczepiona nie jest pewna, czy było to spowodowane szczepionką. Większość podejrzanych działań niepożądanych nie ma żadnego związku ze szczepionką lub lekiem a chodzi o koincydencję.

Eksperci najbardziej obawiają się, że szczepionka może być powiązana z zakrzepicą żył zatok mózgowych. 

Objawy mogą szybko ulec nasileniu: od bólu głowy, niewyraźnego widzenia i omdlenia do całkowitej utraty kontroli nad ruchem i drgawek. 

Organy regulacyjne poprosiły ludzi o telefonowanie do lekarza, jeśli odczuwają ból głowy przez cztery dni lub dłużej po szczepieniu przeciwko COVID-19. 

Według brytyjskich szefów ochrony zdrowia CSVT sytuacje takie występują tak rzadko, że eksperci nie są nawet pewni, jak często zjawisko to występuje w populacji ogólnej.

Szef MHRA, dr June Raine, twierdzi, że skrzepy krwi u zaszczepionych pacjentów mogły być również spowodowane przez COVID-19, a nie przez szczepionkę.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
COVID-19   szczepionka  

POLECAMY W SERWISACH