PARTNER PORTALU
partner portalu

Więzień podaje dentystkę do sądu

en
28-10-2020, 14:27
Więzień podaje dentystkę do sądu Sąd nie przyznał racji pacjentowi (fot. pixabay)
Więzień domagał się zadośćuczynienia w kwocie 30 tys. zł za rzekome nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa przez dentystkę oraz błędnie wykonane leczenie zęba.

Więzień podał do sądu dentystkę, która leczyła go jakoby nie zmieniając rękawiczek ochronnych i nie dezynfekując sprzętu dentystycznego. Poza tym po zakończonym zabiegu nie otrzymywał kubka z wodą dla przepłukania jamy ustnej, co powodowało dodatkowy dyskomfort. Jednak dużo poważniejszy zarzut stanowił argument, że w wyniku wadliwego leczenia stracił niemalże zdrowy ząb, który początkowo wymagał jedynie zabiegu wypełnienia niewielkiego ubytku.

Dentystka broniła się twierdząc, że roszczenie pacjenta jest nieuzasadnione. Mężczyzna wyraził zgodę na proponowane leczenie i został poinformowany, że leczenie jest na tyle ryzykowne, że może zakończyć się ekstrakcją zęba. Ponadto podkreśliła, że powód zgłosił się do niej z bólem poza wyznaczonym harmonogramem przyjęć, co oznaczało, że ubytek zęba był znaczny. Wyleczenie zęba nie było możliwe wyleczenie go podczas jednorazowej wizyty. Wbrew oskarżeniom o brak higieny, mężczyzna nie został zarażony jakimkolwiek wirusem czy bakterią, zaś sam gabinet stomatologiczny prowadzony jest według najnowszych procedur antyseptycznych oraz okresowo kontrolowany przez sanepid i indywidualne testy. Do zabiegów stosowane są rękawice jednorazowego użytku oraz sterylne narzędzia.

 Sąd Okręgowy oddalił powództwo, zasądził od powoda na rzecz interwenienta ubocznego kwotę 2 977 zł tytułem kosztów procesu oraz przyznał od Skarbu Państwa na rzecz  jego adwokata kwotę 3 394,80 zł tytułem kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej powodowi z urzędu.

Sąd Okręgowy ustalił:

Pacjent miał wyznaczone dwie wizyty stomatologiczne we wrześniu 2013 r. oraz październiku 2013 r., ale stawił się u lekarza dentysty. Pojawił się dopiero w listopadzie 2013 r., podczas wizyty był leczony ząb nr 25 - opracowano ubytek i zaaplikowano wypełnienie ostateczne. Mężczyzna wyraził wówczas zgodę na leczenie. Po paru dniach został ponownie przyjęty, gdyż dokuczał mu ból zęba nr 26. Dentystka stwierdziła, że ząb ten, z powodu wystąpienia zapalenia miazgi, nadawał się jedynie do leczenia endodontycznego. Ząb nie tylko był  bardzo zniszczony, ale też zaniepokoił ją nieprzyjemny zapach z ust pacjenta. W trakcie wizyty mężczyzna został pouczony o sposobie leczenia oraz o tym, że leczenie jest ryzykowne i mimo podjętych działań może być konieczne dokonanie ekstrakcji zęba. Pacjent wyraził zgodę na zaproponowane leczenie i potwierdził to podpisem w dokumentacji medycznej.

Podczas kilku kolejnych wizyt dokonano amputacji i ekstyrpacji, opracowania ubytku. Dentystka wypełniła kanały wykonała końcowe wypełnienie. Na tym leczenie zęba nr 26 się zakończyło.

Jednak z powodu problemów z zębem nr 26 pacjent stawił się u innego lekarza dentysty w grudniu 2014 r. Nastąpiła utrata ostatniej warstwy wypełnienia i stomatolog zaaplikował nowe wypełnienie stałe.

SŁOWA KLUCZOWE
sąd   leczenie stomatologiczne  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.