PARTNER PORTALU
partner portalu

Z Sejmu: czy wiedza społeczna na temat e-recept jest wystarczająca?

kan
13-02-2020, 10:01
Z Sejmu: czy wiedza społeczna na temat e-recept jest wystarczająca? Potrzebna jest kampania informacyjna w TV, która dotrze do osób nie mających dostępu do internetu (fot. pixabay)
Kampania informacyjna, prowadzona przez Ministerstwo Zdrowia, nie przygotowała dobrze pacjentów na wprowadzenie e-recepty. Interpelację do szefa resortu zdrowia podnoszącą ten problem wystosowały posłanki Paulina Hennig-Kloska oraz Katarzyna Lubnauer.

O ile lekarze, lekarze dentyści i farmaceuci nie mogą narzekać na brak rozmaitych szkoleń, dostępu do wiedzy i form wsparcia, o tyle ścieżka i zakres informacyjny na temat e-recepty, adresowane do pacjentów, w  przekonaniu posłanek - są niewystarczające. Faktem jest, że z serwisu Ministerstwa Zdrowia pacjent.gov.pl każdy pacjent dowie się, jak działa e-recepta, jak ją uzyskać i jak z niej korzystać. Ponadto branżowe portale i dziennikarze prześcigają się w publikacjach na ten temat. Jakie jednak są możliwości korzystania z tych informacji, jeśli pacjent nie ma dostępu do Internetu lub nim nie włada, zastanawiają się Paulina Hennig-Kloska oraz Katarzyna Lubnauer.

Według GUS w 2018 roku 16 proc. gospodarstw domowych w Polsce, z osobami w wieku 16–74 lata, nie miało dostępu do internetu. Jak zatem pacjent ma rozumieć ideę wprowadzenia e-recepty, dotrzeć do dokumentacji medycznej, dostępnej jedynie za pośrednictwem internetowego konta pacjenta, kiedy nie wie, co to jest portal pacjent.gov.pl? Lekarz obciążony biurokracją i cyfrowymi zmianami, nie weźmie przecież na siebie roli edukatora w tym zakresie, ani nie zrobi tego farmaceuta, widząc wydłużającą się kolejkę zniecierpliwionych pacjentów.

Niezbędna jest zatem rządowa kampania informacyjna, prowadzona cierpliwie, powszechnie i konsekwentnie poza siecią internetową, monitorowana co do efektów i wzrastającej wśród obywateli wiedzy na temat e-recepty. Posłanki Paulina Hennig-Kloska i Katarzyna Lubnauer zastanawiają się:

- W jaki sposób Ministerstwo Zdrowia prowadziło kampanię informacyjną w kwestii e-recept skierowaną do seniorów i obywateli wykluczonych cyfrowo oraz pozostałych obywateli, którzy z różnych przyczyn nie korzystają z internetu?
-  Jakie konkretne kampanie informacyjne adresowane do poszczególnych grup potencjalnych pacjentów Ministerstwo Zdrowia przeprowadziło przed uruchomieniem programu i jakie planuje przeprowadzić w najbliższym czasie?
- Ile kosztowały przeprowadzone do tej pory kampanie informacyjne, takie jak np. reklama "Poproś lekarza o e-recepty”, i w jakiej wysokości środki finansowe ministerstwo zamierza przeznaczyć na ten cel w najbliższym czasie?
- Czy monitorowano, jaki był zasięg przeprowadzonych kampanii informacyjnych i sprawdzano, jakie przyniósł efekty, jaki procent pacjentów wie, co to jest e-recepta i jak z niej korzystać oraz do czego służy portal pacjent.gov.pl?
- Jakie kampanie informacyjne na temat e-recept przeprowadziła dotychczas telewizja publiczna w ramach misji informacyjnej dotowanej ze środków publicznych?

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
dentysta   Ministerstwo Zdrowia   e-recepta  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.