PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Jaką dietę polecają dentyści?

ms
01-07-2021, 12:00
Jaką dietę polecają dentyści? Jedzenie zgodnie z piramidą zdrowego żywienia wpływa także korzystnie na zęby (fot. unsplash)
- Jedzenie zgodnie z piramidą zdrowego żywienia wpływa także korzystnie na zęby i, co istotne, na tkanki przyzębia. Jedzmy warzywa, owoce, produkty wieloziarniste, także ryby i odpowiednie rodzaje mięsa. Dziąsła potrzebują witamin i minerałów, aby uniknąć paradontozy – uważa lek. stom. Ryszard Górkiewicz z Dentim Clinic Medicover w Bydgoszczy.

Dieta z myślą o zębach

Dietę trzeba wzbogacać o potrawy bogate w witaminy i mikroelementy szczególnie korzystne dla zębów. W kuchni powinny się znaleźć produkty nabiałowe zawierające wapń i witaminę D, herbata bogata w antyoksydanty, a także tłuste ryby, które dostarczą wielonienasyconych kwasów tłuszczowych działających przeciwzapalnie.

Po drugiej stronie mamy słodycze i złe nawyki, do których zaliczamy np. palenie i spożywanie alkoholu. Są one główną przyczyną próchnicy i chorób dziąseł. Jeśli właściwie się odżywiamy, unikamy nałogów, ale też dbamy o higienę jamy ustnej, to nieprędko będziemy myśleli o protezie.

Jak inne diety widziane są oczyma stomatologa?

Dieta Sirtfood

Krążą pogłoski, że to właśnie dzięki niej zaskakującą przemianę przeszła wokalistka Adele. Choć wymyślili ją naukowcy z Anglii, to popularność zyskuje również w Europie i za oceanem. Mowa o diecie sirtuinowej, opartej na białkach Sir. Czym one są?

- Sirtuiny znamy od kilkudziesięciu lat. Można je znaleźć we wszystkich organizmach żywych, natomiast u ssaków, w tym u ludzi, zidentyfikowano ich siedem typów. Należą do białek enzymatycznych i mają zdolność regulowania ważnych dla naszego organizmu funkcji, m.in. potrafią spowalniać procesy starzenia, wpływają też na zmniejszenie ciśnienia krwi i regulują wrażliwość na insulinę  – wyjaśnia lek. stom. Ryszard Górkiewicz.

Bazując na tych odkryciach powstała dieta sirtfood, która ma za zadanie pobudzić wytwarzanie białek z tej grupy. Znajdziemy w niej między innymi: jarmuż, pietruszkę, rukolę, seler naciowy, oliwę z oliwek, orzechy włoskie, kawę i kakao, a także winogrona, truskawki i czerwone wino. Co to ma wspólnego z zębami? Badania pokazują, że ich rola w procesach powstawania nowotworów głowy i szyi może być korzystna, ale i... szkodliwa.  

- Naukowcy nie są zgodni, czy sirtuiny mają dobry wpływ na zdrowie jamy ustnej. Niektóre wyniki pokazywały, że często przypada im podwójna rola: czasami sprzyjają rozwojowi nowotworów, a w innych przypadkach je hamują. Ich działanie regulacyjne wymaga na pewno dogłębnego poznania. Z dobrych wiadomości: na ten moment są relacje, które wskazują, że białka Sir (silent information regulator) kontrolują stan zapalny i zmniejszają stres oksydacyjny, co może skutkować np. łagodzeniem objawów paradontozy – mówi ekspert Dentim Clinic Medicover.

Ale nie wpadajmy w panikę, wielu naukowców zauważa, że kierowanie się zasadami diety sirtfood wydłuża życie i opóźnia starość. Im badacze lepiej poznają te mechanizmy, tym bliżej jesteśmy odkrycia nowych terapii przeciwnowotworowych.

