PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Z sądu: pacjentka wytacza sprawę dentystce o brak rtg po ekstrakcji zęba

en
28-04-2021, 09:45
Z sądu: pacjentka wytacza sprawę dentystce o brak rtg po ekstrakcji zęba Sąd uznał pozew pacjentki za bezpodstawny (fot. Pixabay)
Kobieta domagała się od dentystki zasądzenia  30 tys. zł tytułem zadośćuczynienia za krzywdę oraz cierpienia fizyczne i psychiczne, których doznała po przeprowadzonej przez nią ekstrakcji zęba.
  • Czy dentystka może odpowiadać za skutki zabiegu kontynuowanego przez innego dentystę.
  • Pozostawiony po ekstrakcji fragment zęba przyczyną długotrwałego bólu.
  • Pacjentka przegrywa w sądzie sprawę przeciwko dentystce o brak rtg po ekstrakcji zęba.

Według pacjentki taka właśnie suma byłaby odpowiednią rękompensatą za kilkuletnie cierpienia będące skutkiem zabiegu ekstrakcji, przeprowadzonego przez dentystkę w 2003 r.  Kobieta twierdziła ponadto, że cierpienia fizyczne przekładały się na cierpienia psychiczne, ponieważ podejrzewała, że ma raka szczęki, gdyż wielokrotne wizyty u różnych stomatologów, do których  się zgłaszała nie wyjaśniły, co jest źródłem bólu. Podejrzewała też, że w wyniku zabiegu przeprowadzonego przez lekarkę, doszło u niej do trwałego uszkodzenia nerwu twarzowego.

Feralna ekstrakcja zęba w wersji dentystki

Dentystka wniosła o oddalenie powództwa w całości, wskazując, że nawet gdyby przyjąć, że kobieta poniosła szkodę, to nie ma podstaw, by uznać, że szkoda była spowodowana czynem niedozwolonym, gdyż przyjęty przez nią plan leczenia, był właściwy.

Pacjentka oparła swoje roszczenia na fakcie, iż dentystka nie skierowała jej na badanie rtg bezpośrednio po ekstrakcji zęba, bo gdyby takie zdjęcie zostało wykonane, to nie doszłoby do dalszych powikłań. Tymczasem w ocenie dentystki brakowało podstaw, by zdjęcie rtg wykonać. Nic nie wskazywało na to, że po ekstrakcji  pozostał jakiś fragmentu zęba, proces gojenia się rany był w normie. Kończący zabieg ekstrakcji zęba u pozwanej inny dentysta pracujący w tej samej przychodni, ocenił  ząb i uznał, że usunął go w całości. Nadto, powódka została poinformowana, by w razie powikłań skontaktowała się z pozwaną, czego pozwana nie zrobiła. Dentystka zarzuciła pacjentce, że sama przyczyniła się  do powstania szkody.

Co ustalił Sąd 

Powódka została przyjęta przez pozwaną stomatolog  28 kwietnia 2003 r. w Centrum Medycznym. Celem wizyty była ekstrakcja zęba nr 37, jednak z uwagi na trudności w samodzielnym wykonaniu zabiegu, dentystka poprosiła o pomoc lekarza stomatologa, który w tym czasie pracował w gabinecie obok. I ten usunął ząb.

Bezpośrednio po zakończeniu ekstrakcji dentystka nie skierowała kobiety na zdjęcie rtg, celem sprawdzenia, czy ząb został usunięty w całości. Zaleciła natomiast, by pacjentka zgłosiła się ponownie do przychodni po wygojeniu się zębodołu, bo wtedy będzie można zacząć leczenie protetyczne. Jednak kobieta przestała ufać umiejętnościom dentystki i już nie przyszła na wizytę.

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.