Dieta ketogeniczna

W rankingach uznawana za jedną z najgorszych, surowo oceniana przez ekspertów, mimo to jest hitem ostatnich lat i ma wielu zwolenników. W medycynie stosowana jest m.in. w profilaktyce ataków epileptycznych. Polega na eliminowaniu z codziennego jadłospisu węglowodanów, na rzecz tłuszczów. Metabolizm organizmu przestawia się wtedy na pozyskiwanie energii z tłuszczu, co nazywamy ketozą. Jakie mają być efekty? Oczywiście utrata wagi, ale też obniżenie poziomu cholesterolu i stabilizacja poziomu insuliny. Jest też jeden nieoczekiwany skutek diety ketogenicznej – ketonowy oddech.

- Ograniczenie węglowodanów prostych w diecie, to idealny pomysł na zdrowe zęby, jednak z drugiej strony, wielu pacjentów skarży się na tzw. ketonowy oddech. Wynika on z zachodzących procesów metabolicznych, m.in. powstawania acetonu w organizmie, który wydalany jest z oddechem. Świadczy o tym wyczuwalny zapach podobny do zmywacza do paznokci czy opisywany też, jako woń zgniłych jabłek. Niektórzy mogą skarżyć się dodatkowo na metaliczny posmak w ustach – odpowiada stomatolog.

Ale uwaga – wyczuwalny zapach acetonu, gdy nie jesteśmy na diecie, może być oznaką cukrzycy! Warto to sprawdzić u lekarza. Zmiana zapachu oddechu pojawia się po kilku dniach stosowania diety i samoczynnie ustępuje po kilkunastu. Jeśli nie chcemy czekać tak długo, można ten efekt zminimalizować.

Jak sobie radzić z „keto-breath"? Na to nie ma magicznej rady. Tutaj sprawdzają się standardowe sposoby, jak dbanie o higienę jamy ustnej, czyli szczotkowanie, nitkowanie i płukanki, ale też picie dużej ilości wody. Można włączyć gumy do życia z przeciwpróchnicowym ksylitolem. Najważniejsze jest stosowanie jadłospisów pod okiem ekspertów, czyli wykwalifikowanego dietetyka, który dopasuje ilość składników odżywczych w diecie, by była jak najlepsza dla naszego organizmu. Niedobory witamin, jak C, D, A, także z grupy B, oraz mikroelementów mogą prowadzić do osłabienia procesów regeneracyjnych tkanek i problemów z dziąsłami.

Diety sokowa i owocowa

To niewątpliwie jedne z lepszych diet dla naszego organizmu, ale też mogą mocno nadwyrężyć szkliwo! Ich podstawą są soki owocowe, warzywno-owocowe lub same owoce. Oczekiwane efekty, to: utrata masy ciała, poprawienie kondycji, polepszenie wyglądu skóry i wiele innych, jednak o ile szkliwo jest najtwardszą tkanką w ludzkim organizmie, to z łatwością ulega kwasom, a tych w owocach jest co niemiara! Ty bardziej, że często wprowadza się do diety ocet jabłkowy, który pH ma bardzo niskie, między 2 a 3 na skali.

- Szkliwo jest zbudowane z minerałów wapnia i fosforu w postaci dwuhydroksyapatytu. Kwasy z łatwością je wypłukują, sprawiając, że jest bardziej narażone na próchnicę i nadwrażliwość. Same bakterie próchnicowe działają tak, że wytwarzają kwasy, które torują im drogę do tkanek miękkich ukrytych we wnętrzu zęba – tłumaczy Ryszard Górkiewicz.

Jak sobie z tym poradzić, jeśli po skończonej diecie chcemy liczyć tylko utracone kilogramy, a nie zęby? Jest kilka wskazówek, których należy przestrzegać. W samej diecie możemy zmniejszyć ilość cytrusów, które na skali pH plasują się na samym początku, czyli kwasowość ok. 3. Wybierajmy banany, ananasa, z kolei wśród warzyw: marchew, groszek i brokuły. Do tego zasadowe pH mają orzechy, kokos, a także napoje, jak sojowy, migdałowy czy owsiany. Powinny sprawić, że odczyn będzie bardziej neutralny i nie tak szkodliwy dla zębów. W codziennej higienie starajmy się nie myć zębów bezpośrednio po jedzeniu kwasowych produktów, a odczekajmy 20-30 minut, aż ślina przywróci równowagę w ustach. Przepłukiwanie ust wodą, czy stosowanie płukanek z fluorem też jest dobrym pomysłem.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.